فقط یک نهاد تصمیم‌گیری کند
حسین وطن‌پور در حمایت از طرح‌های سلامت: ۶.۵

فقط یک نهاد تصمیم‌گیری کند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۱۳:۰۰ | ۶ دقیقه

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت: همگرایی و جهت‌دهی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باید بیشتر از گذشته باشد.

نوپانا به نقل از ایسنا: مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه مراکز مختلفی برای حمایت از طرح‌های سلامت وجود دارد، گفت: باید همگرایی و جهت‌دهی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از گذشته باشد.

وطن‌پور با بیان اینکه در دولت از حوزه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت خوبی شده است، گفت: برای فرهنگ‌سازی تبدیل علم به محصول در جامعه، اقدامات زیربنایی صورت گرفت و علی‌رغم اینکه دولت همواره با مشکل بودجه مواجه بوده اما در این حوزه از حمایت‌های خوبی بهره‌مند بوده‌ایم.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با توجه به اینکه حوزه فناوری، ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی دارد، غرور ملی را افزایش می‌دهد،‌ ارزبری را کم می‌کند،‌ ارزش و جایگاه فناوری ایران را در دنیا بالا می‌برد و حوزه خوبی برای استفاده از محصولات با کیفیت دانش‌بنیان است، انتظار می‌رود کمک بیشتری از سوی نهادهای مسئول انجام بگیرد و مراجع تصمیم‌گیری و حمایتی متمرکزتر فعالیت کنند.

او در ادامه گفت: انتظار می‌رود مسئولیت بخش فناوری حوزه سلامت به صورت اختصاصی به وزارت بهداشت اعطا شود و ما بتوانیم دسترسی خوبی به منابع داشته باشیم و از سردرگمی فناوران جلوگیری کنیم.

وطن‌پور با بیان اینکه مراکز مختلفی برای حمایت از طرح‌های سلامت وجود دارد، گفت: برای دریافت تسهیلات و برنامه، تعدادی از فناوران به شورای عتف، تعدادی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعدادی به وزارت بهداشت و تعدادی نیز به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه می‌‌کنند؛ در حالی که تنها باید در یک کمیته، به تمام این مسائل رسیدگی و تصمیم‌گیری شود.

(درباره این موضوع بیشتر بخوانید: استارت آپ‌ها به نهاد جداگانه نیاز دارند)

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: پیش از این، راه‌اندازی پنجره واحدی مطرح بود تا از این طریق اقدامات مربوط به فناوری در یک میز انجام شود و زمانی که فردی مراجعه می‌کند، تکلیف حمایت مالی، شرکت دانش‌بنیان و نظارت بر طرح فناروی به صورت متمرکز در یک محل انجام شود که البته این ایده محقق نشد.

او با بیان اینکه اکنون مراکز مختلفی در رابطه با فناوری تصمیم می‌گیرند،‌ گفت: مراکز مختلف طرح‌های حوزه سلامت را پذیرش می‌کنند که ممکن است سیاست‌ها همخوانی نداشته باشد و یا حتی منابع نیز یکسان نباشد.

وطن‌پور با اشاره به اینکه در واقع عمده چالش‌های موجود در حوزه فناوری سلامت، تصمیم‌گیری مراجع مختلف برای این حوزه است تأکید کرد: امیدواریم در دولت بعدی همگرایی و جهت‌دهی در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر از گذشته باشد.

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در خصوص روابط بین‌المللی حوزه فناروی سلامت نیز گفت: طی چند سال اخیر، روابط بین‌المللی در حوزه سلامت بسیار بهبود یافته است؛ درگذشته، هیچ‌گونه گفتمان فناوری با خارج از کشور نداشتیم و اگر هم بود این رابطه در حد روابط شخصی، شرکتی و حقیقی برقرار بود.

او در پایان گفت: هم‌اکنون این روابط در غالب تشکیلات، دولت و وزارتخانه تعریف شده و استقبال بسیار خوبی نیز از سوی کشورهای خارجی شده است. درواقع کشورها علاقه دارند با فناوران ما آشنا شوند و تبادل علم و محصول داشته باشند، چراکه حوزه دانش‌بنیان ظرفیت صادرات علم و محصول را دارد.

(بیشتر بخوانید: در زمینه آی‌تی، قابلیت درآمدزایی میلیونی داریم)

برچسب‌ها: ایرانتکنولوژیسلامت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.