کارآفرینی که 27 بار نه شنید
نگاهی به تجربه یک فعال استارت‌آپی موفق؛ ۷

کارآفرینی که ۲۷ بار نه شنید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۱۴:۰۰ | ۶ دقیقه

جیمز راین‌هارت کارآفرین موفقی است که ۲۷ بار از سوی سرمایه‌گذاران پاسخ منفی شنید.

به گزارش نوپانا و به نقل از روزآفرین، جیمز راین‌هارت کارآفرین جوان و موفقی است که داستان موفقیت او یک داستان ساده و در عین حال آموزنده است. داستانی که شبیه داستان موفقیت اکثر کارآفرینان است؛ داستان ایمان، تلاش و استمرار.

جیمز در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت استارت‌آپی را در قالب یک بستر اینترنتی برای تعویض و رد و بدل لباس‌‌ها بین صاحبان‌شان راه‌اندازی کند؛ ایده‌ای ساده ولی به زعم او کاربردی. او که در آن زمان در دانشگاه هاروارد تحصیل می‌کرد، مانند بسیاری از جوانان در کمد لباسش لباس‌های متعدد و بی‌استفاده مدام جلوی چشمش بود. سرانجام تصمیم گرفت یک استارت‌آپ در این زمینه ایجاد کند چرا که گمان می‌کرد این ایده ساده با استقبال زیادی، به‌خصوص از سوی والدین کودکان، مواجه شود. استارت‌آپ ThredUp بر اساس همین ایده در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد.

چرخش استارت‌آپی

ایده راین‌هارت چشم هیچ سرمایه‌گذاری را نگرفت، کاربران نیز استقبال چندانی نکردند. او این نکته را در زمان مناسب متوجه شد، در ایده مدل کسب‌وکار خود، چرخشی (Pivot)  ایجاد کرد و آن‌را به بستری برای خرید و فروش لباس‌های دست دوم تغییر داد. اکنون دیگر مشتریان موقع عرضه لباس‌های دست‌دوم خود نگران پیداکردن لباسی با همان حدود ارزش نبودند. اما ایده جدید هم‌چنان برای سرمایه‌گذاران بیش از حد ساده و بی‌آینده به‌نظر می‌رسید. به گفته جیمز در آن زمان سیلیکون‌ولی به‌دنبال ایده‌هایی خیلی بزرگ و پیچیده بود و این ایده برای اکثر آنها بیش از حد دم‌دستی به‌نظر می‌رسید.

جیمز راین‌هارت که برای شروع کار از دوستان و آشنایانش پول قرض گرفته‌ بود، برای ادامه کار و گسترش استارت‌آپ خود، غالب وقتش را به ارائه ایده کسب‌وکار و معرفی آن به سرمایه‌گذاران می‌گذراند. جیمز از جلسات ارائه‌اش به‌عنوان تجاربی تلخ یاد می‌کند. او می‌گوید به دفعات سرمایه‌گذاران را در حال چرت‌زدن دید و گاهی متوجه می‌شد که درست در زمانی که مشغول صحبت درباره مدل کسب‌وکار و پتانسیل موفقیتش در آینده بود، سرمایه‌گذاران حواس‌شان به تلفن همراه‌شان بود. جیمز می‌گوید: «اما من هیچ‌گاه ناامید نشدم، من مطمئن بودم بالاخره سرمایه‌گذار مورد نظرم را پیدا خواهم‌کرد».

بعد از آن روزهای طاقت‌فرسا، امروز جیمز راین‌هارت یک کارآفرین موفق است که توانسته رقمی در حدود ۱۳۱ میلیون دلار سرمایه برای استارت‌آپ خود جذب کند. او تا قبل از جذب اولین سرمایه‌‌، ۲۷ بار از سوی سرمایه‌گذاران دیگر پاسخ منفی شنیده‌بود. استارت‌آپ ThredUp  اکنون بیش از ۳۵۰ کارمند دارد و علاوه بر موفقیت چشم‌گیرش در جذب سرمایه، روابط تجاری موفقی نیز با برخی کسب‌وکارهای بزرگ از جمله  Target، یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین خرده‌فروشان، دارد.

جیمز رمز موفقیت خود را در دو نکته عمده می‌داند؛ اول اینکه ایده کسب‌و‌کار استارت‌آپ او یک ایده ساده و کاربردی است، بدون پیچیدگی خاصی برای کاربران و سرمایه‌گذاران. راین‌هارت دومین عامل موفقیت خود را استمرار در راهی که انتخاب کرده بود می‌داند. او می‌گوید: «هزاران صاحب‌سرمایه در همه جا وجود دارد. تنها کاری که شما به‌عنوان یک کارآفرین جوان باید انجام دهید این است که بگردید و آن سرمایه‌گذار مناسب خود را بیابید»، کاری که سخت، طاقت‌فرسا ولی عملی است.

جیمز راین‌هارت برای جوانان علاقمند به کارآفرینی چند توصیه مهم دارد، اول اینکه وقتی در مقابل سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرید، درباره اوضاع کنونی دنیا (در حوزه مورد نظر خود) حرف بزنید، آن را خیلی ساده و شفاف توصیف کنید، سپس نشان دهید ایده شما می‌تواند اوضاع کنونی را ده‌ها برابر بهتر کند. توصیه دوم هم این است که سرسخت و محکم باشید و ایمان به خودتان را همیشه حفظ کنید.

برچسب‌ها: کسب‌و‌کاراستارت‌آپپیشتازانجهانکارآفرینموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.