شارژ بدون سیم
در آینده‌ای نزدیک واقعی می‎شود ۸

شارژ بدون سیم

توسط علی رنجبران | ۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۱۳:۳۴ | ۴ دقیقه

در آینده‎ای نزدیک و در نمایشگاه محصولات الکترونیک لاس وگاس 2017 شارژر بدون سیم به واقعیت خواهد پیوست.

شارژ و منبع انرژی بی‌سیم هنوز در دوران بلوغ به سر می‌برد، اما این تکنولوژی در نمایشگاه محصولات الکترونیک 2017 قله‌ای عظیم را رد می‎کند.

در چند سال گذشته، سیم‌ها تا حد زیادی از تمام محصولات الکتریکی قطع شده‌اند؛ از اتصال اینترنت گرفته تا هدفون‌ها، اما هنوز تقریبا تمام وسایل نیاز دارند تا حداقل روزی یک بار با سیم به منبع الکتریسیته وصل و شارژ شوند. حال می‌توان ادعا کرد که این موضوع در شرف تغییر است.

در سی‌ای‌اس (CES) امسال کمپانی «دل» از کامپیوتری پرده‌برداری کرد که انرژی‌اش را از صفحه بیسیم رومیزی می‌گیرد و «فورد» اعلام کرد که در حال انجام آزمایش روی شارژ بیسیم وسایل نقلیه‌اش است. اما نهایتا این کمپانی انرجس « Energous» بود که نوید جذاب‌ترین پیشرفت را داد.

این کمپانی چهار ساله و مشتری دائم سی‌ای‌اس (CES) از محصولی پرده‌برداری کرد که با امواج رادیویی می‌تواند ابزارهای الکتریکی را شارژ کند. مهم‌ترین حسن این محصول استفاده از امواج رادیویی به جای الکترومغناطیس است که توانسته فاصله احتمالی بیشتری بین شارژر و ابزار به وجود بیاورد. انرجس « Energous» ادعا می‌کند که این شارژر در آینده خواهد توانست تا فاصله 5 متری ابزار الکترونیکی را شارژ کند.

اما اینکه چه قدر طول خواهد کشید تا شارژر از فاصله‌ی چند سانتی‌متری کنونی‌اش به فاصله‌ای چند متری برسد هنوز مشخص نیست. این وسیله می‌تواند 700 میلی‌آمپر بر ساعت برای هر ابزاری با درگاه مینی یو‌اس‌بی فراهم کند، البته که این میزان برای وسیله‌های بزرگ کافی نخواهد بود اما در آغاز عصر «اینترنت اشیا» برای بسیاری از وسیله‌های کوچک دیگر مناسب است.

شارژرهای بیسیم هنوز به رشد و تکامل مناسب نرسیده‌اند اما این تکنولوژی در مسیر بلوغ گام بر می‌دارد. برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد و ما از لابه‌لای کتاب‌های علمی،تخیلی به دنیای واقعی گام بگذاریم و بتوانیم به آسانی چنین محصولی را خریداری کنیم، نیاز به شرکت الکترونیکی بزرگی است تا روی این وسیله سرمایه و انرژی مناسب بگذارد، کمپانی‌هایی مانند اپل یا سامسونگ می‌توانند کاتالیزوری باشند که به این روند سرعت ببخشند.

 

برچسب‌ها: جهاندانشتکنولوژیبازار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی رنجبران

علی رنجبران

علی رنجبران دانش آموخته مهندسی معدن از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۸۳ در نشریات دانشجویی و سپس به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. علی رنجبران سابقه دبیری تحریریه، دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.