استارت‌آپ‌ها به نهاد جداگانه نیاز دارند
نماینده مردم میانه در مجلس: ۸.۵

استارت‌آپ‌ها به نهاد جداگانه نیاز دارند

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۲/۰۹ - ۱۱:۰۰ | ۸ دقیقه

سردار عبدالفتاح اهوازیان: استارت‌آپ‌ها برادری خود را به مملکت نشان داده‌اند، اما نهادهای مسئول باید بیشتر به آنان توجه کنند.

نوپانا: سردار عبدالفتاح اهوازیان در گفت‌وگوی اختصاصی خود با خبرنگار نوپانا گفت: «با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب که سال 96 را سال اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال نام نهادند و همچنین از آنجایی که تولید و اشتغال لازم و ملزوم همدیگر هستند، لازم است به تولیدکنندگان و نوآوران داخلی کشور بها دهیم.»

او با اشاره به سیاست‌های خارجی دولت چین  درباره نقش شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: «اکثر قدرت‌های اقتصادی جهان نظیر چین دو سیاست عدم‌کارایی داخل و قبضه کردن بازار دارند. به این معنی که ابتدا بازار کشور دیگری را در دست می‌گیرند و بعد که کنترل بازار را به دست گرفتند، کشور را به مصرف‌کننده صرف تبدیل کردند و بازار قبضه شد، اعلام می‌کنند بازار ناکارآمد است و بعد برای آن تصمیم‌گیری می‌کنند تا از این راه برای کشور خود سودآوری داشته باشند. بنابراین حمایت از تولیدکنندگان داخلی به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت قرار دارد. آنها می‌توانند در رسیدن کشور به رونق اقتصادی سهم بسزایی داشته باشند.»

این فرمانده دوران دفاع مقدس اظهار داشت: «استارت‌آپ‌ها که در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل گرفته‌اند، این توانایی را داشتند که اشتغال ایجاد کنند و بسیاری از مشاغل دیگر را نیز ساماندهی کنند. همچنین از این جهت که باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم شده‌‌اند، توانسته‌اند رضایت مردم را جلب کنند.»

به گزارش نوپانا، نماینده مردم میانه در مجلس در رابطه با لزوم ایجاد یک اتاق فکر برای استارت‌آپ‌ها بیان کرد: «برای گسترش استارت‌آپ‌ها و حمایت از آنها، لازم است بودجه مخصوصی برای تحقیقات آنان درنظر گرفته شود؛ همچنین برای بررسی مشکلات پیش روی کسب‌وکارهای نوپا باید اتاق فکر مشخص و نهاد جداگانه‌ای درنظر گرفته شود. در این اتاق فکر منابع مورد نیاز آنان بررسی شده و قوانین مرتبط با این کسب‌وکارها وضع می‌شود تا استارت‌آپ‌ها رونق بگیرند.»

همرزم شهید هاشمی در ادامه افزود: «شرکت‌های دانش‌بنیان را باید با دید کلان‌تر بررسی کنیم. برای رسیدگی به مشکلات کارآفرینان نباید تنها به دفتر کارآفرینی در نهاد ریاست جمهوری اکتفا کرد. با تأسیس وزارتخانه یا سازمانی مخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، مشکلات پیش روی استارت‌آپ‌ها را می‌توان حل کرد.»

عبدالفتاح اهوازیان متذکر شد: «در حال حاضر وزارت صنایع و بازرگانی بیشتر به عرضه و تقاضا پاسخ می‌دهد و نوآوری در اولویت‌های بعدی آن است. استارت‌آپ‌ها برادری خود را به مملکت نشان داده‌اند و نهادهای مسئول و سیاست‌گذاران باید بیشتر به آنان توجه کنند.»

او معتقد است: «حمایت‌های کنونی از استارت‌آپ‌ها کافی نیست و باید تسهیلات بیشتری در اختیار آنان قرار داده شود. علت هم فقدان یک نهاد جداگانه مشخص در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان است.»

فرمانده دفاع مقدس راهکار این مشکل را در این مسئله دید: «بهتر است با ارائه یک بانک اطلاعاتی مشخص در اختیار کارآفرینان، وارد کردن شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس و اختصاص بودجه جهت انجام کارهای تحقیقاتی، امکان فعالیت استارت‌آپ‌ها را بیشتر فراهم کرد.»

اهوازیان در ادامه گفت: «همان‌گونه که از قهرمانان، هنرمندان، نظامیان تقدیر می‌شود و تسهیلات ویژه برای خدمت آنها به کشور در نظر گرفته می‌شود، از کارآفرینان استارت‌آپی نیز لازم است بیشتر تقدیر کنیم و حمایت‌های مالی و قانونی بیشتری از نخبگان داشته باشیم.»

او معتقد بود: «از طرف دیگر با ملحق شدن استارت‌آپ‌ها به وزارت علوم یا وزارت ورزش و جوانان یا وزارتخانه جدیدی مختص به کسب‌وکارهای نوپا، طراحی سیاست‌گذاری‌های لازم در این مورد ممکن می‌شود. همچنین حمایت‌های مالی مستمر به وجود می‌آید.»

اهوازیان خاطرنشان کرد: «گاه با شرایطی اقتصادی و اجتماعی خاصی که ایجاد می‌شود، نخبگان به خارج شدن از کشور ترغیب می‌شوند. این مسئله نتیجه عملکرد نامناسب برخی نهادها در رابطه با استارت‌آپ‌ها است. برای جبران این امر به خرد جمعی و همکاری و همفکری با دانشگاه‌ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس نیاز است.»

فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: «شهرک‌های فناوری مملو از طرح‌های خاک خورده‌ای است که نخبگان، جوانی خود را بر سر این طرح‌ها گذاشته‌اند. اما جای آنکه نهادهای مالی این طرح‌ها را پوشش دهد و بقیه را تشویق کند به این طرح‌ها بپیوندند، درس عبرت برای سایر نخبگان شده که اگر این راه را ادامه دهند، در نهایت مانند دیگر کارآفرینان سرنوشتی جز طرح‌های خاک خورده نخواهند داشت.»

او ادامه داد: «برای جلوگیری از مأیوس شدن نخبگان و شرکت‌های استارت‌آپی لازم است فضای فعالیت آنان را به دور از هرگونه دغدغه فراهم کنیم تا خوش‌فکران عرصه فناوری بتوانند با فراغ بال، نهایت خلاقیت خود را به کار بگیرند و مردم و جامعه نیز از نتایج سودمند آن بهره‌مند شوند.»

نماینده مردم میانه در مجلس تأکید کرد: «داشتن متصدی قوی و وزارتخانه جداگانه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و طراحی یک سیاست‌گذاری جامع  برای این شرکت‌ها و اولویت‌بندی کردن موضوعات، همگی کار استارت‌آپ‌ها را تسهیل می‌کند.»

(درباره این موضوع، این گفت‌وگو را نیز بخوانید: استارت‌آپ‌ها در اشتغال کشور مؤثر هستند)
(همچنین بخوانید: جامعه به سمت استارت‌آپ‌ها گرایش دارد)

برچسب‌ها: ایراناستارت‌آپاقتصاد دانش‌بنیانقوانیناقتصاداشتغالدانش‌بنیان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.