تأمین سرمایه فیلم سینمایی بخارست از طریق کارن کراد
رونمایی از اولین پروژه تأمین مالی جمعی در حوزه هنر و سینما ۸

تأمین سرمایه فیلم سینمایی بخارست از طریق کارن کراد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۱/۰۴/۰۶ - ۰۹:۵۳ | ۱۰ دقیقه

برای اولین بار در ایران سکوی تأمین مالی جمعی کارن‌کراد با همکاری مؤسسه تصویرگستر نبراس از روش نوین تأمین مالی جمعی در حوزه صنایع خلاق، هنر و سینما رونمایی کرد. فیلم سینمایی بخارست محصول مؤسسه نبراس پروژه‌ای است که جذب سرمایه آن بر سکوی کارن‌کراد انجام می‌شود و عموم مردم امکان مشارکت در تأمین سرمایه طرح را دارند.

نوپاناعلی طلوعی، تهیه‌کننده فیلم بخارست در ابتدای نشست خبری رونمایی از این پروژه تأمین سرمایه ضمن بیان اینکه تأمین مالی جمعی به قرارگرفتن سرمایه‌های خرد در مسیر تولید کمک می‌کند عنوان کرد: «تأمین مالی جمعی در پروژه‌های سینمایی و به طور کلی صنعت تصویر تا به حال در ایران اتفاق نیفتاده بود. یکی از موتورهای محرک سینما و نمایش خانگی به مثابه یک صنعت مانند سایر صنایع تأمین مالی است. اگر بخواهیم در سینما به سمت تولید حرفه‌ای و صنعتی برویم و آن را از جریان عادی و همیشگی آن در ایران که راه‌اندازی هر پروژه زمان زیادی می‌برد خارج کنیم طبیعتاً اهمیت تأمین مالی بارزتر خواهد بود.»

او ادامه داد: «همکاری مؤسسه تصویرگستر نبراس با کارن‌کراد به این شکل بود که یک فیلم سینمایی در حال ساخت را به عنوان نمونه کار به فرابورس عرضه کردیم و تمام پارامترهای لازم را پیش‌بینی کردیم و در قالب جداولی به آن‌ها عرضه و مجوزهای لازم برای عرضه این اثر هنری را در بستر سکوی کارن‌کراد دریافت کردیم.»

در ادامه این نشست عارف علیقلی‌پور، دبیر کارگروه تأمین مالی جمعی فرابورس ضمن بیان اینکه بازار سرمایه همواره به دنبال طراحی ابزاری برای صنایع مختلف بوده است، گفت: «خیلی از ابزاری که در گذشته در بازار سرمایه به کار گرفته می‌شد در حوزه تأمین مالی تولیدات صنعتی بوده است و عمده ابزار مشمول آن حوزه می‌شد؛ اما با راه‌اندازی تأمین مالی جمعی در ایران امیدوار شدیم که بتوانیم در سایر حوزه‌ها نیز فعالیت داشته باشیم.»

به گفته او مجموعه‌هایی که شفافیت را بپذیرند و عملکرد شفاف داشته باشند و از سویی مدل اقتصادی ارائه کنند و علاوه بر تأمین سرمایه بازگشت آن را نیز مد نظر قرار دهند محدود هستند. مجموعه‌ای که سرمایه را از سمت عموم افراد حقیقی و حقوقی دریافت کند به نیابت از همه بازیگران بازار امین سرمایه مردم است.

او ادامه داد: «نگرانی‌هایی در خصوص بازگشت سرمایه مردم در حوزه تأمین سرمایه جمعی وجود دارد اما تا به امروز که حدود یک سال و نیم از راه‌اندازی این بازار می‌گذرد تمامی منابع جذب‌شده برگشت داده شده است.»

طبق توضیحات او بازار تأمین مالی جمعی به این شکل است که سکوهای دارای مجوز از فرابورس ایران با بررسی‌ها ارزیابی‌های خود و با تأیید نهاد ناظر اقدام به تأمین مالی پروژه‌هایی می‌کنند که در دستورالعمل نهاد ناظر می‌گنجد. فیلم بخارست شروع خوبی برای ورود تأمین مالی جمعی به حوزه سینماست. این انتخاب از جهاتی انتخاب به‌جا و مطمئن و هوشمندانه‌ای بود. فیلم بخارست مراحلی از ساخت و فضای تولید را پشت سر گذاشته و سپس به سراغ تأمین مالی جمعی آمده بود که این موضوع احتمال شکست پروژه را کاهش می‌دهد و این موضوع کار را برای سرمایه‌پذیر، سکوی تأمین مالی و نهاد ناظر آسان‌تر کرده است.

دبیر کارگروه تأمین مالی جمعی فرابورس با تأکید بر اینکه خیلی از سکوهای دارای مجوز به دنبال ورود به حوزه سینما بودند توضیح داد: «صنعت سینما اقتصاد محدودی داشت اما با بازگشایی‌هایی که در دوسال اخیر اتفاق افتاد وقت آن رسیده بود که امکان مشارکت مردم را نیز در این صنعت فراهم کنیم.»

در ادامه، علی عمیدی مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره سکوی تأمین مالی جمعی کارن‌کراد در خصوص تأمین مالی پروژه سینمایی بخارست ضمن بیان اینکه مردم باید بتوانند ازمزایای سرمایه‌گذاری در صنعت سودآور سینما بهره‌مند شوند، درباره کارن‌کراد توضیح داد: «تا به حال نزدیک به ۲۲ پروژه به سکوی کارن‌کراد که از قدیمی‌های این حوزه است مراجعه کرده است. عموم این پروژه‌ها دانش‌بنیان بوده‌اند.»

طبق توضیحات او بالغ بر ۲۰۷۸ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی از طریق سکوی تأمین مالی جمعی کارن‌کراد سرمایه‌گذاری کرده‌اند مجموع این سرمایه‌گذاری نزدیک به ۴۸ میلیارد تومان است. عموم این طرح‌ها دانش‌بنیان و حاصل همکاری کارن‌کراد با صندوق نوآوری و شکوفایی و ستادهای مختلف معاونت علمی ریاست جمهوری بوده‌اند. این پروژه اولین پروژه تأمین مالی جمعی در حوزه سینماست و برای این پروژه به این نتیجه رسیدیم که مبلغ چهار میلیارد تومان از عموم مردم سرمایه جذب کنیم. پیش‌بینی ما برای سود حاصل از این سرمایه‌گذاری ظرف یک سال ۴۲ درصد است.

علی عمیدی در خصوص چشم‌انداز کارن‌کراد برای تأمین مالی سایر پروژه‌های غیردانش‌بنیان و برنامه این سکوی تأمین مالی جمعی برای ادامه مسیر تأمین مالی در حوزه سینما توضیح داد: «ما شروع قدرتمندی در حوزه دانش‌بنیان داشتم و طبیعتاً سایر حوزه‌های سودآور نیز برای ما جذابیت دارند. در حال حاضر نیز به غیر از حوزه دانش‌بنیان در حوزه صادرات تأمین مالی داریم. با توجه به موضوعات ارزی و مدیریت سرمایه‌های سرمایه‌گذاران پروژه‌های بازرگانی نیز بسیار سودآوری هستند. ورود ما به سینما ادامه‌دار خواهد بود و در روزهای آینده نیز برای تأمین مالی متقاضیان حوزه سینما تفاهمی با معاونت علمی ریاست جمهوری و بنیاد سینمایی فارابی برقرار خواهیم کرد.»

او در انتها تأکید کرد: «همین پروژه نیز با مؤسسه تصویر گستر نبراس دارای فازهای دیگری است و بنابراین فعالیت ما در حوزه سینما ادامه‌دار خواهد بود.»

فیلم سینمایی بخارست به کارگردانی مسعود اطیابی و بازیگری حسین یاری، پژمان جمشیدی، امیرحسین آرمان، پونه عاشورپور، غزال نظر و … در حال حاضر به عنوان اولین پروژه تأمین مالی جمعی در حوزه سینما بر روی سایت کارن‌کراد قرار دارد و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه می‌توانند با مراجعه به سایت این سکوی تأمین مالی جمعی شرایط سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه را مطالعه کنند.

برچسب‌ها: تامین مالی جمعیکارن کرادفرابورسفیلم سینمایی بخارست
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.