سنجاق: همه نکات نصب و راه‌اندازی آسانسور
رپورتاژ آگهی؛ ۸

سنجاق: همه نکات نصب و راه‌اندازی آسانسور

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۱۰:۳۱ | ۱۲ دقیقه

نکاتی که باید در مورد نصب و سرویس آسانسورهای مسکونی بدانید.

نوپانا: قبل از نصب آسانسور خانگی بهتر است شرایط را به شکل تمام و کمال برای نصب مهیا کنید تا بتوانید بدون هیچ مانعی این کار را انجام دهید. می‌توان در خانه‌های بدون آسانسور نیز آسانسور نصب کرد اما بهتر است در هنگام طراحی منزل و در مراحل ساخت نسبت به نصب و راه‌اندازی آسانسور اقدام کنید. ما در این مقاله به معرفی اصول این کار می‌پردازیم. با سنجاق همراه باشید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید هزینه نصب آسانسور را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نصب آسانسور تهران باشید می‌توانید سفارش برای نصب و راه اندازی آسانسور ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

اصول اولیه نصب و راه‌اندازی آسانسور :

مسیر مشخصی برای نصب آسانسور در بین طبقات در نظر بگیرید.

در فضای زیر آسانسور باید گودال ایمنی ایجاد شود. البته این گودال برای مدل‌های گوناگون متفاوت است. اما حداقل باید 15 سانتی‌متر باشد.

شما به فضایی در بالای سطح بالایی فرود آسانسور احتیاج دارید که به آن سربار گفته می‌شود. سربار در انواع گوناگون آسانسورها به اشکال مختلفی تعبیه می‌شود. برای این فضا به حداقل 4 سانتی‌متر فضا نیاز است.

می‌خواهید آسانسور به چند طبقه برود؟

آیا تنها به یک درب آسانسور برای رفت‌وآمد نیاز است و یا می‌خواهید دربی اضافی برای محل خروج دیگری در ساختمان تعبیه کنید؟

برای اینکه آسانسور به شکلی کارآمد به بالا و پایین در حرکت باشد باید آن را درون مسیر مخصوص خودش نصب کنید. در نظر داشته باشید که دیواری که روی آن ریل مخصوص آسانسور را نصب می‌کنید؛ باید از نظر ساختار کاملاً ایمن بوده و وزن را به خوبی تحمل کند.

برای در نظر گرفتن نکات ایمنی باید حتی گودال زیر آسانسور نیز تحمل بار و نیرو و فشار وارده را داشته باشد. اگر می‌خواهید آسانسور را در برای یک منزل و سوییت شخصی نصب کنید و در زیر خانه شما فرد دیگری نیز زندگی می‌کند؛ باید دقت و توجه بسیار بیشتری به مسائل امنیتی داشته باشید. 

بسته به نوع سیستم محرکه‌ای که آسانسور شما با آن کار می‌کند، همچنین ممکن است به یک اتاق ماشین برای قراردادن درایو نیاز داشته باشید. آسانسور "بدون اتاق" (MRL) از جمله مدل‌هایی است که به این اتاق ماشین احتیاج ندارد و در عوض درایو را با آسانسور در مسیر بالابر (بالای ماشین) قرار می‌دهد.

پیش از نصب آسانسور لازم است که فضای موردنظر برای این کار آماده شود. بهتر است این کار را به پیمانکاری بسپارید که در زمینه نصب آسانسور تبحر دارد و دقیقاً متناسب با نیاز شما فضای موردنظر را آماده کند. قبل از انتخاب مدل آسانسور موردنظر و بررسی شرایط آن نباید فضایی را به نصب آسانسور اختصاص دهید. در اغلب موارد تولیدکنندگان و شرکت‌های نصب آسانسور تمامی جزئیات انتخاب مکان موردنظر را در وبسایت خود در اختیارتان قرار می‌دهند همچنین می‌توانید از آن ها بخواهید تا به شما مشاوره بدهند. به کم توصیه‌های پیمانکار و شرکت نصب آسانسور و همین‌طور نقشه معماری منزلتان می‌توانید مناسب‌ترین مکان را برای نصب و راه‌اندازی آسانسور شناسایی کنید.

نصب آسانسور در مواقع کمی پیچیده‌تر ممکن است حتی تا یک هفته یا بیشتر نیز طول بکشد. ممکن است نیاز باشد تا برای نصب آسانسور رضایت ساکنین دیگر را جلب کرده و مجوزهای ضروری را تهیه کنید. همیشه برای این منظور به نمایندگی‌های مجاز و معتبر مراجعه کنید.

نصاب آسانسور پیش از هر چیزی باید از الزامات ایمنی متناسب با مدل آسانسور انتخابی شما اطمینان حاصل کند. برای مثال فاصله بین درب آسانسور و در ورودی ساختمان و بسیاری نکات دیگر باید کاملاً محاسبه شود. اگر فاصله و شکاف بین درب آسانسور و همین‌طور کابین زیاد باشد این احتمال وجود دارد که کودک یا حیوانات کوچک در آن گیر بیفتند. 

علاوه بر این‌ها برای به کار انداختن آسانسور به بسیاری الزامات الکتریکی نیاز است. برای مثال آسانسور شما باید دارای سوئیچ قطع باشد. سوئیچ قطع باعث می‌شود تا در زمان حرکت و جابه‌جایی آسانسور، درب بی‌علت باز یا بسته نخواهد شد.

با نصب اصولی شما خیالتان از بسیاری نکات ایمنی راحت خواهد شد. برای مثال خیالتان راحت خواهد بود که تا زمان فرود کامل درب آسانسور کاملاً قفل خواهد بود و به‌هیچ‌وجه باز نخواهد شد. حسگرهای نوری داخل آسانسور وجود دارند. این سنسورها نیز باعث می‌شوند تا در صورت وجود هرگونه خرابی و مشکل آسانسور متوقف شود. اغلب شرکت‌های خوشنام تولید آسانسور از چنین تجهیزات استانداردی استفاده می‌کنند.

یادتان باشد که باید بر اساس قوانین برای نصب و راه‌اندازی آسانسور مجوزهای لازم را تهیه کنید. به طور کلی اگر از نمایندگی‌های مجاز و سرویس‌های استاندارد استفاده بکنید در هنگام بازرسی و کنترل هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد.

نماینده نصب روش کار با آسانسور را به شما می‌آموزد و از همه مهم‌تر تمامی ویژگی‌ها و امکانات اضطراری مانند توقف و خروج اضطراری را به شما آموزش خواهد داد. جهت اطمینان طوری برنامه‌ریزی کنید که تمامی ساکنین خانه در این آموزش حضور داشته باشند و نحوه کار به آسانسور به شکل ایمن را فرابگیرند.

هزینه نصب آسانسور معمولاً بین ساکنین به تساوی تقسیم می‌شود. بهتر است در این زمینه خسیس نباشید و برای کمی ارزان‌تر بودن به فکر مراجعه به شرکت‌های بدون مجوز نباشید.

توصیه‌های نگهداری آسانسور منزل 

 فرقی نمی‌کند که به‌تازگی آسانسور خانگی تان را نصب کرده‌اید و یا در منزلی سکونت می‌کنید که پیش از این به آسانسور مجهز بوده است. در هر صورت باید نسبت به تعمیر و سرویس مرتب آسانسور دقت کافی داشته باشید تا برای سال‌های سال بدون هیچ مشکل جدی از آسانسور استفاده کنید.

برخی از نمایندگی‌ها و شرکت‌های فروش آسانسور سرویس‌هایی منظم برای بازدید، تعمیر و همین طور سرویس به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در این بازدیدها تمامی بخش‌های آسانسور به‌دقت بررسی می‌شود. تکنسین مربوطه در صورت مشاهده خرابی یا مشکل بلافاصله قطعه مورد نظر را تعویض می‌کند. البته روغن‌کاری هم در مورد قطعات آسانسور بسیار مهم است. در صورت نیاز حتی ممکن است نیاز باشد تا باتری آسانسور نیز تعویض شود.

اگر شما در بازه زمانی تحت پوشش گارانتی خود باشید؛ شرکت آسانسور بر اساس ضمانت خودش قطعه خراب را با قطعه جدید جایگزین می‌کند. البته ممکن است نیاز باشد تا اجرت تعویض را به تکنسین پرداخت کنید. بهتر است در زمان خرید در مورد تمامی این مسائل از فروشنده سؤال بپرسید. یادتان باشد که در صورت بی‌توجهی نسبت به تعمیرات و سرویس‌های منظم شرکت تولیدکننده شما را از گرفتن خدمات رایگان گارانتی محروم کند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از مشکلات آتی همیشه نصب و نگهداری آسانسور را به همان شرکت بسپارید.

با رعایت اصول نگهداری و تعمیرات و سرویس به موقع آسانسور شما تا سال‌های سال به خوبی کار خواهد کرد. ممکن است قبل از اینکه سخت‌افزار آسانسور شما ازکارافتاده شود خودتان از فضای داخلی اتاقک آن خسته شوید. بسیاری از شرکت‌ها خدماتی ارائه می‌دهند که می‌توانید فضای داخلی آسانسور را نوسازی کرده و یا کاملاً تعویض کنید.

برچسب‌ها: سنجاقتعمیر آسانسور
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.