۴ مرکز نوآوری خلاق خوزستان گشایش یافت
با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۸

۴ مرکز نوآوری خلاق خوزستان گشایش یافت

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۱۴:۰۹ | ۸ دقیقه

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با حضور در استان خوزستان، ۴ ‌مرکز نوآوری، خلاق و شتابدهی را افتتاح کرد تا زیست‌بوم نوآوری گسترش یابد.

نوپانا:‌ سورنا ستاری، با اشاره به توسعه خارق‌العاده آموزش عالی در کشور و ضرورت حرکت آن به سوی حل مشکلات کشور گفت: دانشگاه‌های گوناگونی به میدان آمده‌اند و ظرفیت نیروی انسانی دانش‌آموخته را ۲۸ برابر افزایش داده‌اند. این توسعه گسترده در آموزش عالی باید به طریقی در زندگی جامعه تاثیرگذار باشد.

وی با بیان این‌که دانشگاه پیشرو، روح نوآوری را در کالبد جامعه می‌دمد عنوان کرد: دانشگاه‌ها باید به بستری برای دریافت جوان خلاق و تولید محصول و خدماتی باشند که جامعه را یک گام به جلو می‌برد و برای تحقق این مهم باید بستری برای تبدیل ایده‌های دانشگاهیان به کسب و کار نوآورانه ایجاد کنند.

قلب تپنده خلاقیت و نوآوری استان‌ها

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که آموزش یکی از پایه‌های اصلی کشور است، عنوان کرد: کشورها در آموزش سرمایه‌گذاری می‌کنند تا نتیجه آن را در اقتصاد، جامعه و فرهنگ مشاهده کنند. آموزش و پژوهش روی محصول و ایده ارزش افزوده ایجاد می‌کند تا پیشرفت را برای جامعه به ارمغان بیاورد.

ستاری با بیان این‌که ایجاد زیست‌بوم نوآوری گامی در راستای پیوند دادن آموزش به اقتصاد و جامعه است افزود: این فرهنگ با کاری مستمر و علیرغم همه مشکلات در سال‌های اخیر ترویج شد تا مفهوم توسعه از راه نوآوری، به یک فرهنگ تبدیل شود. چراکه فرهنگ است که توسعه را به ارمغان می‌آورد و باید همه بخواهیم تحول اتفاق بیفتد. فرهنگ است که موجب می‌شود امکانات در اختیار جوان خلاق و دانش‌آموخته قرار بگیرد تا ایده‌های نوآورانه‌اش را به ارزش افزوده و اشتغال تبدیل کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر جدیت مسئولان استانی بر حمایت از زیستگاه‌های نوآوری گفت: مراکز نوآوری، شرکت‌های خلاق، شتابدهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری قلب تپنده زیست‌بوم نوآوری است و باید با دلسوزی بیش‌تر مجال رونق و توسعه پیدا کنند.

ضرورت گذار از فرهنگ و اقتصاد نفت‌محور

وی با بیان این‌که فرهنگ خام‌فروشی نقطه مقابل کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان است افزود: استان خوزستان از نظر فرهنگی، باید بر روی فرهنگ گذار از اقتصاد نفتی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، که از ایده به جای منابع محدود زیرزمینی بهره می‌برند، سرمایه‌گذاری کنند. اقتصاد نفتی بزرگ‌ترین نوآوری است و باید این فرهنگ را تغییر دهیم.

ستاری با اشاره به نقش تزریق روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان گفت: استادان باید روحیه نوآوری را بین دانشجویان نهادینه کنند و دانشگاه ها با حرکت به سوی رهایی از فرهنگ اقتصاد نفتی، نوآوری و فناوری را محور کسب و کار قرار دهند.

پیوستن بیش از ۳ هزار متر مربع به زیست‌بوم نوآوری خوزستان

با افتتاح مراکز نوآوری، خلاق و کارآفرینی در دانشگاه‌های شهید چمران و پارک علم و فناوری استان خوزستان که با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری انجام شد، بیش از 3 هزار متر مربع فضای کاری مشترک به مرکز نوآوری و خلاق اختصاص یافت.

در این فضاها گروه‌های دانشجویی، فناور و نوآور فرصتی پیدا می‌کنند تا ایده‌های خود را به مرحله نمونه اولیه یا آزمایشی برسانند و در مسیر تجاری‌سازی و تبدیل آن به کسب و کار گام بردارند.

همچنین با افتتاح «مجتمع خدمات فناوری» زمینه‌ای برای تسهیل ارتباط صنعت و دانشگاه فراهم می‌شود و دانشگاهیان می‌توانند با راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپای خود، ایده‌های نوآورانه‌شان را به محصول، خدمت و ارزش افزوده تبدیل کنند.

افتتاح مرکز نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی در پارک علم و فناوری خوزستان

با حضور معاون علمی و فناوری ۲ مرکز نوآوری در پارک علم و فناوری خوزستان افتتاح شد. مرکز نوآوری اینترنت اشیا یکی از این مراکز است که در حال حاضر ۴  تیم در آن مستقرند و قرار است با گشایش رسمی آن فعالیت های این حوزه در استان رونق گیرد.

مرکز نوآوری و شتابدهی صنایع خلاق و  فرهنگی مرکزی است که با اختصاص ۲ هزار متر مربع راه اندازی شد و زمینه را برای استقرار تیم‌های فناور فعال در حوزه صنایع نرم، خلاق و فرهنگی فراهم می‌کند. در حال حاضر ۵  تیم نوآور در  در مرکز نوآوری و شتابدهی صنایع خلاق و  فرهنگی مستقر هستند.

ستاری در بازدید از پارک علم و فناوری خوزستان ‌از نمایشگاه محصولات فناورانه و دانش بنیان و مرکز نوآوری بازی‌سازی بازدید کرد.‌ در این پارک با حضور ستاری صندوق پژوهش و فناوری پارک کار خود را آغاز ‌کرد.‌

امضای تفاهم‌نامه همکاری

در بخش پایانی سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به استان خوزستان، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری برای راه‌اندازی «سرای نوآوری» امضا شد تا با افزوده شدن این بخش به زیست‌بوم نوآوری، خوزستان یک گام در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بردارد.

برچسب‌ها: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریخوزستان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.