هلدینگ صبا ایده در فلایتیو سرمایه‌گذاری کرد
ورود به بازار گردشگری؛ ۸

هلدینگ صبا ایده در فلایتیو سرمایه‌گذاری کرد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۱۱:۴۱ | ۹ دقیقه

هلدینگ صبا ایده، مالک آپارات و فیلیمو، اعلام می‌کند که در استارتاپ «فلایتیو» سرمایه‌گذاری کرده است. با این سرمایه‌گذاری و در اختیار گرفتن ۲۰ درصد از سهام فلایتیو، صبا ایده رسما وارد بازار گردشگری آنلاین کشور شد که حوزه‌ای کاملا جدید برای این هلدینگ است.

نوپانا به نقل از دیجیاتو، هلدینگ صبا ایده، مالک آپارات و فیلیمو، اعلام می‌کند که در استارتاپ «فلایتیو» سرمایه‌گذاری کرده است. با این سرمایه‌گذاری و در اختیار گرفتن ۲۰ درصد از سهام فلایتیو، صبا ایده رسماً وارد بازار گردشگری آنلاین کشور شد که حوزه‌ای کاملاً جدید برای این هلدینگ است.

صباایده که هلدینگی فعال در حوزه ویدئو، استریم و تبلیغات آنلاین است و پلتفرم‌هايی چون فیلیمو، آپارات و آژانس تبلیغات آنلاین صباویژن را زیر مجموعه خود دارد، با سرمایه گذاری در یکی از دو استارتاپ بزرگ حوزه گردشگری، به طور رسمی وارد بازار فروش و رزرواسیون بلیط هواپیما و قطار شده است.

صبا ایده درباره چرایی این سرمایه‌گذاری در بیانیه‌ خبری خود گفته است: «ظرفیت‌های موجود در بازار گردشگری آنلاین ایران و فاصله زیادی که این حوزه از بازار آفلاین دارد، رشد قابل‌توجه و ارگانیک فلایتیو از ابتدای فعالیت آن و ویژگی‌های مشترک تیم‌های مدیریتی دو برند که آن‌ها را بهم نزدیک‌تر می‌کند از مهمترین علت‌های جدیدترین سرمایه‌گذاری صباایده است.»

صباایده می‌گوید که با خرید ۲۰ رصد از سهام فلایتیو، در کنار تجربه و دانش این استارتاپ در صنعت گردشگری و حمایت‌های تبلیغاتی صبا ایده، مسیر تازه‌ای در صنعت گردشگری آنلاین ایران رقم خواهد خورد.

«محمدمهدی شکوری‌مقدم»، هم‌بنیان‌گذار هلدینگ صبا ایده نیز در گفتگو با دیجیاتو درباره سرمایه‌گذاری این هلدینگ در فلایتیو می‌گوید: «صنعت گردشگری یک صنعت بزرگ و مهم در تمام دنیا است اما هنوز در ایران در بخش آنلاین به تکامل نرسیده و از آنجائیکه هنوز بخش زیادی از گردش مالی این صنعت در ایران مربوط به بخش آفلاین است، ما احساس کردیم می‌توانیم با سرمایه گذاری در فلایتیو به عنوان دومین بازیگر بزرگ این حوزه سهم بازار بیشتری از صنعت گردشگری در بخش آنلاین را به دست بگیریم.»

شکوری مقدم اعلام می‌کند که رویکرد صبا ایده از سرمایه‌گذاری در فلایتیو، توسعه در حوزه‌های متنوع و خفته صنعت گردشگری است: «همکاری با فلایتیو به چند دلیل برایمان حائز اهمیت بود. فلایتیو دومین شرکت فعال و موثر در بازار گردشگری است که با یک تیم خوب و رشد طبیعی بدون جذب سرمایه تا به امروز هوش تجاری ویژه در قالب یک ساختار سازمانی منسجم و چابک را تجربه کرده است. از همه مهم‌تر به دلیل تجربه مشابه رشد بدون جذب سرمایه در صبا ایده همخوانی گفتاری و عملی زیادی بین هر دو مجموعه وجود دارد که قطعا در ادامه راه مهم‌ترین عامل توسعه و همکاری بدون حاشیه و متمرکز ما خواهد بود.»

از سوی دیگر «علی کشفی»، مدیر بازاریابی و هم‌موسس فلایتیو، در گفتگو با دیجیاتو و در رابطه با چگونگی این سرمایه‌گذاری می‌گوید: «هلدینگ صبا ایده ظرفیت‌های بالایی مخصوصاً در حوزه تبلیغات دارد و علاقه‌مند هستند در حوزه‌های جدیدی که بتوانند، از ظرفیت‌های خود استفاده کنند. چند ماه پیش صحبت‌های اولیه انجام شد و خیلی سریع، در جلسات ابتدایی متوجه شدیم که نقاط مشترک بالایی وجود دارد. ما با مجموعه‌های دیگر هم صحبت کرده بودیم اما در آن تجربه‌ها، شاهد بودیم که مذاکره در یک فرآیند طولانی قرار می‌گرفت. اما صبا ایده به شکلی حرفه‌ای، دقیق و سریع این سرمایه‌گذاری را انجام داد.

او در پاسخ به این سوال که پس از این سرمایه‌گذاری، اهداف جدید فلایتیو چه هستند، می‌گوید: «در نتیجه‌ی این سرمایه‌گذاری ما در چند حوزه قصد توسعه داریم. اول اینکه بتوانیم سهم خود را در بازار افزایش دهیم. مسئله بعدی، این بود که بتوانیم خدمات و سرویس‌های بهتری را اضافه کنیم. از سوی دیگر بتوانیم با خیال راحت‌تر به سوی اهداف‌مان گام برداریم. واقعیت این است که می‌توانیم و علاقه‌مندیم که در بازار گردشگری سهم بالایی را به دست بیاوریم. این سرمایه‌گذاری، شروعی است برای رفتن به سوی همه این اهداف.»

این سرمایه‌گذاری در حالی انجام شده است که مدیرعامل علی بابا، هفته گذشته که این پلتفرم، اکنون در تمام بخش‌های صنعت گردشگری تبدیل به بزرگ‌ترین بازیگر شده است. با این حال، کشفی در گفتگو با دیجیاتو با رد همین مسئله اعلام می‌کند که فلایتیو همچنان در حوزه پروازهای خارجی، اولین بازیگر آنلاین است: «با توجه به فعالیت ما در سال‌های گذشته و تمرکز ویژه‌ای که بر پرواز‌های خارجی داشته‌ایم، در این حوزه اول هستیم. البته واقعیت این است که ما تمرکز زیادی بر این اعداد و ارقام نداریم؛ چراکه نه رقبا آمار دقیقی دارند و نه وضعیت آنلاین شدن صنعت گردشگری به آن شکل شفاف است. ما هم در چند سال گذشته وضعیت رقبا را بررسی کرده‌ایم اما روی این بخش تمرکز ویژه‌ای نمی‌کنیم. سعی می‌کنیم تمرکز را بر کار خود قرار دهیم. چندم بودن، ارزش نیست، بلکه کار اصلی یک استارتاپ، کارآفرینی و خلق ارزش است. از سوی دیگر تجربه جهانی نشان داده که در این صنعت، نمی‌توان ایجاد انحصار کرد.»

نکته مهم دیگری که هم‌موسس فلایتیو به آن اشاره می‌کند، این است هنوز جای بسیار زیادی برای گسترش پلتفرم‌های آنلاین در حوزه گردشگری وجود دارد. او در همین رابطه می‌گوید: «تصور ما این است که در مجموع، از تمامی بخش‌های خدمات گردشگری، حدود ۲۰ درصد آن آنلاین شده است. پس امروز نمی‌توان گفت که در نهایت چه شرکتی رهبر بازار خواهد بود. واقعیت این است که در این چند سال، فلایتیو نشان داده که بدون سرمایه‌گذاری، توانسته جایگاه مناسبی داشته باشد. امروز هم در مجموع تمام خدمات، پلتفرم دوم آنلاین هستیم و مشکلی با گفتن این موضوع نداریم. اما جای خودمان را تثبیت کرده‌ایم و حالا با این سرمایه‌گذاری، می‌توانیم رشد بسیار بیشتری داشته باشیم، چراکه برنامه‌های زیادی برای توسعه داریم و می‌خواهیم با سرعت به سوی اهداف‌مان پیش برویم.»

برچسب‌ها: فلایتیوصبا ایدهسرمایه‌گذاریاستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.