گفت‌وگو با بنیان‌گذار استارت‌آپ مودست
اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ ۸

گفت‌وگو با بنیان‌گذار استارت‌آپ مودست

توسط سارا فتح آبادی | ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۱۱:۰۰ | ۱۷ دقیقه

برای اینکه دچار فرسودگی شغلی نشویم باید نسبت به خود و جسم‌مان آگاه باشیم.

نوپانا: هدف هارپر رید (Harper Reed) از راه‌اندازی شرکت مودست (Modest) این بود که به هر نوع بتواند به هر کسب‌وکاری، بدون توجه به اندازه، تعداد مشتریان و میزان فروش کمک کند. او می‌گوید: ما درصدد دستیابی خرده‌فروشان به بازار رقابت هستیم. این شرکت که در شیکاگو مستقر است، به‌طور رسمی در فوریه سال 2015 راه‌اندازی شد و بعد از یک سال، در نسخه دوم به‌وسیله پی‌پال خریده شد.

به گزارش نوپانا، روش کار «مودست» که هم‌اکنون تجارت پی‌پال نامیده می‌شود به گونه‌ای است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا در هر نقطه آنلاینی که آن‌ها می‌خواهند محصولاتشان خریداری شود ازجمله رسانه‌های اجتماعی تا برنامه‌ها و تبلیغات ایمیلی، یک دکمه خرید اضافه شود.

بخش‌هایی از گفت‌و‌گوی وب‌سایت entrepreneur با هارپر رید در خصوص موفقیت در کارش را باهم مرور می‌کنیم:

شما روز خود را چگونه آغاز می‌کنید؟

من سعی می‌کنم که صبح نسبتاً زود از خواب بیدار شوم، به موسیقی گوش دهم و نگاهی به شبکه‌های اجتماعی بیندازم. همچنین از وزن بدنم مطمئن می‌شوم و اینکه مدت‌زمانی را که خوابیدم چک می‌کنم. همه این‌ها را با اعتقاد بر این‌ که دانستن این آمار و ارقام بهتر از ندانستن آن است، انجام می‌دهم. این فعالیت روزانه من در طول پنج سال اخیر است. البته من سعی می‌کنم که صبح بعضی روزها در هفته به باشگاه هم بروم. چرا که یک هماهنگی و ریتم خوبی را در طول روز برایم رقم می‌زند.

روز خود را چگونه به پایان می‌رسانید؟

اصلی‌ترین چیزی که من سعی می‌کنم انجام دهم، شام خوردن با شریک زندگی خود است. این موضوع واقعاً مهمی برای من است. مطالعه کردن را هم دوست دارم. چون متوجه شده‌ام که مطالعه کتاب در پایان یک روز، تمرین آرامش‌بخشی است. من باید کتاب‌هایی بخوانم که می‌تواند به ورود من به لایه‌های عمیق‌تر زندگی کمک کند.

کتابی که دیدگاه شما را تغییر داد چه بود؟

 من در همین اواخر شرح حال زندگی «ایلان ماسک» نوشته اشلی وانس را خوانده‌ام. آن کتاب، اساساً ذهن من را تغییر نداد اما موجب شد که من دستاورد، قدرت و هر آنچه او توانسته بود به دست بیاورد را قویاً تحسین کنم. تماشای Tesla و SpaceX و فهم بیشتر درباره شیوه بسیار خوبی که توسط او به کار گرفته شده است، شگفت‌انگیز است.

راهبردتان برای این که تمرکزتان را حفظ کنید چیست؟

من پس از باشگاه و تمرین کردن بیشترین تمرکز را دارم. همچنین اگر به مقدار کافی و مطالعه کنم تا به آرامش برسم، از فشار رها شده قادر خواهم بود که تمرکز بیشتری داشته باشم. این موضوع خیلی به مراقبت‌های شخصی بستگی دارد، چون اگر شما ناراحت و ناامید باشید، تمرکز کردن روی موضوعات پیرامون شما سخت خواهد شد. البته باید بگویم که من قهوه هم نمی‌خورم و به‌جای آن آب و چای سبز می‌نوشم.

وقتی‌که شما کودک بودید دوست داشتید که در بزرگسالی چه کاره شوید؟

از کودکی دوست داشتم فضانورد شوم. اما من از سنین پایین برنامه‌نویسی را شروع کردم. انتخاب شغلم تا حدود زیادی چیزی که می‌خواستم انجام بدهم را محقق کرده است. من همیشه می‌دانستم که فناوری می‌تواند یکی از رشته‌های موردعلاقه و تأثیرگذار باشد و در حال حاضر هم در این حوزه فعالیت می‌کنم که مسئله عجیبی نیست. این هم خوب و هم بد است. خوب است به این سبب که من می‌توانم چیزی را که دوست دارم را انجام دهم و بد است به این خاطر که داستانی نیست که همه به آن دست پیدا کنند.

از بدترین رئیسی که تاکنون داشته‌اید چه چیزی یاد گرفته‌اید؟

بدترین رئیسم خودم بودم. چون من نمی‌توانم به خودم اجازه بدهم که از زیر کار در بروم و از مسئولیت شانه خالی کنم و اگر این کار را انجام دهم، خودم یکی از کسانی هستم که بر سر خودم فریاد می‌زنم. با کارفرماهای مختلفی کارکرده‌ام و هیچ‌کدام از آنها همچون خود من پرخاشگر و پرتکاپو نبوده‌اند.

وقتی شما یک قسمت از یک سازمان بزرگ چون پی‌پال هستید به‌نوعی شبیه یک اقیانوس است. سازمان حرکت و تغییر می‌کند و شما در کنار تعداد بسیاری از افراد کار می‌کنید. یعنی یک نیاز همیشگی برای جنگیدن با مسائل موجود به‌جای فکر کردن به آینده احساس می‌شود.

سفری بوده است که توانسته باشد شما را تغییر دهد؟

بله. چند سال پیش زمانی که به آفریقای جنوبی و به شهر ژوهانسبورگ رفته بودم. اگرچه چندین سال است که تبعیض نژادی برداشته شده است و التیام یافته است و در حال حاضر ما می‌توانیم تولد آفریقای جنوبی فارغ از آپارتاید را ببینیم اما هنوز هم دیدن درد و تخریب آن جامعه به راستی چشم‌های من را باز کرد. یکی از دغدغه‌های من تلاش برای ساخت دنیای بهتر و با عدالت‌تر است.

در زندگی چه چیزی بیش از همه الهام‌بخش و اثرگذار بوده است؟

آزادی دسترسی آسان و در اختیار گذاشتن فرصت‌های آموزشی برابر برای همه، انگیزه اصلی من زمان فروش شرکت‌مان به پی‌پال بود. چرا که این شرکت برای مدت طولانی این کار که همان حق دسترسی مردم به فرصت‌ها است، را عملی کرده و این درحالی‌ اتفاق افتاده است که به‌نظر من تا پیش از این فقط شرکت‌های بزرگ و ثروتمند می‌توانستند از آن بهره ببرند. شنیدن صحبت‌های مدیرعامل درباره این موضوعات جنبه الهام‌بخش برای من داشت. چرا که او بر این اعتقاد بود که این یک قسمت عظیم از پی‌پال است.

اولین ایده کسب‌وکارتان چه بود و با آن چه کردید؟

من یکی از معدود افرادی بودم که در سال‌های نوجوانی و جوانی کامپیوتر داشتم. البته آن را فروختم. فروش اینجا شاید کلمه سنگین و عجیبی است چون فقط برای معامله تعداد زیادی اشتراک‌افزار بود. من مجموعه نرم‌افزارهایی داشتم و برنامه‌های کامپیوتری را روی دیسک‌ها انتقال می‌دادم و مردم می‌توانستند آن دیسک‌ها را بخرند.

اولین شغل‌تان که چیزهای مهم و مفید را به شما یاد داده است چه بود؟

پدر من مدیر املاک بود و ما اغلب برای انجام بدترین کارها در خدمت بودیم. برداشتن و چیدن در حیاط، نگهداری و حفاظت، چیزهایی بودند که خدمه‌ها به خاطر آن به دادگاه احضار می‌شدند. گاهی هم احضار شدن بدون هیچ دلیلی می‌توانست باشد چون ممکن بود باعث ایجاد مشکل شوند. آنها فقط شغل‌شان را از دست می‌دهند و زندگی سخت‌تر می‌شود. این برای من درس خوبی بود. وقتی شرایط سخت می‌شود باید از خودتان و دیگران محافظت کنید. بهترین و سخت‌ترین جنبه از خودتان را امتحان کنید و امیدوار باشید که همه چیز حل می‌شود، به خاطر این که هیچ چیزی تضمین شده و پایدار نیست.

تعادل میان زندگی و کار را چگونه تعریف می‌کنید؟

مجموعه کارهای کمی است که باید انجام دهم تا به این تعریف برسم. من باید مطمئن باشم که شام را در کنار همسرم هستم. دومین کاری که انجام می‌دهم خاموش کردن پیام‌رسانم در ساعت 11:30 شب است. ما خیلی به این برنامه‌ها معتاد شده‌ایم و عادت کرده‌ایم. کار بعدی که انجام می‌دهم مربوط به سلامتی است. اغلب ما به کار به‌عنوان مقوله‌ای که باید آن را انجام دهیم، نگاه می‌کنیم در حالی که ما در خصوص این که چقدر سلامت فردی ما در موفقیتمان اهمیت دارد چیزی نمی‌دانیم. اگر سلامت نباشید دیگر کار اهمیتی ندارد و شما نمی‌توانید به‌ خوبی آنها را انجام دهید و شاد هم نخواهید بود.

چگونه شما از فرسودگی شغلی جلوگیری می‌کنید؟

سالم بمانید. نسبت به محیط اطرافتان آگاه باشید و برنامه‌ای برای مراقبت از خود داشته باشید. به‌قدری توانا باشید که درباره نیازهای مهم خود صحبت کنید. این سخت است. من هم همیشه در آن موفق نبوده‌ام. برای اینکه دچار فرسودگی شغلی نشویم باید نسبت به خود و بدنمان آگاه باشیم.

درحال حاضر در حال یادگیری در چه زمینه‌ای هستید؟

من به‌تازگی یک خانه خریده‌ام و در حال یادگیری این موضوع هستم که چگونه به شغل‌های متفاوت افراد واکنش نشان دهم و تجربیات خودم در تکنولوژی را با کسی که به‌ عنوان یک پیمانکار در حال فعالیت است را مقایسه کنم. کار با این مردم و دانستن در مورد شغل آنها هیجان‌انگیز است. من در خصوص این که چطور می‌توانم با شغل خود و تکنولوژی به مردم کمک کنم فکر می‌کنم.

مصاحبه‌های دیگر را در قسمت‌های بعدی بخوانید.

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت اول)

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت دوم)

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت سوم)

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت چهارم)

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت پنجم)

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت ششم)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکارآفریناستارت‌آپموفقیت جهان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سارا فتح آبادی

سارا فتح آبادی

سارا فتح آبادی دانش‌آموخته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران است. او تجربه نویسندگی در رسانه‌های متعددی مثل روزنامه و رادیو را دارد و در حال حاضر در حوزه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها مشغول به فعالیت است.