گفت‌وگو با بنیان‌گذار استارت‌آپ نردولت
اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ؛ قسمت ششم ۷

گفت‌وگو با بنیان‌گذار استارت‌آپ نردولت

توسط سارا فتح آبادی | ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۱۱:۰۰ | ۱۲ دقیقه

تیم چن: گاهی بدترین توصیه‌ها نیز می‌تواند باعث موفقیت شود.

نوپانا: تیم چن (Tim Chen) بعد از تمام کردن دوره شغلی خود به‌عنوان تحلیل‌گر صندوق تأمینی و بعد از درخواست خواهرش برای مشاوره کارت اعتباری، در سال 2009 تصمیم به راه‌اندازی پلت‌فرم برنامه‌ریزی مالی با نام نردولت (Nerdwallet) گرفت که به‌عنوان یک منبع آنلاین به مردم در تصمیم‌گیری آگاهانه درزمینه پول‌هایشان، سیستم بانکی، کارت اعتباری و وام‌ها کمک می‌کند.

به گزارش نوپانا، در حالی که چن شرکت را به‌صورت مستقل راه‌اندازی کرد و 75 دلار در سال اول کاری خود به دست آورد، امروزه درآمد این شرکت به مبلغ 69 میلیون دلار افزایش‌یافته است، در حالی که 450 کارمند و ماهانه 7 میلیون کاربر دارد.

بخش‌هایی از گفت‌و‌گوی وب‌سایت entrepreneur با تیم چن در خصوص موفقیت در کارش را باهم مرور می‌کنیم:

کتابی که دیدگاه شما را تغییر داد چه بوده است؟

کتاب قواعد (Principles) نوشته (Ray Dallio) که استدلال قانع‌کننده‌ای را در خصوص موفقیت‌های کوچک و بالقوه فراهم می‌کند. اگر کاری خیلی خوب پیش نمی‌رود، روی آن از زوایای تازه‌ای کار کنید و درباره اینکه چرا موفقیت‌آمیز نیست فکر کنید، به‌جای اینکه یک کار را مدام و چندباره تکرار کنید.

شما چه کتابی را همیشه به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟

سایت (Farnam Street) را پیشنهاد می‌دهم چون باورهای بزرگی در خصوص مدل‌های ذهنی در مورد اینکه چگونه جهان و انسان کار می‌کنند را به ما نشان می‌دهد. به نظرم قدرت ابتکار و حل مشکلات، تلفیقی از مدل ذهنی است. برای مثال دانستن درباره چگونگی نحوه عملکرد صنایع و زمینه‌های کاری مرتبط با آن، و رجوع به مشکلات مرتبط و فکر کردن در خصوص رفع آن موضوعات تلفیقی از مدل ذهنی است.

برای نگه‌داشتن تمرکزتان چه کاری انجام می‌دهید؟

هر دوشنبه، کارهایی که در هفته جاری قصد انجام آن را دارم اولویت‌بندی می‌کنم و پس از آن درباره کارهایی که در آخر هفته انجام شده است فکر می‌کنم و آن را به‌وسیله ایمیل در اختیار کارمندانم می‌گذارم. این شیوه خیلی خوبی برای ایجاد فضایی در خصوص کارها در مغزتان است. از طرف دیگر ایمیل و صندوق ارسال شما لیست کارهایی که انجام داده‌اید را در بر می‌گیرد.

از بدترین رئیسی که تاکنون داشته‌اید چه چیزی یاد گرفته‌اید؟

این شما هستید که می‌توانید موفقیت را برای خودتان رقم بزنید. مشکلی که با خود وجود دارد این است که بهترین ایده‌ها به سبب این که شما به خودتان اعتماد ندارید موفقیت‌آمیز نیست.

وقتی‌که درباره وضعیت فعلی کار و موفقیت‌هایتان فکر می‌کنید، چه کسی را دارای بیشترین تأثیر بر خود می‌بینید؟

گمان می‌کردم که بیرون آمدن از محیط صندوق تأمین بهترین شیوه برای راه‌اندازی یک شرکت است که البته برداشت اشتباهی بود. در طی این سال‌ها که با افراد زیادی در نردولت کار می‌کنم چیزهای بسیاری از آنها یاد گرفته‌ام؛ برای مثال با ذهن باز به مسائل نزدیک شوم و اگر من کار خود را خوب انجام دهم افراد دیگر، ایده‌هایی را روی میز می‌گذارند که پیش از این وجود نداشته است.

کدام‌یک از سفرهایتان ذهنیت شما را تغییر داده است؟

در سال 2008 من به‌عنوان سرمایه‌گذار، سفری به چین داشتم و از تعداد زیادی کارخانه در مناطق روستایی بازدید کردم. چیزی که دیده می‌شد واقعا عجیب بود. چرا که آلودگی شدید بود و در وسط روز شما تنها می‌توانستید 20 قدم جلوتر از خود را ببینید. بعد از آن من درصدد کمک به مردم آن منطقه برای بهبود اوضاع زندگی‌شان بر آمدم.

چه چیزی برای شما الهام‌بخش بوده است؟

در مناطق بسیاری شما می‌توانید پتانسیل‌های خوبی برای تغییرات ببینید،که این برای من به نوعی مشوق و الهام‌بخش بوده است. بهترین شیوه برای تفکر درباره این موضوع، کاشت بذر محصولاتی است که با گذر زمان تغییر پیدا می‌کنند.

اولین شغل شما که چیزهای مهم و مفید را به شما یاد داده است به‌نحوی‌که هنوز هم از آن استفاده می‌کنید چیست؟

من در زیرزمین شخصی در زمینه کاتالوگ سفارش سکه کار می‌کردم. کسب‌وکار این شخص هم ارسال کاتالوگ سفارش سکه به مناطق دوردست ایالت متحده آمریکا و نشانه‌گذاری حدود یک‌ تن از آنها بود. بازار فروش سکه سیاهی زیادی داشت که آن هم نشان‌دهنده عدم شفافیت در قیمت‌گذاری بود. من فکر می‌کنم که آن شغل نقش کوچکی در تمایل به حذف این عدم شفافیت‌ها ایفا کرده است.

بهترین توصیه‌ای که به شما شده است چیست؟

مدیرعامل یک شرکت دیگر به من گفته است که فرصت شبیه یک نمودار تنظیم شده است. در یک محور، کاری که شما می‌خواهید انجام دهید و در محور دیگر کاری که شخص دیگری به شما می‌گوید وجود دارد. اگر من درباره تعدادی از اشتباهات شغلی که در آخرین شرکت خود موجب شده‌ام فکر می‌کردم، در مورد موفقیت‌هایم این‌گونه صحبت نمی‌کردم.

بدترین توصیه‌ای که تاکنون شنیده‌اید چه بوده است؟

 من یک آسیایی هستم و والدینم همیشه به من می‌گفتند که سرت را پایین بینداز و سخت کار کن و ارزش‌های خود را از طریق کار و نه با زبان نشان بده. این توصیه‌ها ممکن است در بعضی صنایع کارساز باشد اما در بسیاری از موارد باعث می‌شود اعتماد به نفس ضربه بخورد و فرد فرصت‌های خوبی برای پیشرفت را از دست بدهد.

تعادل میان کار و زندگی برای شما به چه معنا است؟

من به‌شدت معتقد هستم که بهره‌وری، با دقت در کیفیت ساعت‌های کار بیشتر می‌شود. البته دو مدل کارکرد وجود دارد: بسیار تحلیلی و مدل پوچ که بهترین راه حفظ تعادل تلفیقی از هر دو آنها است. کار یک هدف اجتماعی است و هر دو آنها به خوبی هم را پوشش می‌دهند.

شما چگونه از فرسودگی شغلی جلوگیری می‌کنید؟

شما باید تعدادی از کارهایی را انجام دهید که نتایج آنها موجب ایجاد هیجان در شما می‌شود. کلید اصلی جلوگیری از فرسودگی شغلی، در میانه ایستادن است به گونه‌ای که خارج از منطقه آرام باشیم و در عین حال کارهای نشدنی را هم رها کنیم و تلاش بیهوده نکنیم.

وقتی شما با یک بحران یا مانع مواجه می‌شوید چه شیوه نوآورانه‌ای انجام می‌دهید؟

 اغلب کار را متوقف می‌کنم و کتاب می‌خوانم چرا که موجب هدایت مغز به‌سوی تفکر در خصوص مشکل مربوطه می‌شود.

در حال حاضر در حال یادگیری چه موضوعی هستید؟

برای دستیابی به بهترین پاسخ‌ها، فهم منظم چندگانه از هر چیزی، واقعا مهم است. من این موضوع را در نردولت اجرایی کردم. مسئله‌ای که خیلی مهم است مشارکت با افرادی است که دارای تجربه‌های متفاوت هستند؛ بنابراین من در حال یادگیری فرهنگ جمعی و مشارکتی هستم و اینکه چگونه ارتباطات را آسان کنیم و به نقطه‌ای برای اعتماد برسیم.

مصاحبه‌های دیگر را در قسمت‌های بعدی بخوانید. 

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت اول)

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت دوم)

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت سوم)

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت چهارم)

اسرار زندگی کارآفرینان بزرگ: (قسمت پنجم)

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارکارآفریناستارت‌آپموفقیت جهان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره سارا فتح آبادی

سارا فتح آبادی

سارا فتح آبادی دانش‌آموخته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران است. او تجربه نویسندگی در رسانه‌های متعددی مثل روزنامه و رادیو را دارد و در حال حاضر در حوزه کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها مشغول به فعالیت است.