اصلاح ساختار هزینه‌های نیروی انسانی ناجی کسب‌وکار شما
راهکاری برای عبور از بحران اقتصادی ۱۰

اصلاح ساختار هزینه‌های نیروی انسانی ناجی کسب‌وکار شما

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۰۹:۰۱ | ۱۱ دقیقه

در شرایط بحران اقتصادی و رکود در کسب‌وکار اولین کاری که باید انجام داد کاهش هزینه‌های ثابت و صرفه‌جویی در مصرف منابع مختلف در راستای بیشینه کردن اثر بخشی است.

نوپانا: دستمزد پرسنل بخش عمده‌ای از هزینه‌های جاری شرکت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. این درحالی است که هزینه‌ سرجمع هر کارمند بسیار بیش‌تر از حقوق سالیانه است. از نگاه اعداد و ارقام  به‌ طور میانگین ۳۵ تا ۵۵ درصد بودجه سالانه کسب‌وکار شما برای جذب، نگهداشت و پرورش نیروی انسانی هزینه می‌شود.

طبق مطالعات تونی ناپ، مدیر عامل شرکت اسپات‌لایت، هزینه‌ سرجمع هر کارمند حدود ۱۸ تا ۲۶ درصد از مجموع دستمزد سالیانه‌ او بیش‌تر است. اما این اعداد نباید شما را نگران کند. احتمالا از قبل می‌دانستید که برای چرخاندن شرکت حدود ۱۸ تا ۲۶ درصد حق بیمه‌ پرسنل را پرداخت می‌کنید. اما اگر حواستان جمع نباشد، هزینه‌ پرسنل می‌تواند از کنترل خارج شود و سود شما را بسیار کاهش دهد و این وضعیت در شرایط بحران اقتصادی بدون شک شما را به ورشکستگی خواهد کشاند.

روش‌های کاهش هزینه نیروی انسانی

به طور مشخص هزینه‌ استخدام نیروی جدید، آموزش و بازنشستگی آن بسیار بالا است. خوشبختانه روش‌های امتحان شده‌ای وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها و بدون تاثیر منفی بر سوددهی، هزینه‌ مجموع را کاهش دهید. به کمک این کاهش هزینه می‌توانید به توسعه محصولات جدید پرداخته و یا هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی را افزایش دهید تا بتوانید از بحران اقتصادی و رکود در کسب‌وکار با موفقیت خارج شوید. بدون شک در گذر از این مسیر وجود یک مشاور کارکشته و یک مربی کسب‌وکار می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مطالب مرتبط:

راه‌های یافتن کارمندانی پرتلاش و با انگیره

کارمندان چندمنظوره

کارمندان متخصص و حرفه‌ای هزینه استخدام بالایی دارند اما منافع زیادی برای کسب‌وکار شما به همراه می‌آورند. قطعا این منافع ارزش هزینه بالا را دارند اما می‌توانید با راهکارهای ساده  مقداری از این هزینه‌ها را کم کنید. برای مثال لازم نیست تعداد زیادی کارمند متخصص در یک زمینه در کسب‌وکار خود داشته باشید، می‌توانید یک کارمند متخصص را سرپرست گروهی از کارمندان متوسط قرار دهید.

راهکار دیگری که بازده بالایی هم دارد، استفاده از کارمندان چندمنظوره است. با آموزش کارمندان می‌توانید به هریک از آن‌ها علاوه بر وظایف اصلی، مسئولیت‌هایی در بخش‌های دیگر سازمان بدهید. برای مثال اگر یکی از افراد تیم توسعه محصول در بخش پشتیبانی مشتریان هم فعالیت کند، می‌تواند نیازهای مشتریان را درک کند و از اطلاعاتی که به دست می‌آورد در طراحی محصول استفاده کند. و یا برگزاری دوره‌های منظم آموزشی برای کارمندان می‌تواند در رسیدن به این هدف بسیار کمک کننده باشد.

کاهش روزهای کاری

برای کاهش هزینه‌های سازمان، می‌توان تعداد روزهای کاری را کاهش داد و برای جبران این کاهش، ساعت کاری در روزهای دیگر را افزایش داد. این راهکار باعث بهبود رضایت کارمندان و ذخیره‌ سرمایه سازمان می‌شود.

برون‌سپاری

برون‌سپاری یک راه‌حل مناسب برای کاهش هزینه‌های سازمان است. با برون‌سپاری بخشی از وظیفه، کار یا فرآیندی را که وظیفه کارمندان سازمان است، به شرکت دیگری می‌سپارید تا در زمان مشخصی آن را انجام دهد. طبق تحقیقات، با برون‌سپاری کارها می‌توانید ۶۰ درصد هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهید. این مقدار صرفه‌جویی در سال مقدار قابل‌توجهی خواهد بود.

در این راهکار، اینکه چه کاری را در چه زمانی به شرکت دیگری می‌سپارید نکته مهمی است. وظایف کلیدی شرکت مانند تولید، بهتر است توسط اعضای سازمان انجام شود زیرا سازمان را به خوبی می‌شناسند و از نیاز مشتریان آگاه‌اند.

علاوه بر این، زمانی که فعالیت‌های سازمان افزایش می‌یابد می‌توانید به جای استخدام کارمند جدید برای یک مدت کوتاه، به کارمندان خود اضافه‌کاری پرداخت کنید. این کار در برخی موارد در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند.

 حفظ کارمندان عالی

استخدام نیروی جدید هزینه‌های زیادی برای کسب‌وکارهای کوچک دارد. این هزینه‌ها شامل هزینه استخدام، آموزش کارمندان جدید، خسارات احتمالی کارمندان جدید در اوایل کار خود و... می‌شود. پس بهتر است کارمندان قدیمی و با مهارت خود را در سازمان نگهدارید.

روش‌های زیادی برای حفظ کارمندان خوب در سازمان وجود دارد که باید با توجه به شرایط خود بهترین روش را انتخاب کنید. از جمله این روش‌ها: حقوق و مزایای رقابتی، آموزش کارمندان، ایجاد فرصت‌های رشد برای کارمندان، ارتقا و پاداش کارمندان و... .

پاداش

روش‌های مختلفی با هزینه‌های متفاوت برای نگهداری کارمندان وجود دارد. مدیر سازمان در هر زمان با توجه به بودجه و شرایط سازمان باید بهترین گزینه را انتخاب کند. یکی از بهترین روش‌ها تشویق کارمندان است.

با پاداش دادن به کارمندی که کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده است، انگیزه‌ او را افزایش می‌دهید تا کیفیت کار خود را بالاتر ببرد. همچنین پیشرفت یکی از کارکنان باعث تشویق کارمندان دیگر می‌شود و رقابت سالمی را بین آنها به وجود می‌آورد. با این کار به کارمندان خود اطمینان می‌دهید که در سازمان شما همیشه فرصت رشد برای آنها وجود دارد.

کمک گرفتن مشاوران برجسته و یا مربیان کسب‌وکار

وجود یک مشاور و مربی در کسب‌وکار، به کارآفرینان کمک می‌کند تا تصویر واقعی و درستی از کسب‌وکار خود داشته باشند. مشاور به شما کمک می‌کند تا تصمیمات بهتر و درست‌تری بگیرید و چالش‌هایی که با آن مواجه هستید را رفع کنید.

مشاور کسب‌وکار می‌داند چگونه تردیدهای حرفه‌ای شما را به حداقل برساند و همواره مسیر درست را به شما نشان می‌دهد. همچنین مشاور برای کسب‌وکار شما مانند یک مربی است که مسیر درست رسیدن به موفقیت را به شما نشان می‌دهد. وجود مشاور در تمام بخش‌های کسب‌وکار اثربخش و لازمه پیشرفت شما است. در زمینه نیروی انسانی نیز کمک گرفتن از یک مشاور و یا مربی کسب‌وکار می‌تواند بسیار اثر بخش باشد. مربیان می‌توانند با بررسی تکنیکال کشب‌وکار شما و بهره گیری از تجربیات پیشین ساختاری مناسب در این زمینه ایجاد کنند و در گذر از بحران اقتصادی موجود شما را یاری دهند.

سرمایه‌های انسانی سازمان

کارمندان، سرمایه‌های انسانی شما هستند. دستمزد دادن به آنها به معنای کاهش سرمایه و منابع سازمان نیست. برای افزایش درآمد سازمان، باید افراد بهتری را استخدام کنید. افراد با مهارت بیشتر دستمزد بیشتری هم دارند اما هرچه کارکنان بهتری داشته باشید درآمد بیشتری خواهید داشت.

همچنین بخوانید:

 راهکار‌های مواجه کسب‌وکار با بحران‌های اقتصادی

مقابله با تحریم‌ها در کسب‌وکار

رویداد بیزینس کوچینگ ایران

 

برچسب‌ها: نیروی انسانیبحران اقتصادیمدیریت کسب‌وکارکوچینگ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.