استارتاپ‌ها به میراث فرهنگی جانی دوباره می‌بخشند
دکتر سورنا ستاری: ۸

استارتاپ‌ها به میراث فرهنگی جانی دوباره می‌بخشند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۱۲:۰۵ | ۶ دقیقه

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تأکید بر این‌که حوزه میراث فرهنگی و صنایع گردشگری از ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه صنایع فرهنگی و خلاق برخوردار است گفت: ورود نوآوری به این حوزه‌ها در اولویت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی قرار دارد.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری با همراهی علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، از مرکز نوآوری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری دیدن کرد. در این بازدید فعالان استارتاپ‌هایی که در حوزه صنایع فرهنگی، نرم و خلاق ایده‌هایشان را شروع کرده‌اند به بیان نقطه نظرات و ایده‌هایشان پرداختند.

ستاری بر همکاری معاونت علمی و فناوری و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای توسعه استارتاپ‌ها و صنایع خلاق و فرهنگی تأکید کرد و ادامه داد: برنامه‌های مشترک و همکاری‌های جدی‌ای در راه است، به طور خاص حمایت‌های مالی و زیرساختی را مد نظر قرار دادیم و آماده هستیم تا شتاب‌دهنده‌های حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری بر مبنای سازوکار همکاری مشترک حمایت ‌شوند.

رییس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز ادامه داد: به راه افتادن استارتاپ‌ها در سه بخش میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نقش مؤثری در ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل‌کرده ایفا می‌کند. بنابراین این موضوع به عنوان یک اولویت مهم در حمایت از صنایع خلاق و فرهنگی قرار دارد.

ستاری وجود یک محیط مناسب برای رونق این دست کسب و کارها را اولویتی مهم و در روند اجرا از سوی معاونت علمی و فناوری عنوان کرد و ادامه داد: پیش‌بینی و فراهم آوردن محیطی برای استارتاپ‌های حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یک اولویت بسیار مهم برای رونق صنایع خلاق و فرهنگی است. این گام‌ها ضمن حمایت از جوانان فعال در این حوزه زمینه‌ساز رونق و احیای بخشی از بافت تاریخی تهران شده است.»

رییس بنیاد ملی نخبگان، نقش خارق‌العاده جوانان تحصیل‌کرده در زنده کردن بافت‌های فرهنگی و اندیشه‌ای فراموش شده را یادآوری کرد و گفت: حوزه‌های باستان‌شناسی و بخش‌های مرتبط با گردشگری می‌توانند با ایجاد استارتاپ‌های خود، ضمن خلق ارزش افزوده از ظرفیت‌هایی که به محاق فراموشی رفته‌اند، احیا کرده و برای دیگر جوانان نیز اشتغال بیافرینند.

ستاری، به حمایت‌ زیرساختی و مالی برای توسعه زیست‌بوم استارتاپ‌های میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و گفت: حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری، بخشی از هزینه مرمت خانه تاریخی سرهنگ ایرج را پرداخت می‌کند.

رونمایی از سامانه گردشگری مجازی

در ادامه این بازدید از سامانه هوشمند هایپراسکپو با حضور ستاری و مونسان رونمایی شد. در این نمایشگاه مجازی تمام استارتا‌پ‌های حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در غرفه‌های مجازی حضور دارند و محصولات خود را ارائه می‌دهند.

استفاده از این سامانه مجازی، فرصتی را فراهم می‌کند تا استارتاپ‌ها به طور مستقیم با بازدیدکنندگان خود ارتباط داشته باشند. برندسازی و جذب سرمایه‌گذاری مجریان استارت‌آپ‌ها از دیگر مزایای این سامانه هوشمند است.

مرمت ساختمان ایرج با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 

خانه‌ای تاریخی در مرکز پایتخت با معماری سنتی چشم‌نوازش ستون‌های مرمری خیره‌کننده‌اش و حیاطی که با حوض و درخت کهنسال تزیین شده است، برای استارتاپ‌هایی که در حجره‌های پیرامونی فعالیتشان را آغاز کرده‌اند، یادآور شکوه میراث فرهنگی و الهام‌بخش پروراندن ایده‌های نوآورانه‌شان است. دیوارهای آجری این بنا پس از سال‌ها مرمت شده است و این بنای فرهنگی، با حضور استارتاپ‌ها حیاتی دوباره می‌گیرند.

در حال حاضر بخشی از خانه تاریخی سرهنگ ایرج مرمت شده است و فرآیند مرمت این بنا با همراهی بخش خصوصی و معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری کامل می‌شود.

گردشگری عشایری، گردشگری کودک، موزه مجازی، راهنمای صوتی اماکن تاریخی، ضدآب‌سازی خاک، شیشه و سنگ بناهای تاریخی محور فعالیت استارتاپ‌های مستقر در خانه تاریخی سرهنگ ایرج است.

در این بازدید محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، ولی تیموری معاون گردشگری، حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری حقوقی و امور مجلس، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی نیز حضور داشتند

برچسب‌ها: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریصنعت گردشگریتوریسماستارتاپسامانه گردشگری مجازی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.