نامه انجمن شرکت‌های خدمات گردشگری خلاف قوانین است
نیما قاضی، مدیرعامل علی‌بابا: ۸

نامه انجمن شرکت‌های خدمات گردشگری خلاف قوانین است

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۱۶:۰۸ | ۶ دقیقه

نیما قاضی، مدیرعامل علی‌بابا در حاشیه دورهمی فعالان حوزه گردشگری از نامه غیر اصولی انجمن شرکت‌های خدمات گردشگری گفت.

نوپانا: دورهمی بزرگ فعالان صنعت گردشگری در قالب یک مراسم عصرانه تحت عنوان عصرانه همگردی به همت گروه رسانه‌ای همگردی در تاریخ چهارشنبه ۱۴ آذرماه در سرای تاریخی وکیل التجار برگزار شد.

در حاشیه این دورهمی، نیما قاضی، مدیرعامل علی‌بابا گفت‌وگویی با اصحاب رسانه داشت و در خصوص نامه دریافتی از نامه انجمن شرکت‌های خدمات گردشگری صحبت‌هایی گفته شد.

قاضی گفت: «در نامه انجمن شرکت‌‌های خدمات مسافرتی بابت تخفیف ۵ الی ۹ درصدی علی‌بابا به بلیط سفرهای خارجی اعتراض شده است و می‌گویند این تخفیف‌ها به واحدهای صنفی آسیب می‌زند و ما شکایت می‌کنیم. همچنین انجمن در نامه دیگری به سازمان هواپیمایی کشور، خواستار برخورد با کسب‌وکارهای آنلاین شده که این نامه به کل سایت‌های اینترنتی نیز ارسال شده است.»

او ادامه داد: «این بحث جدیدی نیست که در محافل صنفی مختلف مطرح می‌شود؛ جلسات زیادی برگزار شده به دفعات این موضوع را توضیح داده‌ایم. آژانس‌های مسافرتی همیشه به مشتریان تخفیف می‌دهند و این موضوع جدیدی نیست اما به ما ایراد می‌گیرند. بر اساس نظر آنها چون ما یک وب‌سایت هستیم و محیط بسته‌ای نداریم و در دسترس عموم هستیم، دردسرزا است.»

مدیرعامل علی‌بابا افزود: «ما تصمیم گرفتیم نامه را رسانه‌ای کنیم تا مردم تصمیم بگیریند و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود اما رفتند به هواپیمایی نامه زدند تا با ما برخورد شود.»

بنا به صحبت‌های نیما قاضی، مسئولین انجمن اعتقاد دارند وقتی علی‌بابا به عنوان کسب‌وکار آنلاین، بلیط را ارزان‌تر می‌فروشد کسی از آژانس‌ها بلیط نمی‌خرد و همه از علی‌بابا خرید خواهند کرد. همچنین او ادامه داد: «خرید بلیط در پلتفرم ما راحت‌تر بوده و پشتیبانی شبانه‌روزی ما از مشتریان یکی از دلایل تمایل مشتریان به خرید از ماست.»

قاضی گفت: «موضوع بعدی که مطرح کرده‌اند اینکه چرا بلیط پرواز خارجی را ارزان می‌فروشیم؟ باید گفت هزینه‌های ما نسبت به آزانس‌ها کمتر بوده و ما کمیسیون کمتری دریافت می‌کنیم؛ طبیعی است که ارزان‌تر هم بفروشیم. وقتی کار به صورت عمده و با تکنولوژی انجام شود، با روش سنتی نمی‌توان با آن رقابت کرد. پیشنهاد ما به آژانس‌ها این است که آژانس‌ها تور داخلی و خارجی طراحی کنند. موضوعی که در آن تخصص داردند!»

قاضی با اشاره به اقدام علی‌بابا در واکنش به نامه دریافتی گفت: «ما هیج کار غیرقانونی نکردیم که کسی بخواد با شکایت به جایی برسد. طی نامه‌ای که انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان منتشر کرد، تبانی در شکایت با موضوع گران‌فروشی جرم است و خود انجمن گفت کسی بخواد این کار را کند، ما اعلام جرم خواهیم کرد. بنابراین نه تنها ما کار غیرقانونی نمی‌کنیم بلکه کار آنها غیرقانونی است.»

او ادامه دادک «ما این موضوع را با مردم به اشتراک می‌گذاریم تا با روش‌های غیرقانونی و غیراصولی نتوانند به جایی برسند و از این کار جوگیری شود.»

نیما قاضی در پاسخ به سوال خبرنگار نوپانا مبنی بر همکاری برخی آزانس‌ها با پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های فروش اینترنتی بلیط گفت: «بلیط سیستمی و چارتر، ۲ مدل بلیطی است که در ایران به فروش می‌رسد. بحثی که مطرح شده، روی بلیط‌های سیستمی است. ما شرکت هواپیمایی را مستقیم به مردم متصل کرده‌ایم که مورد اعتراض دوستان است می‌گویند چرا بلیط را به صورت عمومی و ارزان‌تر ارائه می‌دهید.»

مدیرعامل علی‌بابا در پایان صحبت‌ها گفت: «موضوع اصلی تصمیم مردم است که اهمیت دارد و اگر مردم نباشند، ما و واحدهای دیگر وجود نخواهیم داشت. از نظر حقوقی نیز تهدیدی وجود ندارد و این موضوعات به نهادهای ذی‌ربط اطلاع داده شده و ما فقط می‌خواییم مردم نیز از این تهدید مطلع شوند.»

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارعلی‌باباصنعت گردشگریفیلترینگنیما قاضیمدیرعامل علی‌بابانامه انجمن شرکت‌های خدمات گردشگریآژانس هواپیماییبلیط سیستمیبلیط فروشی انلاین
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.