«چین» پرشتاب ترین کشور جهان در توسعه اقتصاد دیجیتال
ابرقدرتی پیشرو؛ ۸

«چین» پرشتاب ترین کشور جهان در توسعه اقتصاد دیجیتال

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۹/۰۹/۰۸ - ۱۰:۴۰ | ۱۵ دقیقه

امسال هفتمین دوره کنفرانس جهانی اینترنت چین(WIC 2020) چهره دیگری به‌خود گرفت و درحالی برگزار شد که پاندمی کرونا بر روند برپایی این رویداد تأثیرگذار بود.

نوپانا به نقل از ایران، بسیاری از میهمانان ترجیح دادند از راه دور و به‌صورت آنلاین در این کنفرانس شرکت کنند و بیشتر بخش‌های این رویداد نیز به نوعی با کرونا مرتبط بود. در این کنفرانس که 23 و 24 نوامبر برگزار شد، علاوه بر تأکید بر لزوم دیجیتالی شدن جهان، چین به‌عنوان یک نمونه موفق در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال در دنیا معرفی شد چرا که ارزش اقتصاد دیجیتال این کشور به بیش از 5 تریلیون دلار رسیده و به این ترتیب لقب پرشتاب‌ترین کشور جهان در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال را از آن خود کرده و صدرنشین شده است.

آینده مشترک جهان

کنفرانس جهانی اینترنت 2020 چین در شهر آبی Wuzhen در شرق چین و در محل دائمی برگزاری این رویداد برپا شد و با‌وجود پاندمی کرونا، بیش از 530 میهمان از 20 کشور و منطقه جهان به‌صورت حضوری در این رویداد حاضر شدند و بقیه نیز به‌صورت مجازی در نشست‌های مختلف این رویداد شرکت کردند. این رویداد یکی از بالاترین سطوح اجلاس‌های فناوری جهان است که از سال 2014 تاکنون هرسال با هدف افزایش و توسعه ارتباطات مجازی و تأکید بر امنیت سایبری برگزار می‌شود. درحالی که شعار سال گذشته این کنفرانس «ارتباط هوشمندانه برای همکاری: ایجاد جامعه‌ای با آینده مشترک در فضای مجازی» بود، هفتمین دوره این کنفرانس با شعار «توانمندسازی دیجیتال برای آینده بهتر: ایجاد جامعه‌ای با آینده مشترک در فضای مجازی» برگزار شد.

این رویداد شامل دو مجمع اصلی، 5 نشست فرعی و یک نمایشگاه برای ارائه آخرین دستاوردهای کمپانی‌های بزرگ فناوری بود و فعالیت‌هایی نیز به‌صورت آنلاین و آفلاین برگزار شد. نشست‌های اصلی با تمرکز بر روندهای جدید در توسعه فضای مجازی از جمله اقدامات علمی علیه کووید19 برپا شد در حالی که در نشست‌های فرعی، هنجارهای بین‌المللی در فضای مجازی، اینترنت صنعتی و هوش مصنوعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.یکی از مهم‌ترین نشست‌های این رویداد نیز نشست توسعه اینترنت بود.

در این کنفرانس که هم به‌صورت آنلاین و حضوری برپا شد، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین در پیامی ویدئویی و تصویری خاطرنشان کرد: امروزه اینترنت نقشی حیاتی در ارتقا و بهبود اقتصاد جهان به‌دنبال شیوع کووید19 دارد و با‌وجود اپلیکیشن‌های پرتعداد، پزشکی از راه دور(تله مدیسن) و آموزش آنلاین و دورکاری می‌توان با وجود مشکلات ناشی از کرونا، بازهم شاهد رشد اقتصادی بود. در دنیای امروز شاهد دور جدیدی از انقلاب تکنولوژی و تحول دیجیتال هستیم و اقتصاد کشورهای جهان نیز باید به سوی دیجیتالی شدن سوق داده شود. وی تأکید کرد که چین فرصت‌های تاریخی انقلاب اطلاعاتی را غنیمت شمرده و می‌خواهد طی همکاری با سایر کشورها، محرک‌های جدید توسعه، تقویت همکاری دیجیتال و امنیت سایبری، جامعه‌ای از آینده مشترک در فضای مجازی را توسعه دهد.

سیگنال مثبت چین برای جهان

 معاون وزیر فضای مجازی چین نیز در رویداد کنفرانس اینترنت 2020 گفت: هفتمین دوره کنفرانس جهانی اینترنت چین(WIC 2020) درحالی برگزار شد که کروناویروس بیشتر مردم جهان را وادار کرده تا فعالیت‌های بیرون از خانه خود را محدود کنند و بیشتر جنبه‌های زندگی خود را به‌صورت دیجیتال بگذرانند. Zhao Zeliang افزود: ازآنجا که همه فعالیت‌های مجازی به اینترنت نیاز دارد، شاید هرگز نتوان زمانی بهتر از اکنون را برای توسعه دیجیتالی شدن پیدا کرد. چین پیامی بزرگ به همه جهان ارسال می‌کند و آن هم تعهد این کشور نسبت به جهانی شدن از طریق دیجیتالی شدن است. ما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در جهان، استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: ما سیگنال مثبت چین را برای تمام جهان می‌فرستیم و می‌خواهیم همکاری‌های گسترده‌ای در جهان آغاز شود چراکه نیاز است فضای مجازی جهان فراگیرتر و متوازن‌تر شود و همه جهان این توسعه را به چشم بازی برد- برد ببینند. دولت چین با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دیجیتال از اقتصاد دیجیتال حمایت کرده است. چین بیش از 700میلیون کاربر دارد که بیش از هر کشور دیگری حتی هندوستان با جمعیتی تقریباً مشابه است و به‌همین دلیل هم از نظر تأمین امنیت سایبری تلاش بسیاری داشته و حاضر است این اطلاعات را از طریق پل‌هایی همچون کنفرانس سالانه اینترنت چین که از سال 2014 تاکنون برگزار می‌شود، در اختیار دیگر کشورهای جهان نیز قرار دهد.

کمپانی‌های برتر تکنولوژی که در این رویداد حاضر بودند ازجمله علی بابا، تنسنت، کوالکوم، سیسکو و... هریک دغدغه‌هایشان را در دنیای تکنولوژی عنوان کردند که شاید گفته‌های «دانیل ژانگ» مدیرعامل کمپانی«علی بابا» جالب‌تر از بقیه باشد. وی که از رفتار امریکا در ممانعت از استفاده هوآوی از سیستم عامل گوگل بسیار عصبانی بود خواستار تغییر برخی قوانین شد و گفت: ما باید با آینده مواجه شویم یعنی فقط با استفاده از تکنولوژی مشکلاتمان را حل کنیم.

وی ادامه داد: اقدام چین برای پیش‌نویس قوانینی با هدف جلوگیری از رفتار انحصاری توسط سیستم‌های عامل اینترنتی، بموقع و ضروری است. شرکت‌های اینترنتی چینی با کمک سیاست‌های دولت به خط مقدم صنعت جهانی منتقل شده‌اند اما مقررات باید پیشرفت کنند.

اقتصاد دیجیتال 5 تریلیون دلاری

یکی از بخش‌های جالب توجه در کنفرانس امسال چین، ارائه گزارشی توسط آکادمی مطالعات فضای مجازی چین درباره وضعیت اقتصاد دیجیتال چین بود؛ گزارشی که نشان می‌دهد اقتصاد دیجیتال چین در سال 2019 ارزشی 35.8 تریلیون یوآن معادل 5.45 تریلیون دلار داشته که این رقم برابر با 36.2 درصد از کل تولید ناخالص داخلی(GDP) این کشور می‌شود. بیماری همه گیر کرونا اهمیت اینترنت را بیش از پیش برجسته کرده و اقتصاد دیجیتال به یک نیروی مهم در کاهش تأثیر ویروس، تغییر شکل اقتصاد و بهبود توانایی حکومت تبدیل شده است.

در ادامه این گزارش برخی آمار و ارقام درباره موفقیت‌های تکنولوژیک چین و تلاش ها برای اتصال پایدار مردم به اینترنت ارائه شده و آمده است: تا پایان ماه مه 2020، شبکه فیبر نوری چین  توانست تمام مناطق شهری و روستایی را تحت پوشش قرار دهد، به‌طوری که تعداد مشترکین فیبر نوری، 93.1 درصد از کاربران پهن باند ثابت این کشور را تشکیل می‌دهند و این رقم، بالاترین میزان در جهان است. همچنین در سال 2019، حدود 5.44 میلیون ایستگاه و آنتن اینترنت نسل چهارم(4G) در چین وجود داشت و میزان مصرف ترافیک داده‌های تلفن همراه نیزبه 122 میلیارد گیگابایت رسید و به این ترتیب موفق شد رتبه اول را در جهان به خود اختصاص دهد.

از سپتامبر سال‌جاری نیز چین بیش از 480 هزار ایستگاه و آنتن اینترنت نسل پنجم(5G) ساخته است. همچنین در این گزارش آمده است میزان تراکنش‌های معاملات تجارت الکترونیک چین در سال گذشته به 34.81 تریلیون یوان رسیده است که 6.7 درصد افزایش نسبت به سال قبل‌تر نشان می‌دهد. دیجیتالی شدن و انقلاب دیجیتال از ابتدای قرن بیست و یکم بسیار مورد توجه قرار گرفت و حالا که در دهه دوم آن قرار داریم می‌توان تأثیر آی سی تی را بر زندگی فردی و عمومی مشاهده کرد و موضوع مهم‌تر این است که این فرآیند، اقتصاد جهان را نیز تغییر داده و چین یکی از موفق ترین‌ها در این زمینه بوده است.

اندازه اقتصاد دیجیتال چین در سال 2017 به 33 درصد اقتصاد این کشور رسید درحالی که در سال 2008 تنها 15 درصد بود و تنها دلیل این موفقیت نیز یکپارچه شدن آی سی تی با بخش‌های سنتی بود.در این کنفرانس، گزارش صندوق بین‌المللی پول(IMF) نیز قرائت شد که در آن عنوان شده بود سرعت دیجیتالی شدن چین در بین 62 کشور مورد مطالعه بالاترین بوده است.

چین از نظر تجارت الکترونیک، فین تک، سیستم‌های پرداخت آنلاین، سیستم محاسبات ابری و تعداد صادرکنندگان آی‌سی تی، در جهان پیشگام است. به‌عنوان مثال چین حدود 40 درصد تراکنش‌های جهانی تجارت الکترونیک را در اختیار دارد و در زمینه پرداخت‌های آنلاین نیز Alipay و Wechat برای توریست‌های چینی در 28 کشور جهان فعال هستند. چین همچنین 32 درصد از صادرات جهانی تجهیزات مرتبط با آی سی تی را در اختیار دارد.

نمایشگاه جنبی کنفرانس

در کنفرانس جهانی اینترنت امسال از میان 300 کاندیدا از کشورهای چین، امریکا، روسیه، آلمان، فرانسه، سوئد، کانادا وبلژیک 15 مورد از برجسته‌ترین دستاوردهای علمی و فناوری اینترنت جهان انتخاب و از آنها رونمایی شد. این دستاوردها که توسط گروهی متشکل از 40 متخصص از سراسر جهان مورد قضاوت قرار گرفتند بیشتر به موضوع‌های پاسخ جهانی به مشکلات عمومی جهان ازجمله کرونا، زندگی مبتنی بر هوش مصنوعی و سیستم‌های ابری مربوط می‌شدند.

این دستاوردهای بزرگ در نمایشگاه Light of Internet در کنار سایر دستاوردهای تکنولوژی کمپانی‌های مختلف ارائه شدند. این نمایشگاه از یک روز قبل از آغاز کنفرانس اینترنت برپا شد و برترین دستاوردهای تکنولوژی از 130 کمپانی و مؤسسه چین و جهان در آن به نمایش گذاشته شد که در بین آنها نام علی بابا، هوآوی، تنسنت، بایدو، اپسون و Infosys دیده می‌شود.

به‌عنوان مثال غرفه تنسنت گردشگری را در کانون توجه خود قرار داده بود و بازدیدکنندگان از ابزارهای مبتنی بر سیستم‌های ابری این کمپانی با نام Digital Ark این غول چینی دنیای فناوری بازدید کردند.

در یکی دیگر از غرفه‌ها کمپانی China Unicom با توجه به نیاز امروز جهان وسایل هوشمند آموزش از راه دور مبتنی بر اینترنت نسل پنجم(5G) را به نمایش گذاشت. روبات‌ها، خودروی خودران Appollo و جاده‌های هوشمند از کمپانی بایدو، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، کامپیوترهای پیشرفته و... حضور داشتند. همچنین بیش از 100مؤسسه و کمپانی فعال در زمینه اقتصاد دیجیتال و فعالان حوزه ساخت واکسن کرونا نیز در این نمایشگاه جنبی حضور داشتند.

برچسب‌ها: چینعلی‌باباWIC 2020نمایشگاه Light of Internet
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.