روابط‌عمومی لازمه یک استارت‌آپ موفق
وحید عباسی، مدیر روابط‌عمومی صندوق پژوهش و فناوری کریمه ۸.۷

روابط‌عمومی لازمه یک استارت‌آپ موفق

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۰:۳۷ | ۵ دقیقه

در حالی که تقریبأ بیشتر شرکت‌‏ها و موسسات افرادی را برای انجام امور مربوط به روابط‌‏عمومی معین نموده تا مسائل مرتبط با تبلیغات، رسانه و ارتباطات را پیگیری کنند، اما استارت‌آپ‏‌ها و همچنین برخی از شرکت‏‌های دانش‌‏بنیان عموما به این مسئله مهم توجه کمتری دارند.

نوپاناهمانطور که می‌دانید نمودار رشد استارت‌آپ، یک فرآیندی است که تمام ایده پردازان با آن آشنایی کافی را دارند، این نمودار مراحلی دارد که استارت‌آپ بعد از طی گام‏‌های معین شده در آن، می‌تواند به موفقیت برسد. از طرفی روابط‌‏عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش‌‏های حساب شده‌‏ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباطات موثر و هدفمند با گروه‏‌هایی که با آن در ارتباطند انجام می‌‏دهد. حال در ادامه می‏‌خواهیم ارتباط بین روابط‏‌عمومی و فرآیند رشد یک ایده را بیان کنیم که با اجرای صحیح آن می‌توان یک روابط‌‏عمومی موثر و مفیدی در یک استارت‌آپ یا شرکت دانش‌‏بنیان داشت.

اگر فرآيندي را برای رشد روابط‏‌عمومی مانند نمودار رشد استارت‌آپ متصور شویم، گام اول در آن جهت رشد روابط‏‌عمومی استارت‌آپ mvp است. mvp محصولی حداقلی است که درست کار کند و مشتری حاضر باشد بابت خرید آن پول پرداخت کند. طبیعتا این محصول دارای نقایص فراوانی است که بتدریج برطرف خواهد شد و قرار نیست به عنوان محصول اصلی در بازار فروخته شود بلکه بازخوردگیری هرچه بهتر از مشتریان جهت تکمیل محصول اصلی استفاده می شود. mvp می‌تواند در قالب یک کلیپ چند دقیقه‌ای باشد. قطعا پیش از برداشتن این گام مهم در رشد ایده، ایده پرداز باید تحقیقات گسترده‌ای جهت موفقیت خود انجام دهد، مثلا باید افراد تاثیرگذار در این حوزه شناسایی و با آن ها ارتباط برقرار کند، افراد تاثیر گذار شامل فعالین، خبرگان در این حوزه و سرمایه‏‌گذاران اکوسیستم مرتبط با حوزه فعالیت استارت‌آپ فوق می‌باشند.

ایده پرداز باید بررسی کند که سرمایه‏‌گذاران در چه حوزه‏‌هایی سرمایه‌‏گذاری خواهند کرد و همچنین محصول یا خدمت ارائه شده تا چه حد نیازهای اصلی مصرف‏‌کننده را برطرف می‏‌کند. پس از بررسی موارد مختلف و شکل گرفتن ایده می‌توان در رویدادها حضور یافت، زیرا ایده‏‌پرداز نیاز را درک و براساس آن تحقیقات را انجام داده، در این بخش میبایست مدل کسب‌وکار تدوین شود، قطعا ارتباط با رسانه‌ها بعد از تدوین مدل کسب‌وکار و بررسی کامل فضای کسب‌وکار خود می‌تواند نتیجه‏ی بهتری داشته باشد. وقتی mvp خود را تولید کردیم می‌توانیم بازخوردگیری را شروع و بر اساس آن اصلاحات را آغاز کنیم.

حال وارد گام دوم و اصلی رشد می‌شویم، در این مرحله باید طرح خود را تثبیت کنیم و محصول را متناسب با نیاز مشتری تولید کنیم. در این مرحله میبایست اخبار مختلف جهت معرفی محصول تولید شده و با روش‌های مختلف از جمله ایجاد بمب خبری و اخبار ویروسی آن‏ها را منتشر کنیم. در گام بعد با انتخاب کانال‌های توزیع مناسب، رسانه‌های مورد نیاز خود را که دارای اهمیت بیشتری هستند انتخاب می‌کنیم و فعالیت‌ها را به طور مستمر ادامه خواهیم داد. معمولا ایجاد کمپین‌‏های تبلیغی و موج‏‌های خبری و رسانه‌‏ای پس از طی کردن این مراحل ایجاد و ادامه خواهد داشت. تمام اين مراحل و اقدامات بايد تحت عنوان روابط‌‏عمومي و همراه با رشد ايده صورت گيرد.

برچسب‌ها: استارت‌آپروابط عمومیوحید عباسیصندوق نوآوری و شکوفایی کریمه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.