پهپادها و طراحی مزارع خورشیدی آینده
یک ظرفیت خوب ۸

پهپادها و طراحی مزارع خورشیدی آینده

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۱۷:۳۵ | ۲ دقیقه

شرکت SunPower با بهره‌گیری از پهپادها، طراحی مزارع بزرگ خورشیدی را در آینده، ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند.

نوپانا به نقل از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری: بهره‌گیری از پهپادها، طراحی مزارع بزرگ خورشیدی را در آینده ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کند در واقع استفاده از بیشترین تعداد پنل خورشیدی به شکلی بهینه حاصل تصاویر این پهپادهای شناسایی است.

شرکت SunPower در نظر دارد تا با بهره‌گیری از پهپادها، طراحی مزارع بزرگ خورشیدی را در آینده، ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر کند. تصاویر حاصل از این پهپادهای شناسایی به مهندسان و طراحان کمک می‌کند تا بیشترین تعداد پنل خورشیدی را به بهینه ترین شکل ممکن، در یک قطعه زمین معین جانمایی کنند.

الگوریتم‌های طراحی شده توسط این کمپانی، فاکتورهای مختلفی همچون محل قرارگیری خطوط، تحلیل سایه‌های پنل‌ها هنگام ردگیری مسیر خورشید را در نظر می گیرد. علاوه بر این، شرکت‌های دیگری نیز در این زمینه وارد عمل شده‌اند. به طور مثال، شرکت HST Solar که یک استارت‌آپ دانش‌بنیان 4.5 ساله است، یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده که به وسیله‌ آن، می‌توان طراحی آرایش و ساختار مزارع بزرگ خورشیدی را بسیار ساده‌تر از گذشته انجام داد. طبق ادعای یکی از بنیانگذاران این شرکت، با استفاده از این نرم‌افزار، هزینه تولید برق خورشیدی تا 30% قابل کاهش است.

در ایران نیز با توجه به پتانسیل خوبی که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد؛ ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی در راستای ترویج، فرهنگ‌سازی و حمایت از توسعه فناوری‌های این حوزه گام بر می‌دارد امید است که با این فعالیت‌ها شاهد تنوع سبد انرژی کشور باشیم.

برچسب‌ها: جهانتکنولوژیایران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.