اشتغال‌زایی در صنایع معدنی با کمک استارت‌آپ‌ها
تحول نو در حوزه معادن؛ ۸

اشتغال‌زایی در صنایع معدنی با کمک استارت‌آپ‌ها

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۱۱:۰۳ | ۱۰ دقیقه

استارت آپ چند سالی می شود که در ایران نیز رونق پیدا کرده است. برگزاری رویداد های مختلف و گردهمایی های متعدد در طول سال های گذشته کمک کرده تا همزمان با دیگر کشور ها، کاربران ایرانی نیز در تب و تاب استارت آپ راه انداختن قرار بگیرند.

نوپانا به نقل از عصراقتصاد،استارتاپ یک کسب و کاری است که قسمتی از آن مبتنی بر فناوری است. هر کسب و کار که بر پایه فناوری است، لزوما استارتاپ نیست، ولی همه استارتاپ‌ها به طرزی از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژی های جدید استفاده می‌کنند تا رشد بالایی داشته باشند و به تعداد کاربران بالایی برسند.

صادرات مواد معدنی ایران درحال‌حاضر به دلیل موانع موجود در بازارهای هدف با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است در حالی‌که شرکت‌های معدنی می‌توانند با تشکیل استارت‌آپ‌های معدنی، تحول بزرگی در کسب و کار خود ایجاد کنند.

تجربه نشان می‌دهد ارتباط نوآوری و استارت‌آپ با صنعت و معدن کشور سخت است. متاسفانه در بخش معدن نوآوری نیست و این موضوع با ذات استارت‌آپ همخوانی ندارد در حالی‌که در جوامع الکترونیک برای موج سواری مدام تغییر می‌کند.

هر ایده‌ای دوره‌های ۳ تا ۷ ساله دارد و دوام‌پذیر نیست اما بخش معدن با تفکرات سنتی خو کرده و نفوذ استارت‌آپ به صورت عمقی در بخش معدنکاری دشوار است. بنابراین چالش‌های بسیاری در این عرصه وجود دارد و مدیران قدیمی بخش صنعت و معدن فقط مقاومت می‌کنند که دست به ساختار موجود نزنید.

در حالی‌که اگر شعار داده می‌شود که درآمدهای معدنی را جایگزین درآمدهای نفتی کنید، باید استارت‌آپ را در بخش معدن جدی بگیرید. برای اینکه اکوسیستم استارت‌آپ در بخش معدن شکل گیرد، سیاستگذاری درست، منابع مالی، منابع انسانی و فرهنگ‌سازی باید وجود داشته باشد. از این فاکتورها منابع انسانی وجود دارد اما منابع انسانی دانشگاهی دارای مهارت، شاید کمتر داشته باشیم. ضمن اینکه مقاومت فرهنگی در بدنه مدیریتی شرکت‌های معدنی به شدت دیده می‌شود. ضمن اینکه زیرساخت‌های قانونی و بازارسازی برای فعالیت استارت‌آپ معدنی نیز باید بررسی شود و به آن پرداخت. به نظر می‌رسد رمز یا فوت کوزه‌گری موفقیت و فراگیری استارت‌آپ‌های معدنی در دست با تجربه‌ها و موسفیدهای بخش معدن است.

به اعتقاد کارشناسان با تولد استارت آپ های معدنی، هم اشتغالزایی در کل کشور افزایش می‌یابد هم برای بخش معدن اشتغالزایی بالایی شکل خواهد گرفت و از طرفی می‌توان شاهد رونق این حوزه و حضور ایده‌های جدید بود.

رشد حوزه معدن و صنایع جانبی آن (بالادستی، میان دستی و پایین‌دستی) و داشتن چرخه تولید در این زمینه می‌تواند حتی مانند آب روی آتش عمل کند و در بسیاری از مناطق محروم (بخش زیادی از معادن کشور در استان‌ها و مناطق محروم کشور همچون خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و… جای گرفته‌اند) نرخ بیکاری را به‌صورت محسوسی کاهش دهد.

 طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از ۶۸ نوع ماده معدنی ازجمله سنگ ‌آهن، کروم، منگنز، مس، طلا، سرب و روی و … در کشور وجود دارد. هم‌چنین میزان ذخایر کشور در حدود ۴۳ میلیارد تن تخمین زده می‌شود و در بین کشورهای جهان، در رتبه پانزدهم دارای منابع معدنی غنی قرارگرفته است که ارزش آن در حدود ۷۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. هم‌چنین ایران با تولید ۳۴ میلیون تن سنگ‌آهن، ۱۶.۷ میلیون تن فولاد خام، ۱۹۱ هزار تن کاتد مس، ۵۸.۷ میلیون تن سیمان و ۲۹۸ هزار تن شمش آلومینیوم در سال ۹۴، در جایگاه ویژه‌ای در منطقه قرارگرفته است.

استارت آپ های معدنی، فصل جدیدی از تحول در معادن

کشور ما باید تجربیات جهانی در هر مسیری را برای خود استفاده کند. نگاه معدنکاران در کشور ما باید از سنتی به مدرن و نوآوری های جدید تغییر یابد و نگاه ها در تمامی مراحل معدنکاری و حتی در واگذاری ها نیز نوآورانه باشد

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در خصوص ورود استارت آپ ها و نقش آن در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: کشور ما باید تجربیات جهانی در هر مسیری را برای خود استفاده کند. نگاه معدنکاران در کشور ما باید از سنتی به مدرن و نوآوری های جدید تغییر یابد و نگاه ها در تمامی مراحل معدنکاری و حتی در واگذاری ها نیز نوآورانه باشد.

وی به نبود نوآوری در بخش معدن اشاره و بیان کرد: متاسفانه ورود استارت آپ ها در بخش معدن کشور ما دیده نشده است. البته استارت آپ هایی در بخش عرضه و خدمات در کشور ما وجود دارند و اتفاقا استفاده از آن ها نتایج مطلوبی را به همراه داشته است. اما بخش معدن هنوز نتوانسته است از این نوآوری بهره مند شود.

رئیس خانه معدن هدف از تحول را معرفی توانمندی های کشور در همه زمینه ها دانست و اظهار داشت: پتانسیل های کشور ما باید به شکل مطلوب در عرصه جهانی مطرح شود. در حال حاضر نگاه موجود این است که افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در داخل کشور، با نگاه به نوآوری های و استفاده از تکنولوژی های جدید به حوزه معدن ورود کنند.

وی با بیان اینکه با اتخاذ این رویکرد و برگزاری نشست های تخصصی، جرقه استفاده از استارت آپ ها در بخش معدن زده شد، گفت: در این زمینه پتانسیل افراد جوان و جویای کار مورد استفاده قرار می گیرد. نگاه افراد فارغ التحصیل حوزه معدن باید از سنتی به نگاه جدید تغییر یابد و به طور حتم ورود این افراد به حوزه استارت آپ های معدنی با نگاه تخصصی، می تواند نقش موثری را در ارتقای تکنولوژی، بهبود بازار و حتی توسعه بخش معدن داشته باشد.

بهرامن به نقش جوانان در نوآوری ها اشاره کرد و افزود: در خانه معدن نقش استارت آپ ها با نگاه به پتانسیل جوانان و فارغ التحصیلانی که منتظر ورود به فعالیت های اقتصادی هستند، لحاظ شده است. به نظر می رسد که این طرح کاملا موفق خواهد بود و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

رئیس خانه معدن در پایان از مسئولان معدنی درخواست کرد: فعالان معدنی باید تبدیل نقش سنتی به مدرن و نوآورانه را نیز بپذیرند. قاعدتا یکی از فاکتورهای مهم این است که آموزش ها برای ورود به حوزه های جدید در نظر گرفته شوند تا بخش معدن بتواند از این تغییر به بهترین نحو منتفع شود.

برچسب‌ها: استارت‌آپنوآوریصادراتمعدنخانه معدن ایراناستارت‌آپ معدنی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.