شکست یک استارت‌آپ در قلب پایتخت
چرا بیدود موفق نبوده است؟ ۸

شکست یک استارت‌آپ در قلب پایتخت

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۱۰:۳۳ | ۶ دقیقه

زیر ساخت لازم برای استفاده از استارت آپ دو چرخه اشتراکی در سطح شهر فراهم نیست.

نوپانا به نقل از اتاق بازرگانی تهران، دو ماه از راه اندازی استارت آپ استفاده از دو چرخه های اشتراکی «بیدود» که با حمایت شهرداری تهران راه اندازی شده است، می گذرد ولی در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است و تعداد بسیار، بسیار کمی از این دو چرخه ها در سطح شهر دیده می شود و به نظر می رسد که این استارت آپ تاکنون به موفقیت خاصی دست پیدا نکرده و شکست خورده است.

بیدود استارت آپ استفاده اشتراکی از دو چرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل سبز در سطح شهر است که در بسیاری از کشورها و شهرهای دیگر جهان شبیه آن در حال استفاده بوده و مورد استقبال بسیار زیادی هم قرار می گیرد. در استارات آپ ایرانی بیدود شما می توانید با استفاده از ثبت نام در اپلیکیشن نقشه ای از نزدیک ترین محلی که دو چرخه نسبت به شما وجود دارد به دست بیاورید و سپس با مراجعه به محل، از دوچرخه استفاده کنید و در نهایت هم آن را در محل توقف خود در گوشه ای بگذارید تا دیگران هم از آن استفاده کنند. اما باوجود اینکه تعداد زیادی دو چرخه (حدود 5 هزار دو چرخه) برای استارت آپ بیدود خریداری و آماده شده است و حتی ایستگاه هایی هم برای این کار در نظر گرفته شده، ولی هنوز نمی توان افرادی را در سطح شهر به صورت ملموس دید که از این استارت آپ و دوچرخه هایش بهره می برند.

اما سوال این است که چرا استفاده از دوچرخه های هوشمند و این استارت آپ مورد استقبال عموم قرار نگرفته است؟ پاسخ این موضوع را باید در آماده نبودن زیرساخت های لازم شهری به خصوص مسیرهای دو چرخه سواری، نبود فرهنگ مناسب دو چرخه سواری، رانندگی های بد در سطح شهر و ترس مردم از سوار شدن دوچرخه در خیابان ها به عنوان وسیله نقلیه جستجو کرد.

به اعتقاد کارشناسان مهم ترین اقداماتی که مسئولان شهری برای استقابل از دو چرخه سواری باید در نظر بگیرند در اولین گام فراهم کردن معابر و خیابان های شهر و زیرساخت های حمل و نقلی و در گام دوم فرهنگ سازی است. البته استفاده از دوچرخه در سیستم حمل و نقل شهری پیش از این هم در دوره شهرداری محمد باقر قالیباف برای مدتی در سطح شهر تهران امتحان شد و حتی مسیر کوتاهی هم برای آن در نظر گرفته شد ولی در نهایت آن طرح هم به شکست انجامید و ایستگاه ها بسته شدند.

به اعتقاد کارشناسان بهتر است مدیران شهری و دولتی در اولین قدم برای فرهنگ سازی در این زمینه خود وارد عمل شوند و با استفاده از دو چرخه به محل کارشان رفت و آمد، داشته باشند. اقدامی که در بسیاری از نقاط جهان دیده می شود. مثلا دو ماه پیش ویدیویی در سایت یوتیوپ به عنوان یکی از فیلم های پر مخاطب مورد توجه قرار گرفت که نشان می داد، رئیس جمهور فرانسه که برای مذاکره با مسئولان دانمارک به این کشور سفر کرده بود، در فرودگاه با استقبال رئیس جمهور دانمارک که با دوچرخه به محل رفته بود، رو به روم شد. رئیس جمهور دانمارک برای مکرون هم یک دو چرخه آورده بود و بعد از مراسم تشریفات در فرودگاه هر دو در سطح شهر چرخه سواری کردند، اقدامی که با استقابل بسیار زیاد مردم در شهر کپنهاگ رو به 

برچسب‌ها: شهرداری تهرانتهراناستارت‌آپبیدوددوچرخه اشتراکیدوچرخه هوشمند
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.