رونق اقتصاد دانش‌بنیان با تبدیل کارآفرینی و نوآوری به گفتمان عمومی اردبیل ممکن می‌شود
ستاری در جمع دانشگاهیان و فناوران استان اردبیل: ۸

رونق اقتصاد دانش‌بنیان با تبدیل کارآفرینی و نوآوری به گفتمان عمومی اردبیل ممکن می‌شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۱۷:۴۷ | ۸ دقیقه

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری امروز دوشنبه در سفر به اردبیل با نخبگان و فرهیختگان استان دیدار و از شرکت های دانش بنیان بازدید کرد

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری در جمع دانشگاهیان و فناوران استان اردبیل  با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد دانش بنیان باید حمایت از ایجاد محیط کسب و کار دانش بنیان و استارتاپی به گفتمان عمومی استان بدل شود گفت:  برای برقراری  اقتصاد دانش بنیان باید خواست عمومی جامعه، مساعد سازی محیط کسب و کار و  زیست‌بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری باشد و  سرمایه گذار بخش خصوصی به این نتیجه برسد که رونق اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده توسط  نیروی انسانی خلاق و تحصیل کرده صورت می گیرد.

سورنا ستاری با اشاره به ظرفیت‌های ذاتی این استان در حوزه نوآوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان افزود: این استان منشاء تولید نیروی انسانی خلاق و توانمندی است که در عرصه های گوناگون علمی وفناوری فعال بوده و دستاوردهای این استان نشان می دهد که دارای ظرفیت نیروی انسانی خارق العاده است.

ستاری افزود: گفتمان عمومی باید به این  باور برسد که اصلی ترین سرمایه نیروی انسانی است رسیدن این سرمایه به اشتغال و ارزش افزوده، صرفاً بر بستر زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری ها محقق خواهد شد.

 رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان با  نقش آفرینی بخش خصوصی بر بستر این زیست بوم و بدون دخالت امکان پذیر است، افزود: دولت می‌تواند ضمن ایجاد زمینه فعالیت در حوزه مرز دانش و ایجاد زیرساخت ها حضور داشته باشد اما برای ارائه نتیجه کارآمد پژوهش های کاربردی - تجاری کارآفرینان بخش خصوصی و پژوهشگری که بخش خصوصی را در حوزه پژوهش هزینه می‌کنند بر بستر یک زیست بوم مساعد کارافرینی پژوهش کاربردی را به سرانجام برساند.

 ستاری، زیست‌بوم کارآفرینی را نرم‌افزار اصلی اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و افزود:  بخش عمده کارآفرینی به عزم و اراده جدی فرهنگ بومی استان برمی‌گردد و همدلی مردم و مسئولان است که موجب می شود استان گام مهمی در مسیر اقتصاد دانش بنیان بردارد.

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه دانشگاه ها نقش مهمی در توسعه سیستم کارآفرینی دارند و می توانند جامعه را متحول کنند افزود:  دانشگاه ها برای این که در جامعه نقش خود را ایفا کنند باید نخست بتوانند محیط پیرامونی خود را به زیست بوم کارآفرینی تبدیل کنند، مانند آنچه که در تهران رخ داده است و بیش از ۴۵۰ شرکت دانش بنیان و استارتاپ اطراف دانشگاه صنعتی شریف ضمن ایجاد ارزش افزوده و کارآفرینی،  نقش مهمی در حرکت یک شهر فناور ایفا می کنند.

 وی افزود: نسل جدید کارآفرینی که به دور از رانت خواهی،  استخدام دولتی و تکیه به منابع زیرزمینی زیست‌بوم کارآفرینی را شکل می‌دهد و ساختارهای پیشین را دستخوش تحول می کند باید با سرمایه گذاری زیرساختی و ایجاد بسترهای لازم مانند پارک های علم و فناوری،شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد مورد  حمایت جدی قرار بگیرد.

 ستاری با تأکید بر اینکه نگاه به نقش پارک های علم و فناوری باید نرم افزاری باشد افزود:  پارک های علم و فناوری بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی می‌تواند خدمات خود را به تمامی فعالان زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری استان ارائه کنند و همانند آنچه که در پایتخت محقق شده است باید شهر را به سوی تبدیل یک پارک علم و فناوری پیش ببرند.

افتتاح مرکز نوآوری استان اردبیل

در ادامه این سفر با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، مرکز نوآوری اردبیل افتتاح شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در افتتاح مرکز نوآوری اردبیل با اشاره به ایجاد ۳۰۰ هزار شغل جدید توسط کسب و کارهای دانش‌بنیان بنیان و استارتاپی گفت: آمار  ۶۰ هزار میلیارد تومانی این کسب و کارها نشان دهنده پررنگ تر شدن نقش حوزه دانش بنیان در اقتصاد کشور است و این روند در سال جاری نیز ادامه می یابد.

بازدید از 4 واحد صنعتی و فناور اردبیل

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین از گروه صنعتی سوت ماشین شرکت سوت ماشین، صادرکننده خدمات فني - مهندسي و ماشين آلات صنايع غذايي، رادیس صنعت هوشمان آرتاویل تولیدکنندا و طراح تجهیزات و ماشین الات پیشرفته، شرکت دانش بنیان آذر سایان طراح و تولیدکننده دستگاه های چاپ ظروف و  الکترونیک پردازش سبلان طراح و تولید کننده انواع قطعات الکترونیکی خودرو و ساختمان و بردهای الکترونیکی صنایع لوازم خانگی بازدید کرد.

برچسب‌ها: استارت‌آپسورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریاردبیلواحد صنعتیمرکز نوآوری اردبیلافتتاح مرکز نوآوری استان اردبیل
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.