تبریز دارای ظرفیت بالقوه برای تبدیل شدن به شهر هوشمند و فناور است
ستاری در نشست شورای اداری آذربایجان شرقی: ۸

تبریز دارای ظرفیت بالقوه برای تبدیل شدن به شهر هوشمند و فناور است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۱۲:۳۰ | ۷ دقیقه

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: شهر تبریز با بهره‌مندی از توانمندی بومی خارق‌العاده همچون نیروی انسانی، مزیت‌های سرزمینی و فرهنگ کارآفرینی، دارای ظرفیت تبدیل شدن به یک شهر هوشمند و فناور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نشست شورای اداری استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که ظرفیت‌های بومی استان آذربایجان شرقی می‌تواند در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شکوفا شود، عنوان کرد: استان آذربایجان شرقی دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که می‌تواند در مسیر توسعه دانش‌بنیان قرار  بگیرد.

ستاری با اشاره به ظرفیت تبریز برای بدل شدن به شهر هوشمند افزود: این شهر با در اختیار داشتن دانشگاه‌های توانمند در پرورش نیروی انسانی خلاق، می‌تواند راه را برای تبدیل شدن تبریز به شهر هوشمند و فناور هموار کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تأکید بر این‌که باید فرهنگ پارک‌های علم و فناوری در تمامی بخش‌های استان جاری شود، افزود: فرهنگ پارک علم و فناوری یک بستر برای شکوفایی ظرفیت‌های نیروی انسانی و مساعد کردن محیط کارآفرینی فراهم می‌کند و با ترویج این فرهنگ، امکانات و حمایت‌های لازم به صورت نرم‌افزاری و بدون هیچ‌گونه محدودیتی  در اختیار فعالان دانش‌بنیان و استارتاپی قرار می‌گیرد.

رییس بنیاد ملی نخبگان، رشد بیش از 450 کسب و کار نوآور دانش‌بنیان و استارتاپی اطرف دانشگاه صنعتی شریف را الگوی موفقی از ترویج فرهنگ پارک علم و فناوری دانست و گفت: در یک شهر فناور و هوشمند، مراکز فن آوری، نوآوری و خلاقیت یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها مراکز رشد و شتابدهنده‌ها، در کنار معادن آن یعنی دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد و دانشگاه صنعتی شریف الگوی موفقی از این اتفاق است؛ همچنین پارک‌های علم و فناوری ، بدون محدودیت مکانی خدمات و تسهیلات را به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های منطقه نوآوری شریف ارائه می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، ایجاد محیط مساعد کسب و کار را مهم‌ترین لازمه رشد اقتصاد دانش‌بنیان دانست و اظهار کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد محیط مساعد کارآفرینی و نوآوری است و در نتیجه حمایت از این شرکت‌ها، نسل جدیدی از کارآفرینان وارد فضای صنعت و اقتصاد کشور شده که در آینده‌ای نزدیک، بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کسب و کارهای کشور خواهند بود.
رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، جذب و ماندگاری نیروی انسانی نخبه و دانش‌‎آموختگان خلاق را وابسته به شکل‌گیری محیط کسب و کار دانست و افزود: آن‌چه سبب می شود تا دانشجویان نخبه را در استان های خود حفظ کنیم، محیط استان است و باید زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری برای رونق کسب و کارهای دانشگاهیان فراهم شود.

ستاری، با بیان این‌که در چنین محیطی دانشگاه‌ها بخشی از درآمد خود را از محل شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی و قراردادهای ارتباط با صنعت تأمین می‌کند، افزود: ارتباط دانشگاه و صنعت نیازمند کسب درآمد دانشگاه‌ها از محل فروش نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است و دانشگاهی که صددرصد بودجه خود را از دولت می دریافت می‌کند نمی‌تواند در مسیر نوآوری و حل مشکلات جامعه گام بردارد.

تفاهم‌نامه شهر سلول منعقد شد

در ادامه این نشست با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و استان‌دار آذربایجان شرقی، با هدف توسعه و ترویج فناوری سلول های بنیادی تفاهم نامه همکاری راه اندازی شهر سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و استاندار آذربایجان شرقی،توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی امضا شد.
پروژه مرکز جامع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی و آغاز پروژه شهر سلول زمینه گسترش فناوری های پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی با پیشرفت فناوری‌ها این حوزه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم می‌کند.

مرکز جامع که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حال توسعه است ،تا کنون موفق به تولید سه محصول ،تاسیس چهارشرکت دانش بنیان در حوزه سلولی و مهندسی بافت و آغاز چند کارآزمایی بالینی شده است.

پروژه شهر سلول آذربایجان شرقی نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و استانداری آذربایجان شرقی با امضا تفاهم نامه بزودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.پروژه شهر سلول شامل مرکز شتابدهنده شرکتهای دانش بنیان حوزه سلولهای بنیادی و مهندسی بافت ،بیمارستان سلول درمانی، باشگاه و موزه سلولی،  مزرعه حیوانات آزمایشگاهی و GLP،  بانک سلول و اتاق های تمیز  خواهد بود.

برچسب‌ها: شهر فناورسورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریتبریزاقتصاد دانش‌بنیاناستارت‌آپشهر سلول
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.