آخرین جزئیات درباره تسهیلات ویژه سربازی دانش‌بنیان‌ها
همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری با ستاد کل نیروهای مسلح؛ ۸

آخرین جزئیات درباره تسهیلات ویژه سربازی دانش‌بنیان‌ها

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۵/۲۱ - ۱۵:۰۹ | ۷ دقیقه

نشست خبری در تاریخ ۲۱ مرداد با حضور سورنا ستاری، سردار موسی کمالی و سردار سیدمهدی فرحی تحت عنوان تسهیلات سربازی افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

نوپانا: سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در نشست امروز گفت: «دو اصل برای تأمین نیروهای مسلح برای برقراری امنیت کشور (حرفه‌ای – مردمی) وجود دارد که کشورهای مختلف با توجه به شرایط‌‌شان و تمهیدات، منابع مالی، وضعیت سوق الجیشی و ... یکی از این دو مدل را انتخاب می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نظام وظیفه مدل نظام تأمین مردمی را انتخاب کرده است.

سردار کمالی با بیان اینکه نیروهای مسلح ۵۰ درصد نیروهای خود را از سربازان وظیفه تأمین می‌کند، گفت: «این می تواند به اقتصاد کشور و منابع دفاعی کمک کند.»

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «در اجرای اصل ۱۴۷ قانون اساسی، نیروهای مسلح می‌توانند در زمان صلح در راستای تولید، آموزش، بهداشت، تحقیقات، محرومیت زدایی به کمک دولت بشتابند. ما بیش از ۱۵۰ دستگاه غیرنظامی همکار در این زمینه‌ها داریم. اکثر این افراد تحصیل کرده هستند که با توجه به فناوری‌های جدیدی که وارد شده، اقدامات موثری در راستای به کارگیری آنها انجام خواهیم داد.»

سردار کمالی افزود: «واگذاری سرباز به دستگاه غیرنظامی و ورود استعدادهای برتر و نخبگان به این دستگاه‌ها، سربازانی که خدمت سربازی را با گذراندن یک پروژه تحقیقاتی طی می‌کنند و فعالیت سربازان در شرکت‌های دانش‌بنیان به جای سربازی از مواردی هستند که نظام وظیفه از افراد تحصیل کرده استفاده کرده است.»

ستاد کل نیروهای مسلح با معاونت علمی ریاست جمهوری در سه حوزه برای نظام وظیفه نخبگان و افراد تحصیل کرده همکاری خواهد کرد. یکی از این موارد سرباز محقق و نخبه‌ای است که بتواند علاوه بر مسائل دولتی به بخش خصوصی وارد شود؛ برای این منظور ۱۰۰ نفر به صورت آزمایشی با تأیید رهبر انقلاب انتخاب شده اند؛ در این زمینه بنیاد ملی نخبگان ضرورت اجرایی در نظر گرفته است.

از دیگر موضوعات همکاری این است که مشمولین تحصیل کرده (که مدرک لازم را دارند ولی تخصصی ندارند) می‌توانند در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند؛ برای این منظور در سال ۹۷، دو هزار نفر به صورت آزمایشی در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند.

این کار می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند و سبب اشتغال‌زایی سربازان شود و از سوی دیگر توانمندی تخصصی آنان نیز افزایش می‌یابد.

سورنا ستاری امروز در نشست امروز گفت: «پایه اصلی بحث اقتصاد دانش‌بنیان، نیروهای انسانی هستند. از این رو درصدد هستیم که بتوانیم با فرآیندهایی از این نیروها استفاده کنیم.»

ستاری با بیان اینکه سالیانه هزار نفر از نخبگان و کارآفرینان از سیستم جایگزین پروژه به جای سربازی استفاده می‌کنند، گفت: «سال گذشته با پیگیری‌های سردار باقری و تائید رهبر انقلاب در خصوص ارائه امکانات جدید در حوزه سربازی، به توافقاتی رسیدیم که این یک نوآوری جدید در راستای استفاده بهینه از نیروهای انسانی محسوب می‌شود.»

ستاری ادامه داد: «شرکت‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و همچنین استارت‌آپ‌ها به صورت روزمره در یک اکوسیستم فعالیت می‌کنند که با ۶ حوزه اصلی سروکار دارند.»

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: «در حوزه مالیات (معافیت های مالیاتی)، گمرک، مجوزها، شهرداری، تامین اجتماعی و نظام وظیفه (سربازی) از جمله این حوزه‌ها محسوب می‌شود.»

به گفته سورنا ستاری، معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه نظام وظیفه موضوع ایجاد مسیر برای امریه سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان و اجرای طرح‌های تحقیقاتی جایگزین خدمت سربازی را مورد پیگیری قرار داده است.

ستاری در خصوص نخبه‌های ایرانی غیرمقیم نیز گفت: «تسهیلات نظام وظیفه سربازی به افرادی تعلق می‌گیرد که داخل ایران باشند تا ما بتوانیم طرح را با ستاد کل نیروهای مسلح جلو ببریم.»

اکنون بیش از هزار نفر از سیستم معاونت علمی ریاست جمهوری استفاده می‌کنند. همچنین تنها افرادی که وارد برنامه خلاق معاونت علمی می‌شوند می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه‌هایی در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در محیط کسب‌وکار وضع کرده که توافق با بیمه در دو هفته گذشته یکی از آنهاست.

سردار کمالی در خصوص حقوق افراد شاغل در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها گفت: «افرادی که در این دوره‌ها حضور می‌یابند حقوق سربازی دریافت می‌کنند که سازمان نظام وظیفه می‌تواند برای برخی از افراد تشویقی و جایزه نیز در نظر بگیرد.»

برچسب‌ها: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریسربازیدانش‌بنیاناستارت‌آپسردار موسی کمالیسردار سیدمهدی فرحیستاد کل نیروهای مسلحتسهیلات سربازی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.