دولت به قولش در كوير سيستان عمل كرد
راه‌حلی فناورانه در حل مشکل کم آبی ۸

دولت به قولش در كوير سيستان عمل كرد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۱۲:۲۳ | ۴ دقیقه

عملیات حفاری چاه ژرفی در سیستان از فروردین ۹۷ آغاز و اکنون پس پنج ماه فعالیت، به نتیجه رسید.

نوپانامناطق کویری ایران همواره با مشکل کم‌آبی بوده است. استان سیستان و بلوچستان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و مردم این استان از این مشکل رنج می‌بردند؛ اما اکنون با همت جوانان ایرانی و پیگیری‌های مسئولین و دولت و با استفاده از فناوری حفاری آب‌های ژرف، مشکل آبرسانی به مردم سیستان رفع شد.

فروردین امسال بود که حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی خبر از راه‌اندازی پروژه‌ای بزرگ در بخش آبرسانی به این شهر‌ها را داد. دهمرده با بیان اینکه ایران برای اولین بار به برداشت آب‌های ژرف روی می‌آورد گفت: «حدود ۵۰ تریلی با امکانات و تجهیزات برای حفر چاه آب در سیستان مستقر شده و قرار است ۱۰۰ تریلی  دیگر نیز برای شروع پروژه به محل فرستاده شود تا در بازه زمانی کمتر از سه ماه حفاری کامل چاه تحقق یابد.»

دانش حفاری آب‌های ژرف در کشور وجود نداشت و به لطف تلاش معاونت علمی ریاست جمهوری و پیگیری‌های سورنا ستاری در مدت دو سال توسط جوانان ایرانی بومی‌سازی شد. طرح حفاری از آب‌های ژرفی در سیستان و بلوچستان یک رویدادی تاریخی در ایران و خاورمیانه است. این موضوع برای نخستین بار در تیرماه ۹۵ در نشست اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری  مطرح شده بود و می‌توان گفت این پروژه قدمی بزرگ در راستای حرکت به سمت فناوری‌های نوین است.

در ادامه تصاویری از حضور سورنا ستاری، معاونت علمی ریاست جمهوری و حبیب‌الله دهمرده، نماینده مجلس شورای اسلامی در محل انجام پروژه و پیگیری روند پیشرفت آن در این مدت را مشاهده می‌کنید.

برچسب‌ها: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریسیستان و بلوچستانحبیب‌الله دهمردهمشکل بی‌ آبیحفاری آب‌های ژرف
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.