خرید استارتاپ دارویی PillPack توسط آمازون یعنی عزم جدی برای سلطه‌گری در بازاری نو
پیک‌پک یک استارتاپ دارویی آنلاین: ۸

خرید استارتاپ دارویی PillPack توسط آمازون یعنی عزم جدی برای سلطه‌گری در بازاری نو

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۱۰:۰۴ | ۶ دقیقه

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی پیرامون نحوه‌ی ورود آمازون به حوزه سلامت، این غول تجارت الکترونیک دیروز رسما اعلام کرد که قصد خریداری استارتاپ دارویی پیل‌پک (PillPack) را دارد.

نوپانا:‌ پس از ماه‌ها گمانه‌زنی پیرامون نحوه‌ی ورود آمازون به حوزه سلامت، این غول تجارت الکترونیک دیروز رسما اعلام کرد که قصد خریداری استارتاپ دارویی پیل‌پک (PillPack) را دارد. پس از انتشار این خبر، سهام شرکت‌های دارویی سقوط کرد و این پیام که آمازون آمده تا اختلالی عظیم در بازار شرکت‌های دارویی آمریکایی ایجاد کند به گوش رسید.

شرایط قرارداد هنوز منتشر نشده اما وبسایت تک‌کرانچ گزارش داده که قیمت تمام شده برای آمازون مقداری کمتر از ۱ میلیارد دلار بوده. در یک اعلام عمومی، هر دو شرکت گفته‌اند انتظار دارند در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ قرارداد نهایی شود.

پیک‌پک یک استارتاپ دارویی آنلاین است که داروهای تجویزی را در بسته‌های از پیش آماده شده به مشتریانش ارائه می‌دهد. در وبسایت این شرکت آمده که آن‌ها برای ارائه دارو در ۴۹ ایالت مجوز دارند. پیل‌پک حتی سیستم عامل مخصوص خودش به نام PharmacyOS را هم توسعه داده که داده‌های دارویی و بیماران را دسته‌بندی می‌کند.

جف ویلکی، مدیرعامل مصرف‌کنندگان جهانی آمازون می‌گوید: «تیم با بصیرت پیک‌پک ترکیبی است از تجربه عمیق داروخانه‌ای با تمرکز روی تکنولوژی. پیل‌پک به شکل معناداری زندگی مشتریانش را بهبود بخشیده و ما می‌خواهیم به آن‌ها کمک کنیم تا صرفه‌جویی در وقت مردم را ساده‌تر، زندگیشان را آسان‌تر و سالم‌تر کنند. هیجان‌زده هستیم تا ببینیم چه کارهایی را با هم می‌توانیم در طول زمان برای مشتریانمان انجام دهیم.»

 
 پس از اعلام دیروز صبح آمازون، سهام شرکت‌های دارویی نظیر Rite Aid ،Walgreens و CVS سقوط شدیدی را تجربه کرد و مجموعا ۱۱ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست دادند اما آمازون ۲.۱ درصد رشد را تجربه کرد که برابر است با ۱۶ میلیارد دلار فقط در روز پنج‌نشبه. CNBC گزارش داده که استفانو پسینا، مدیرعامل Walgreens Boots Alliance در گزارش دیروز صبح خود به سهام‌داران گفته «بله، این یک اعلام مقصوددار از سوی آمازون بوده... [اما] دنیای دارویی پیچیده‌تر از رساندن یک سری [قرص یا] پکیج‌های خاص است.»

این خرید بزرگ، اولین سرمایه‌گذاری آمازون در حوزه سلامت نیست. در ماه ژانویه، آمازون، برکشایر هَتِوِی و جی‌پی‌مورگان چِیس اعلام کردند که آن‌ها یک شرکت خدمات درمانی مستقل در ایالات متحده شکل خواهند داد تا سیستم بهداشت و درمان را برای کارمندان خود بازطراحی کنند. هفته گذشته نیز خبر رسید که پزشک و پژوهشگر شناخته شده، آتول گاوانده قرار است سمت مدیرعاملی این شرکت هم‌اکنون بی‌نام را به عهده داشته باشد.

نادانسته‌ها در مورد شیوه همکاری سه شرکت و نقش آن در بازار هنوز بسیار زیاد است اما همگام شدن آن با خرید پیل‌پک نشان می‌دهد که این غول تجارت الکترونیک نقشه‌های جدی برای ورود به حوزه سلامت دارد.

به نظر می‌رسد تی‌جی پارکر، موسس و مدیرعامل پیل‌پک در سمت خود باقی می‌ماند تا به ادامه راه کمپانی کمک کند. در بنانیه خبری که دیروز منتشر شد، او گفته: «همراه با آمازون، ما مشتاقیم تا به همکاری با دیگران در صنعت بهداشت و درمان ادامه داده و به مردم در سراسر آمریکا کمک کنیم تا از مزایای تجربه دارویی بهتر بهره‌مند شوند.»

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپداروسازیآمازون
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.