بخش خصوصی عامل شکوفایی اقتصادی
استاد دانشگاه علامه‌ طباطبایی ۸

بخش خصوصی عامل شکوفایی اقتصادی

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۱۱:۱۵ | ۷ دقیقه

قاسم انصاری رنانی: با تقویت بخش خصوصی به جان‌گرفتن آن کمک کنیم.

نوپانا: قاسم انصاری رنانی، استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی در گفت‌وگو با نوپانا گفت: فضای کسب‌وکار در دنیا تغییر کرده و از فضای واقعی به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده‌است، از طرفی با ورود تکنولوژی، مشکلاتی ازجمله ترافیک، هزینه‌های سنگین و اتلاف زمان برطرف شده و ارتباط مردم با بخش‌های قابل اجرای تکنولوژی آسان‌تر شده است.

انصاری رنانی گفت: درحال حاضر بسیاری از امور از طریق فضای مجازی انجام می‌شود که این نشان از تغییر سبک زندگی مردم دارد.

او با اشاره به موقعیت مناسب برای بازرگانان در این فضا افزود: کسانی که درحوزه بازرگانی فعالیت می‌کنند با استفاده از گرایش مردم به فضای مجازی، می‌توانند از این فرصت نهایت بهره را ببرند، و به جلب و جذب مشتریان درحوزه کاری خود بپردازند.

مدرس مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه گفت: متاسفانه هدف قراردادن کارآفرینان توسط جناح‌های سیاسی به بهانه رقابت نتیجه‌ای جز نا ‌امیدی آنها از انجام کارهای مفید را ندارد.

انصاری افزود: واقعیت این است که درفضای مجازی مشتری تمام امور را تعیین می‌کند و نه تنها دولت، بلکه هیچ نهاد دیگری با نصیحت و یا اقدامات بازدارنده نمی‌تواند مانع مطالبات مردم از فضای مجازی شود، چرا که اصل در فضاهای تجاری بر مشتری‌مداری است.

 او گفت: مسئولان در دستگاه‌های دولتی باید این واقعیت را درک کنند که کشور ما نیز آرام آرام به سمت فضاهای مجازی و نهادینه‌شدن در زندگی روزمره قدم برداشته است پس لازم است شرایطی فراهم شود که براساس آن نظرات و خواست مشتریان در اولویت باشد.

قاسم انصاری رنانی در ادامه افزود: مانع‌تراشی‌ها و تظاهرات علیه کسب‌و‌کار‌های نوپا در دنیایی که تکنولوژی حرف اول را می‌زند بی‌فایده است و بهتر است مشاغل سنتی مانند هایپر مارکت‌ها از فضاهای مجازی برای دسترسی به افراد در محیط‌های مختلف و مناسب‌سازی قیمت کالاها استفاده کنند.

این اقتصاددان برجسته کسب‌وکارهای نوپا را شروع پارادایم جدیدی در اقتصاد کشور معرفی کرد و در این‌باره گفت: درحال حاضر عمر مشاغل قدیمی به پایان رسیده و شیوه ارائه کالا و خدمات نیز تغییرات اساسی کرده است که با شیوه‌های قدیمی دیگر سازگار نیست.

وی افزود: استارت‌آپ‌ها پارادایم جدیدی در اقتصاد کشور محسوب می‌شوند که نیاز است زیرساخت‌های لازم برای توسعه آنها توسط مسئولان دولتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم شود زیرا دوران مشاغل سنتی با نیازهای جدید مردم مطابق نیست و نیاز است صاحبان مشاغل قدیمی به فکر تغییر باشند.

قاسم انصاری رنانی در ادامه گفت: با تغییر قوانین مهاجرتی آمریکا و اقدامات جدید ترامپ فرصت بسیار مناسبی برای ایران فراهم شده تا از ظرفیت فکری نخبگان خود نهایت استفاده را ببرد و با ساختن انگیزه‌های شغلی و مالی برای ماندن نخبگان در کشور تلاش کند.

 انصاری افزود: با استناد به اصل 44 قانون اساسی لازم است به اجرای واقعی این اصل رویکرد داشته باشیم و با تقویت بخش خصوصی به جان‌گرفتن آن کمک کنیم، همچنین نسبت به انتقال تکنولوژی و حمایت‌های مالی از بخش خصوصی اقدامات لازم انجام شود تا شاهد شکوفایی اقتصادی باشیم.

مدرس مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه درپایان با اشاره به سهم سرمایه‌گذاری خارجی درتوسعه استارت‌آپ‌ها گفت: دکتر طیب‌نیا (وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران ) هم با من بر سر این نکته توافق دارند که بزرگترین مشکل اقصادی کشور ما در سه بخش، تکنولوژی و رقابت کیفی با دیگر کشورهای جهان، بخش سرمایه‌گذاری و بخش قانون‌مداری و وضع قوانین تسهیل‌کننده است.

او درتوضیح پایان افزود: بدیهی است که کشور ما دارای انرژی ارزان، فضای مناسب، موقعیت منطقه‌ای، نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده است که اگر با سه مورد بالا جمع شود می‌توانیم به رشد اقتصادی دست یابیم.

همچنین در این‌باره در نوپانا بخوانید: (تغییر مثبت به جای نگرش منفی و باید دست سرمایه‌گذاران را گرفت )

برچسب‌ها: ایرانکسب‌و‌کاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.