رونمایی از اولین کتابخوان فارسی
فیدیبوک ۸

رونمایی از اولین کتابخوان فارسی

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۱۴:۰۲ | ۶ دقیقه

دیجیکالا در یک نشست خبری در شهر کتاب مرکزی تهران از اولین محصول فیزیکی خود و اولین کتاب خوان الکترونیک ایرانی فیدیبوک رونمایی کرد.

نوپانا: امروز صبح شرکت‌ دیجی‌کالا و اپلیکیشن فیدیبو طی مراسمی رسمی از کتاب‌خوان الکترونیکی اختصاصی خود به نام «فیدیبوک» رونمایی کردند. فیدیبوک یک کتاب‌خوان الکترونیکی مخصوص فارسی‌زبانان است که به راحتی امکان خواندن کتاب‌های فارسی را به صورت دیجیتالی فراهم می‌کند. سال‌ها است که انواع کتاب‌خوان‌های الکترونیکی مانند محصولات کیندل آمازون وارد بازارهای جهانی شدند ولی هیچ‌یک به صورت تمام‌عیار و بدون مشکل از کتاب‌های فارسی پشتیبانی نمی‌کردند.

فیدیبوک محصول مشترک شرکت فروشگاهی دیجی‌کالا و اپلیکیشن دانلود قانونی کتاب‌های الکترونیکی فیدیبو است و به عنوان اولین گام و محصول در این زمینه با ورود یک غول بزرگ تجاری به دنیای فرهنگ محسوب می‌شود.

قرار است مدل اول این کتاب‌خوان به نام Hannah F1 با قیمت ۵۴۹ هزار تومان در دیجی‌کالا و فروشگاه‌های شهر کتاب سراسر کشور عرضه شود. اولین خریداران فیدیبوک می‌توانند از بن تخفیف ۱۰۰ هزار تومانی سایت فیدیبو برای خرید کتاب سود ببرند.

ولین کتاب‌خوان الکترونیکی ایران صفحه‌نمایش ۶ اینچی E-INK با وضوع تصویر ۱۰۲۴ در ۷۵۸ اینچ و تراکم پیکسلی ۲۱۲PPI دارد. این سخت‌افزار از یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت یک گیگاهرتز، ۵۱۲ مگابایت حافظه رم DDR3، حافظه داخلی ۸ گیگابایت و پشتیبانی از حافظه میکرو‌اس‌دی تا ۳۲ گیگابایت برخوردار است.

گفته می‌شود حافظه ۸ گیگابایتی داخلی این سخت‌افزار قابلیت ذخیره‌سازی ۸۵۰۰ کتاب الکترونیکی را دارد و هر یک ماه یک بار کافی است شارژ شود.

سیستم‌عامل فیدیبوک به نام «فیدیبو او‌اس» مبتنی بر اندروید و کاملا سفارشی‌سازی شده توسط تیم توسعه فارسی و بومی داخل کشور است. اندازه این کتاب‌خوان نیز ۱۵۹.۵ در ۱۱۸ در ۸ میلی‌متر اعلام شده است که ۱۹۰ گرم وزن دارد و باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی روی آن سوار شده است.

طراحی خوب، قیمت مناسب‌تر

ظاهر اولین کتاب‌خوان الکترونیکی ایران چندان بد هم نیست و اگرچه به کیندل‌های آمازون بسیار شبیه است ولی گامی بزرگ و جسارت‌آمیز در این زمینه است. خبرنگاران حاضر در مراسم رونمایی فیدیبوک، از طراحی و کیفیت ساخت آن تعریف کردند و می‌گویند طراحی دوست‌داشتنی دارد.

استفاده از فناوری E-INK در صفحه‌نمایش آن باعث می‌شود چشم زود خسته نشود و در بسیاری از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی دنیا نیز مرسوم است. به علاوه، این استاندارد توسط بسیاری از کتاب‌های دیجیتالی پشتیبانی می‌شود.

قیمت این کتاب‌خوان نیز خوب برآورده شده و انتظار می‌رود با استقبال کاربران ایرانی و فارسی‌زبان روبرو شود.

مجید قاسمی مدیرعامل سایت و اپلیکیشن فیدیبو درباره چرایی عرضه چنین سخت‌افزاری می‌گوید: «درست است که در بازار دنیا کتاب‌خوان‌های بسیاری تولید شده اما سهم ما فارسی زبان‌ها از این برندها هیچ‌چیزی نیست. هیچ‌کدام به درستی زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کنند.»

قاسمی در مراسم رونمایی از «هانا اف ۱»؛ اعلام کرد ایده اولیه شکل‌گیری ساخت یک کتاب‌خوان الکترونیکی را مدیون سایت یک پزشک و علیرضا مجیدی است. وی گفت زمانی که یک تیم کوچک در حال توسعه فیدیبو بودند، مشاهده و خواندن یک پست اتفاقی روی سایت یک پزشک باعث شده به فکر ساخت اولین کتاب‌خوان الکترونیکی ایران بیفتند.

عرضه سخت‌افزاری برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی زبان فارسی؛ حرکت بسیار ارزشمندی است که می‌تواند باعث افزایش سرانه مطالعه در کشور شود و از طرف دیگر، دل‌خوشی برای سازندگان و عرضه‌کنندگان کتاب‌های الکترونیکی به شمار بیاید.

ورود شرکتی مانند دیجی‌کالا به ساخت و عرضه چنین سخت‌افزاری و بعد پشتیبانی و همکاری مجموعه‌ای مانند شهر کتاب می‌توانند امیدواری به موفقیت‌های بیشتر و بزرگ‌تر در این زمینه را رقم بزنند و پایه‌گذار فعالیت‌های مشابه از سوی شرکت‌های دیگر باشند؛ چیزی که فضای کسب‌وکار ایران به شدت بدان محتاج است.

برچسب‌ها: دیجی‌کالافیدیبوفیدیبوک
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.