به جای اتهام‌زنی بیهوده از ظرفیت دیجی‌کالا استفاده کنید
در گفت‌وگو با نوپانا مطرح شد: ۸

به جای اتهام‌زنی بیهوده از ظرفیت دیجی‌کالا استفاده کنید

توسط عباس خاراباف | ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۱۷:۲۶ | ۷ دقیقه

نمایندگان مجلس: در شرایط بحران بی‌دلیل به کسب و کارهای استارتاپی همچون دیجی‌کالا اتهام وارد نکنیم و باید فداکاری‌های آنها حمایت شود.

نوپانا: شنبه (۱۰ اسفند ۱۳۹۸) شبکه ایران‌کالای صدا و سیما خبر از کشف احتکار ۵ میلیون ماسک در انبارهای دیجی‌کالا داد. دیجی‌کالا بلافاصله طی یک بیانیه ادعای مطرح شده را تکذیب و اعلام کرد ماموران تعزیرات بدون توضیح فقط ۳۴ هزار عدد ماسک فروخته شده و متعلق به ۸ هزار مشتری مشتریان دیجی‌کالا را جمع‌آوری کرده‌اند.

بیانیه دیجیکالا را از اینجا بخوانیدگزارش صداوسیما درباره احتکار ماسک توسط دیجی‌کالا کذب است

بعد از انتشار بیانیه دیجی‌کالا و انتقادات گسترده کارشناسان و فعالان رسانه‌ای به خبر کذب صدا و سیما، محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات استان تهران در طی دو مرحله گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد خبر ۵ میلیون ماسک یک اشتباه بیانی بوده مقدار ماسک کشف شده این فروشگاه اینترنتی ۵۴ هزار عدد بوده است.

این اعتراف به اشتباه در حالی رخ داد که اکانت توییتر رسمی دیجی‌کالا سندی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد تعداد ماسک جمع‌آوری شده ۳۴هزار عدد با امضای نمایندگان چند نهاد رسمی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، صورت جلسه شده است.

به بهانه همین اتفاقات و اتهامات عجیب چند روز اخیر به دیجی‌کالا سراغ دو نماینده مجلس رفتیم تا نظرات آنها را جویا شویم:

دولت و دستگاه قضایی مراقبت باشند بی‌دلیل به کسب و کارهای اینترنتی همچون دی‌جی کالا اتهام وارد نشود

احد آزادی‌خواه نماینده ملایر و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خرید از دیجی‌کالا را بهترین شیوه برای درامان ماندن از کرونا می‌داند و تاکید می‌کند: دولت مراقب باشد بی‌دلیل به کسب و کارهای اینترنتی همچون دیجی‌کالا اتهام وارد نشود.

احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا از عدم حمایت دولت از کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین در شرایطی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده انتقاد کرده و می‌گوید: «در شرایطی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است باید بازارها و فروشگاه‌های آنلاین رونق گرفته و حتی توسط رسانه‌هایی مثل صدا و سیما تبلیغ شوند تا مردم گرایش بیشتری به آن‌ها پیدا کنند، درواقع خرید از فروشگاه دیجی‌کالا و مانند آن یکی از بهترین شیوه‌ها برای در امان ماندن مردم از ویروس کرونا است.»

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: «سیستم قضایی، دستگاه‌های نظارتی و دیگر ارکان دولت و حاکمیت باید به‌دنبال احتکارگران واقعی ماسک و مواد ضدعفونی کننده باشند و صد البته مراقبت کنند بی‌دلیل به کسب و کارهای اینترنتی همچون دیجی‌کالا اتهام وارد نشود؛ چراکه فروشگاهی مانند دیجی‌کالا یک برند ایرانی-ملی است و هزاران نفر در آن اشتغال دارند.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: «اگرچه اکنون سوءاستفاده‌ها و احتکارهایی به دور از مروت در کشور وجود دارد که باید با قدرت جلوی آنها ایستاد؛ اما اتهام‌زنی‌های عجولانه نیز به برخی از کسب و کارها همچون فروشگاه اینترنتی استارتاپی دیجی‌کالا سبب بی‌اعتمادی جامعه به آن‌ها خواهد شد درحالی که با زحمت بسیار رشد کرده‌اند و جوانان بسیاری در آن این روزها با فداکاری مشغول به کار هستند.»

ضرورت حمایت از کسب و کارهای اینترنتی و استارتاپی در شرایط بحران

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در شرایط بحران تاکید می‌کند و اعتقاد دارد در درگیری با کرونا ظرفیت فروشگاه‌های آنلاین نباید مورد تهدید قرار بگیرند.

هادی قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار نوپانا همزمان با گلایه اتهامات کذب وارد شده به دیجی‌کالا از عدم حمایت دولت از کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین در شرایطی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده انتقاد می‌کند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: «دولت، وزارتخانه‌هایی مانند صمت، ارتباطات، سازمان تعزیرات، دیگر نهادها، سازمان‌های مرتبط و حتی رسانه ملی باید کمک کنند تا مردم خریدهای خود را اینترنتی انجام داده و حدالمقدور از تردد در خیابان‌ها پرهیز کنند.»

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹ با بیان اینکه باید شرایط بحران را مدیریت کرد، می‌افزاید: «اتهام به کسب کارهای اینترنتی در این شرایط و انتشار اخبار کذب به‌جای حمایت و استفاده از ظرفیت این کسب و کارها در شرایط بحران منطقی نیست.»

برچسب‌ها: مجلسدیجی‌کالاکروناگزارش کذب صدا و سیمااحتکار ماسکهادی قوامیاحد آزادی‌خواهاستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عباس خاراباف

عباس خاراباف

عباس خاراباف دانش آموخته مهندسی هوافضا است. او از سال ۱۳۸۴ به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. عباس خاراباف سابقه سردبیری، دبیری تحریریه و دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.