قوانین در حوزه استارت‌آپ‌ها مسکوت است
راه را هموار کنیم: ۸

قوانین در حوزه استارت‌آپ‌ها مسکوت است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۱/۲۵ - ۱۰:۴۰ | ۷ دقیقه

دبیر کارگروه فرش و صنایع دستی کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اتاق برای رفع مشکلات شرکت‌های نوپا اهتمام دارد، گفت: قوانین در حوزه استارت آپ ها مسکوت مانده که امیدواریم بتوان در تعامل با دستگاه قانون‌گذار مشکلات را حل کنیم.

نوپانا، به نقل از خبرگزاری تسنیم، سال گذشته خبر موافقت هیأت رئیسه محترم اتاق ایران با تشکیل اتاق‌های جوانان اعلام شد تا برای زمینه ورود افرادی جوانی را فراهم آورد که قصد ورود به فعالیت های اقتصاد و کسب و کار های جدید و به اصلاح استارت آپی(شرکتهای نوپا) دارند.

پدارم سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در باره این اتاق می گوید: «استفاده از نام "اتاق" برای این تشکل به دلائلی امکان پذیر نشد و نهایتاٌ قرار شد که این تشکل‌ها نام "انجمن جوانان کارافرین استان ..." بخود بگیرند.

اگرچه استفاده از عنوان "اتاق جوانان" درست‌تر بود زیرا "اتاق جوانان" یک نهاد شناخته شده در بسیاری از کشورهای دنیاست و حتی اتاق بین‌المللی جوانان یک صندلی ثابت در فدراسیون جهانی اتاق‌ها به خود اختصاص داده است، اما اهمیت تشکیل تشکلی اقتصادی برای جوانان عضو اتاق و کارآفرینان جوان و خلاق بیش از توقف بر روی نام آن بود.»

بنابراین گزارش، در اساسنامه این انجمن که به تایید اتاق بازرگانی رسیده است و در سال جاری با برگزاری انتخابات و شناخت اعضا، فعالیت خود را آغاز می کند آمده است:

این انجمنها علاوه بر اعضای زیر ۳۰ سال اتاقهای بازرگانی، برای شرکتهای دانش بنیان و استارت اپ ها هم مجاز است. این تسهیل، به همگرایی و داشتن نهادی قانونی برای جوانان خلاق و نخبه در استانها کمک می‌کند.

۱-  وظائف اصلی اتاقهای جوانان در دنیا بر سه پایه، مسئولیت اجتماعی، شبکه سازی در کارافرینی و جانشین پروری قرار دارد. در ماده ۸ اساسنامه، این وظائف به تفصیل تعریف شده‌اند. توجه به این نکته لازم است که اتاقهای جوانان مکمل اتاقهای بازرگانی هستند و در موازی کاری با آنها کار نمی‌کنند.

۲-  عضویت در این انجمنها علاوه بر اعضای زیر ۳۸ سال اتاقهای بازرگانی، برای شرکتهای دانش بنیان و استارت اپ ها هم مجاز است. این تسهیل، به همگرایی و داشتن نهادی قانونی برای جوانان خلاق و نخبه در استانها کمک می‌کند.

۳-  برای فراهم سازی زمینه مشارکت بانوان در انجمن جوانان، سهمیه مشخصی برای عضویت بانوان در هیأت مدیره انجمنها پیش بینی شده است. ضروریست بانوان در این انجمنها عضویت و مشارکت فعال داشته باشند.

۴-  تشکیل انجمن جوانان کارافرین در هر استان، در هماهنگی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان انجام خواهد شد. افراد واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به اتاق استان خود از زمان و نحوه ثبت نام در هیأت مؤسس انجمن جوانان کارافرین استان مطلع شوند.

۵-  درباره تشکیل انجمن ملی جوانان کارافرین پس از تشکیل حداقل ۱۰ انجمن استانی و بررسی کارکرد آنها در یک دوره، تصمیم‌گیری خواهد شد.

قوانین در حوزه استارت آپ‌ها مسکوت است

مرتضی میری از اتاق بازرگانی ایران دراین‌باره می‌گوید: هدف این انجمن کمک به کارآفرینی جوانان و توسعه کسب‌وکارهای جدید است که در انجمن‌های تحت مجوز اتاق بازرگانی فعالیت می‌کنند.

وی می‌افزاید: جوانانی که قصد ورود به بازار و کارآفرینی دارند با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند که در این انجمن به دنبال آن هستیم با رایزنی‌ها که با اتاق بازرگانی و سایر بخش‌های انجمن می‌دهیم مشکلات آنها را برای حل‌وفصل، طرح کنیم.

دبیر کارگروه فرش و صنایع دستی کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان اینکه اتاق برای رفع مشکلات استارت آپ ها اهتمام زیادی دارد، ادامه داد: قوانین کشور در حوزه فعالیت استارت آپ ها مسکوت است که امیدواریم بتوانیم در تعامل با دستگاه قانون‌گذار این مشکلات را رفع کنیم.

وی تصریح کرد: افرادی که قصد عضویت در این انجمن را دارند باید علاوه بر کارت بازرگانی گواهی فعالیت دانش‌بنیان را نیز داشته و سن آنها کمتر از  ۳۹ سال باشد اما کسانی که گواهی دانش بنیان دارند میتوانند بدون عضویت در اتاق بازرگانی می‌توانند عضو انجمن شوند.

برچسب‌ها: استارت‌آپکارآفرینکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.