اگر دیجی‌کالا نبود؟!
اگر نبود؟ (قسمت اول) ۸

اگر دیجی‌کالا نبود؟!

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۱۲:۰۰ | ۸ دقیقه

در این مطلب به بررسی مزیت‌های استارت‌آپ‌ها در کشور و این دیدگاه که «اگر نبودند چه اتفاقی رخ می‌داد؟» خواهیم پرداخت.

نوپانا: مدت زیادی از ظهور کسب‌وکار‌های نوپا (استارت‌آپ‌ها) درکشور نمی‌گذرد؛ با این حال همین کسب‌وکار‌های نو ظهور، تحول عظیمی را در عرصه‌های گوناگون کشور چه ملی و چه معیشتی ایجاد کرده‌اند. استارت‌آپ‌ها با بهره‌‌گیری از مدرن‌ترین مدل‌های کسب‌وکار دنیا و همچنین با تکیه بر متخصصان داخلی توانسته‌اند با سرعت زیادی رشد کنند و سبک زندگی مردم را در جهت مثبت تحت تاثیر قرار دهند.

در این مطلب به بررسی مزیت‌های استارت‌آپ‌ها در کشور و این دیدگاه که «اگر نبودند چه اتفاقی رخ می‌داد؟» خواهیم پرداخت.

قسمت اول: دیجی‌کالا

به گزارش نوپانا، بیش از یک دهه از زمان تاسیس و آغاز به کار رسمی دیجی‌کالا به عنوان یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های ایرانی می‌گذرد. دیجی‌کالا در طول یک دهه‌ گذشته با پشت سر گذاشتن چالش‌های گوناگون، موفق شده است که به مستعدترین استارت‌آپ کشور برای یونیکورن شدن (رسیدن به ارزش حداقل یک میلیارد دلاری)، تبدیل شود؛ به‌طوریکه به گفته‌ بنیان‌گذاران این استارت‌آپ رو به رشد، دیجی‌کالا فاصله‌ی بسیار اندکی با رسیدن به ارزش یک میلیارد دلاری دارد تا رکورد جدیدی را در میان استارت‌اپ‌های ایرانی به نام خود ثبت کند.

اشتغال‌زایی

استارت‌آپ‌ها کمک‌ زیادی به اشتغال جوانان و دانشجویان در چند سال اخیر کرده‌اند. در حال حاضر بیش از ۲۶۰۰ نفر به طور مستقیم در دیجی‌کالا مشغول به کار هستند. دیجی‌کالا با گسترش فعالیت‌های خود کمک فراوانی به حل مشکل بیکاری در ایران کرده است. جالب است بدانید هزینه اشتغال‌زایی در حوزه استارت‌آپ ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان است؛ این در حالی است که اشتغالزایی در پتروشیمی برای هر شغل ۲ تا ۳ میلیارد تومان هزینه به دنبال دارد که در صنعت فولاد نیز این هزینه حدود یک تا ۱.۲ میلیارد تومان است. دیجی‌کالا قصد دارد تا در چشم‌انداز سه ساله خود، ۱۰۰ هزار شغل مستقیم و بیش از ده‌ها هزار شغل غیرمستقیم را ایجاد کند.

ورود فروشگاه‌های مشابه خارجی و چندملیتی

ایران با توجه به جمعیت خود و میزان استفاده آن‌ها از اینترنت، گزینه بسیار مناسبی برای فروشندگان اینترنتی به حساب می‌آید. اگر دیجی‌کالا نبود بدون شک یک یا چند فروشگاه‌ اینترنتی خارجی و چندملیتی مانند آمازون یا علی‌بابا در کشورمان فعالیت و نفوذ غیر قابل کنترلی پیدا می‌کردند. این وضعیت سبب می‌شد که نقدینگی به راحتی از کشور خارج شود و بیگانگان از سرمایه مردم کشور ما برای پیشرفت خود استفاده کنند. 

جلوگیری از قاچاق

هنگامی که سایت معتبری همچون دیجی‌کالا در حال فعالیت است و مردم با خرید محصولات مورد نیاز از آن اطمینان خود به این استارت‌آپ را نشان می‌دهند، محصولات بی‌کیفیتی که از راه‌های قاچاق وارد بازار شده‌اند دیگر مشتری نخواهند داشت و از فروش محصولات قاچاق جلوگیری به عمل خواهد آمد. همچنین استارت‌آپ‌های ایرانی همگی تحت نظارت نهادهای مسئول و به طور قانونی فعالیت می‌کنند و طبیعتا کالای قاچاق در آن‌ها عرضه نمی‌شود و همین امر سبب رونق گرفتن تولیدات داخلی و به نوعی گسترش صنعت ملی است. 

تنظیم قیمت و بازار

دیجی‌کالا به دلیل داشتن مخاطبان میلیونی در ایران، به مرجع اصلی قیمت‌گذاری محصولات تبدیل شده است. ارز‌ش‌گذاری‌های این استارت‌آپ بر محصولات در بسیاری از موارد از رشد قیمت محصولات جلوگیری کرده است و باعث ثبات بازار و قیمت‌ها شده است.

همچنین این استارت‌آپ با ارائه روش‌های نوین انبارداری و تنظیم صحیح میزان عرضه و تقاضای محصولات، از کمبود جنس در بازار جلوگیری کرده و اجازه افزایش قیمت بی‌رویه را نمی‌دهد.

کمک به کسب‌وکار‌های کوچک

دیجی‌کالا در جدیدترین توسعه کسب‌وکار خود، به‌عنوان پلتفرم فروش محصولات عمل می‌کند. کسب‌وکارهای کوچک نیز می‌توانند محصولات خود را در این وب‌سایت به فروش برسانند.

کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند صفحه‌ای در این سایت داشته و محصولات خود را از طریق همین سایت بفروشند و کسب‌وکار خود را رونق دهند. این درحالی است که در گذشته بازار کسب‌وکار‌های خرد به بازه جغرافیایی آن‌ها محدود می‌شد.

توسعه فناوری

حال که دیجی‌کالا به یکی از بزر‌گ‌ترین فروشندگان اینترنتی ایران بدل شده است؛ برای توسعه بیشتر خود سرمایه‌گذاری‌های زیادی می‌کند. آن‌ها بزرگ‌ترین انبار و مرکز پردازش کالا در خاورمیانه را راه‌اندازی کرده‌اند و مطابق با آن تکنولوژی‌های مدرنی را توسعه داده و یا دانش آن را وارد کشور کرده‌اند. بدون شک این توسعه فناوری تا زمانی که امثال دیجی‌کالا در کشور وجود دارند ادامه خواهد یافت و زمینه خلاقیت برای جوانان ایرانی فراهم خواهد شد.

بنابراین اگر دیجی‌کالا نبود، افراد زیادی به جمعیت بیکاران کشور اضافه می‌شدند؛ همچنین افزایش قاچاق کالا و نبودن نظارت صحیح بر قیمت محصولات و نیز خروج ارز از کشور را شاهد بودیم. در کنار همه این‌ها وابستگی شدید کشور ما به اقتصاد نفتی ادامه پیدا می‌کرد و بیش از پیش به بیگانگان وابسته می‌شدیم.

(همچنین بخوانید: حمایت از توانمندی‌های داخلی یا واگذاری میدان به دشمن؟)

برچسب‌ها: دیجی‌کالاکارآفرینیاقتصاد مقاومتیاشتغال‌زاییفناوریاستارت‌آپکسب‌وکارهای نوپامقابله با قاچاقتنظیم قیمتتنظیم بازار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.