افزایش کیفیت خدمات بانکی با کمک استارت‌آپ‌ها
در همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت؛ ۸

افزایش کیفیت خدمات بانکی با کمک استارت‌آپ‌ها

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۱۰:۲۱ | ۱۲ دقیقه

در حال حاضر و با پیشرفت‌های فناوری، فین‌تک‌های حوزه پرداخت به عنوان پدیده‌ای در حال رشد در کشور مطرح هستند و انتظار می‌رود این استارت‌آپ‌ها بتوانند نظام بانکی را در افزایش کیفیت خدمات یاری رسانند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، علی دیواندری در که هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت سخن می گفت، نظام بانکی را طلایه‌دار معرفی و بکارگیری فناوری‌های نوین در عرصه ارایه خدمات مالی کشور خواند و گفت: از نظام بانکی به‌عنوان پیشران صنعت فناوری اطلاعات کشور نام می‌برند. طی چند دهه تلاش خستگی ناپذیر در این زمینه، در حال حاضر کشور ما بر اساس اغلب شاخص‌های جهانی، در استفاده از فناوری اطلاعات بانکی در سطح بالایی قرار دارد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی فناوری اطلاعات جز لاینفک و جدایی‌ناپذیر نظام بانکی کشور خواند و گفت: اکنون عملیات دستی در بانک‌ها برچیده شده و ورود، نگهداری و تحلیل اطلاعات در حساب‌های بانکی در لحظه و از طریق سیستم‌های بسیار پر قدرت بزرگ مقیاس در حال انجام است. طبیعتاً، این حجم عملیات پردازشی نیازمند مردان و زنان متخصص فداکار و هوشمندی است که عمدتاً جز نخبگان کشور بوده و طی سال‌های متمادی در توسعه بانکداری الکترونیک کشور مشغول به کارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه علی رغم ۴ دهه محدودیت بین المللی، دستاوردهای بزرگی در زمینه بانکداری الکترونیک در کشور کسب شده است، تصریح کرد: این افتخار بزرگی است که دستاوردهای این حوزه در شرایطی کسب شده که که کشورمان اکنون چهار دهه است که با محدودیت‌های بین‌المللی روبروست و در ارتباط با نرم‌افزار و سخت‌افزار تحت تحریم قرار دارد. در این بین از فعالین این حوزه، سهم به سزایی در پیشرفت نظام بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت کشور دارند. از این رو شایسته است قدردان نیروی انسانی کارآفرینی باشیم که در شرایط غیرمنصفانه محدودیت‌های بین‌المللی، با نبوغ خود در این عرصه نقش‌آفرینی کردند.

دیواندری پیشرفت‌های فناوری را موجب ایجاد تحولات ساختاری و توسعه مدل‌های کسب ‌وکار جدید بالاخص در عرصه ارایه خدمات مالی عنوان و بیان کرد: در دنیای امروز شاهد ظهور کسب و کارهای نوآورانه‌ای با نام فین‌تک‌ها هستیم که با ارایه خدمات مالی گسترده، به یاری بانکداری سنتی آمده‌اند. گسترش فعالیت فین‌تک‌ها در جهان نشان‌دهنده ظرفیت بالای این شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف است. بر اساس آخرین آمارها، سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک‌ها در سه ماهه سوم ۲۰۱۷ بالغ بر ۸.۲ میلیارد دلار بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نگاهی به نحوه تعامل بانک‌های جهان با این بازیگران جدید حاکی از آن است که بانک‌ها، دیگر به این نهاد‌های تازه‌وارد به عنوان رقیب نمی‌نگرند بلکه با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت آنها، از نوآوری‌ها، خدمات و محصولاتی که ارایه می‌دهند در جهت ارتقاء کارایی خدمت‌رسانی، حداکثر استفاده را کرده و توانسته‌اند از این مسیر عملکرد خود در زمینه سودآوری را بهبود بخشند. از این رو، رویکرد اصلی هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، حول موضوع «نوآوری، بازیگران جدید و کارایی در کسب و کار مالی» شکل گرفته است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی فین‌تک‌های نوظهور در سال‌های اخیر را آغازی برای عصر جدید خدمات مالیِ مبتنی بر فن‌آوری خواند و گفت: فین تک های نوظهور، با حمایت بانک‌ها و زمینه‌سازی بانک مرکزی توانایی آن را دارند که اکوسیستم بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند. در حال حاضر که با پیشرفت‌های فناوری، فین‌تک‌های حوزه پرداخت به عنوان پدیده‌ای در حال رشد در کشور مطرح شده‌اند، انتظار می‌رود این استارت‌آپ‌ها بتوانند نظام بانکی را در افزایش کیفیت خدمات یاری رسانند. بانک‌ها نیز به منظور پاسخ‌دهی موثرتر و دقیق‌تر به نیازهای مشتریان می‌توانند با فراهم آوردن پلت‌فرم‌های مناسب، از ظرفیت بالای این بازیگران جدید در عرصه خدمات مالی بهره‌مند شوند. به بیان دیگر، بانک‌ها و فین‌تک‌ها به سمت هم‌زیستی، مشارکت و انتفاع دوجانبه در حال حرکت هستند که این مطلب و موضوعات پیرامونی آن بخش مهمی از محور‌های همایش امسال را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه کسب و کارهای نوین می‌توانند فرصت بی‌نظیری را برای رشد و تعمیق صنعت بانکداری کشور فراهم کنند، گفت: این کسب و کارها می توانند افزایش دسترسی به خدمات مالی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کارآیی عملیات بانکی رقم بزنند. علاوه بر مزایایی که استارت‌آپ‌های مالی برای صنعت بانکداری دارند، در دنیای امروز این کسب و کارهای جدید نقش انکارناپذیری در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت به پیشرانی برای توسعه بدل شده‌اند. خلق ایده‌های جدید کارآفرینی و ظهور کسب وکارهای جدید در نتیجه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، فرصت طلایی را پیش‌روی صنعت مالی و به طور کلی، اقتصاد کشور قرار داده تا بتوانیم از توسعه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان برای ایجاد اشتغال در کشور و به تبع آن افزایش رشد اقتصادی بهره ببریم.

دیواندری حمایت‌ از فعالان و تلاشگران این عرصه، و همزمان، ایجاد تمهیدات لازم را موجب رشد و توسعه نظام بانکی کشور خواند و عنوان کرد: رفع موانع حقوقی، ارتقای استانداردهای بانکداری، مدیریت ریسک و تأمین امنیت در خدمات بانکی لازمه بهره‌برداری از فرصت‌هایی است که پیشرفت‌های فناوری در صنعت بانکی برای ما به ارمغان آورده‌ است. در این راستا، بهره‌گیری از تجارب موفق بین‌المللی و انطباق هر چه بیشتر با استانداردهای جهانی می‌تواند موجب بهره‌برداری حداکثری از فرصت‌ها و همزمان پرهیز از تهدیدات شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه به تغییر در مدل کسب درآمد بانک‌ها نیاز داریم، تصریح کرد: در مدل کسب‌وکار فعلی، منشأ اصلی درآمد بانک‌ها ناشی از اعطای تسهیلات یا همان کسب درآمد مشاع است. از این رو با تکیه بر پیشرفت‌های ایجاد‌شده در حوزه بانکداری الکترونیک و ارایه خدمات بهتر به مشتریان انتظار می‌رود همزمان با افزایش کیفیت خدمات، درآمدهای کارمزدی جایگاه خود را در ترکیب درآمدی بانک‌های کشور باز ‌یابد. لذا وقت آن رسیده است که با خردجمعی و اتخاذ یک سیاست مناسب، ترکیب درآمدی بانک‌ها را بهبود ببخشیم.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی درخصوص برنامه های این همایش گفت: علاوه بر سخنرانی‌ها، ۹ میز‌گرد تخصصی که در این دو روز تدارک دیده شده که دامنه وسیعی از موضوعات بانکداری دیجیتال، یکپارچه‌سازی کسب و کار‌های مختلف مالی و بررسی تحولات پول‌های رمزی را در بر می‌گیرد.

دیواندری با اشاره به اینکه در بخش علمی بیش از ۳۱۰ چکیده مقاله به دبیر‌خانه همایش، ارسال شده است، اظهار کرد: از این تعداد با بررسی داوران محترم در کمیته علمی تعداد ۵۰ مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات و ۱۶ مقاله برای ارائه حضوری در همایش انتخاب شدند.

به گفته رییس پژوهشکده پولی و بانکی از ۱۱۰ کارگاه پیشنهادی که مورد بررسی کمیته علمی همایش قرار گرفت، با توجه به محدودیت‌های مکان و زمان حدود ۱۲ کارگاه مورد تأیید کمیته قرار گرفت که در بعدازظهر دو روز همایش برگزار می‌شوند.

وی افزود: در کنار همایش، نمایشگاه تخصصـی برای معرفی دستاوردهای سـازمان‌های ارائه‌کننـده خدمات بانکی کشـور در حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تدارک دیده شده است. در این نمایشگاه علاوه بر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌هایی که در زمینـه ارائه خدمات بانکی فعالیت دارند برای معرفی خدمات، محصولات و توانمندی‌های خود حضور دارند که می‌تواند باعث شکل‌گیری تعامل بین نظام بانکی و صنعت فناوری اطلاعات شود.

دیواندری با اشاره به تجربه شش همایش گذشته بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، تاکید کرد: امسال که هفتمین دوره این همایش برگزار می‌شود، هدف این بوده که این رویداد بتواند بستری علمی و عملی برای پیشرفت مباحث بانکداری الکترونیک فراهم کرده و گامی به سوی پیشرفت‌های آتی در این حوزه باشد و بتواند بر رشد وتوسعه اقتصاد ایران بیفزاید.

برچسب‌ها: بانکفین تکدیواندری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.