حل بیکاری از شرکت های استارت‌آپی عبور می کند؟
دولت روی اقتصاد مجازی حساب باز کرده است ۸

حل بیکاری از شرکت های استارت‌آپی عبور می کند؟

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۱۱:۴۱ | ۵ دقیقه

جلسه هفته گذشته هیات دولت به « اقتصاد مجازی» اختصاص پیدا کرد و در این جلسه اعلام شد در حال حاضر تنها توسط ۲۱ استارت آپ موفق کشور ۱۳۲ هزار و ۸۳۴ شغل ایجاد شده است

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، در حالی که کارشناسان و مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هزینه ایجاد هر یک شغل پایدار را رقمی بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد می کنند و این هزینه بسته به نوع شغل و حوزه خدماتی، صنعتی، نفتی و... می تواند متفاوت باشد؛ دولت برای اشتغال جمعیت بیش از ۲ میلیون بیکار کشور که بخش مهمی از آن ها را جوانان تحصیلکرده تشکیل می دهند به فکر حمایت از استارت آپ ها افتاده است، در واقع دولت امیدوار است با پشتیبانی از مشاغل نوپا و دانش بنیان که نیازمند سرمایه گذاری های کلان ندارد و خیلی زود می تواند به نتیجه برسد، بخشی از مشکل کنونی اشتغال در کشور را حل کند.

این موضوع این روزها به حدی برای دولت از اهمیت برخوردار است که جلسه هفته گذشته هیات دولت به « اقتصاد مجازی» اختصاص پیدا کرد و در این جلسه اعلام شد در حال حاضر تنها توسط ۲۱ استارت آپ موفق کشور ۱۳۲ هزار و ۸۳۴ شغل ایجاد شده است که عددی بسیار رویایی است زیرا اگر عدد کلی اشتغال این استارت آپ ها را به تعداد آن ها تقسیم کنیم به ۶ هزار و ۳۲۵ می رسیم که میانگین اشتغال هر کدام از این استارت آپ ها محسوب می شود و این عدد بسیار درخشان است زمانی که آن را مثلا با یک واحد صنعتی مقایسه کنیم که بعد از چند سال ۲ تا ۴ هزار شغل ایجاد کرده است و آن هم با سرمایه گذاری بسیار کم تر.

این روزها دولت روی استارت آپ ها برای اشتغال حساب اساسی باز کرده است. رئیس جمهور در جلسه هیات دولت با بیان اینکه فهم دقیق از تأثیرگذاری گسترده فضای مجازی در اقتصاد، فرهنگ، توسعه کسب و کار و اشتغال، دگرگونی زندگی مردم و آینده این تأثیرگذاری بسیار حائز اهمیت است، گفت: این فضا با سرعت فوق العاده زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌ گیرد و مفاهیم اشتغال را به‌ ویژه در حوزه خدمات به شدت تغییر می ‌دهد.»

یکی از بزرگترین نگرانی های دولت در حال حاضر رو به رو شدن به سونامی بیکاری در کشور است؛ رئیس جمهور چندی پیش که برای ارائه لایحه بودجه به مجلس رفته بود اعلام کرد اشتغال از اولویت های اساسی کشور است و دولت باید حداقل سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند. حالا دولت امیدوار است با حمایت از اشتغال حوزه فناوری و استارت آپ ها حداقل بتوانند با سرمایه کم بخش مهمی از عدد یک میلیون شغل را در این بخش به تحقق برساند. براساس اعلام وزیر ارتباطات دولت امیدوار است در حوزه استارت آپ ها ۱۳۰ هزار شغل جدید ایجاد کند. آذری جهرمی گفته با موافقت رئیس جمهور ۵۰۰ میلیارد تومان وام و تسهیلات طی دو سال آینده به شرکت های استارت آپی اختصاص پیدا خواهد کرد تا بتوانند ایده های خود را اجرایی و اشتغال در کشور ایجاد کنند. او همچنین اعلام کرد که تا ۶ ماه آینده سند اقتصاد دیجیتال کشور نهایی خواهد شد.

برچسب‌ها: استارت‌آپشغل
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.