چگونه سهم برند در بازار هدف را افزایش دهیم؟
شروعی برای برندسازی (قسمت نود و سوم) ۸

چگونه سهم برند در بازار هدف را افزایش دهیم؟

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۱۱/۰۵ - ۱۰:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت نود و سوم:

بازاریابی ارتباطی

به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که به‌جای تمرکز بر خرید مقطعی، مبتنی بر یک برنامه بلندمدت است. در این نوع از بازاریابی، نیازی به کسب قطعی سود در فروش مقطعی نیست؛ زیرا تمرکز بر کسب سود در طول زمان خواهد‌ بود. این روش قابل اجرا است؛ زیرا بازاریابان، امروزه قادر هستند تا بازار‌های هدف خود را به صورت جزئی بخش‌بندی کنند؛ به صورتی که درک درستی از ارزش هر یک از افراد بازار هدف و ارزشی را که هر کدام در طول زمان ایجاد می‌کنند، داشته باشند.

(همچنین بخوانید: نقاط تماس واقعی و طرح تشویقی، ۲ اهرم قدرتمند در برندینگ)

سهم نسبی بازار

به‌گزارش نوپانا، به اندازه سهم بازار یک شرکت در برابر سهم رقیب‌هایش، سهم نسبی بازار گفته می‌شود. داشتن سهم بالایی از بازار، موجب کاهش هزینه‌ها در توسعه محصول، تولید و بازاریابی می‌شود؛ همچنین جایگاه قدرتمند‌تری از برند را در ذهن مشتریان ایجاد می‌کند. این فرایند، اثری مثبت در بازاریابی و فروش به همراه خواهد داشت.

جایگاهسازی مجدد

به تغییر جایگاه یک محصول یا خدمت در ذهن‌ مشتریان، به خاطر شکست در جایگاه قبلی، تغییر در فضا بازار یا ایجاد شرایط لازم برای معرفی محصولی جدید، جایگاه‌سازی مجدد می‌گویند. برخی از محصولاتی که اساسا ارزشمند هستند و از پتانسیل بالایی برخوردارند، عملا به اهداف فروش نمی‌رسند؛ زیرا به طور نامناسبی به بازار عرضه‌ شده‌اند یا به صورت اثربخش جایگاه‌سازی نشده‌اند. تقریبا همیشه این امکان وجود که ارزش برند را از طریق جایگاه‌سازی مجدد ارتقا داد.

قسمت پیشین

قسمت ‌‌نود و دوم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: بازاریابی ارتباطیبرندسازیجایگاه‌سازی مجددبرندینگفروش محصولجایگاه برندبازار هدفکسب‌و‌کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.