شرایط لازم برای کارآفرینان استارت‌آپی فراهم شود
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس: ۸

شرایط لازم برای کارآفرینان استارت‌آپی فراهم شود

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ - ۱۳:۰۲ | ۶ دقیقه

حسینی شاهرودی: جوانان خوش‌فکر می‌توانند با استفاده از ایده‌های استارت‌آپی، بازارهای داخلی و خارجی را فتح کنند.

نوپانا: دکتر سید حسن حسینی شاهرودی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد جهان به سمت کسب‌و‌کارهای نوپا و مشاغل جدید مرتبط با فناوری اطلاعات حركت كرده است چرا كه این مشاغل، کم‌هزینه، پاك و پرسود هستند.

حسینی شاهرودی افزود: کشورهای توسعه‌یافته، زودتر از ما در این مسیر پیش رفته‌اند، اما کشور ما به تازگی به این كسب‌وكارها وارد شده است، بنابراین برنامه‌ریزی برای توسعه این مشاغل از اهمیت بالایی برخوردار است.

او ادامه داد: زیرساخت‌های فناورانه لازم برای كسب‌وكارهای نوپا، از چند سال پیش در كشور ایجاد شده بود و این زیر ساخت‌ها امروز نیز درحال افزایش است، بنابراین در چنین فضایی، افراد جویای کار، متخصصان و جوانان خوش‌فکر می‌توانند با استفاده از ایده‌های استارت‌آپی، بازارهای داخلی و خارجی فتح کنند. از سوی دیگر، ورود كسب‌وكارهای نوپا به عرضه تجارت بین‌المللی می‌تواند به رونق سایر بخش‌های اقتصادی ایران، ‌منجر شود.

زیرساخت‌های روبه‌رشد

عضو هیئت رئیسه مجلس، درباره نقش دولت گفت: در چند سال اخیر اقدامات زیرساختی زیادی در این بخش عملیاتی شده است زیرا بخش خصوصی از عهده تأمین مخارج این زیرساخت‌ها برنمی‌آید، بنابراین وزارت ارتباطات در برنامه ششم توسعه موظف شده است این زیرساخت‌ها را تأمین كند. یكی از این موارد افزایش پهنای باند اینترنت به 30 ترابیت است.

او افزود: وجود اپلیکیشن‌هایی که بازار خوبی در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد کرده‌اند نشان می‌دهد كه می‌توان با شكوفا كردن استعدادهای نهفته و علاقه‌مندی جوانان، بستری فراهم كرد كه با دانش روز دنیا، سهم بیشتری از عرصه تجارت جهانی را به دست آوریم. بنابراین با حمایت از بومی‌سازی فناوری‌های جدید، می‌توان به سمت عدم وابستگی حركت كرد. از همین‌رو باید از استارت‌آپ‌ها حمایت‌های مالی و قانونی بیشتری شود.

نماینده مردم شاهرود و میامی، وجود قوانین قدیمی را مانعی پیش روی کارآفرینان دانست و اظهار كرد: در برنامه ششم توسعه، بندهایی درباره فناوری‌های نوین درج شده است و همچنین دولت برای به روزکردن قوانین و مقررات باید اقداماتی انجام بدهد و از طرف دیگر نیاز است قوانین ابتدا درحوزه آی‌تی تعریف شده و پس از آن دولت بر آن نظارت كند كه به انحراف کشیده نشود.

حسینی شاهرودی یادآور شد: تجربه نشان داده است بسیاری از مشاغل بعد از پیمودن مسیری طولانی به بن بست رسیده و نتوانسته‌اند اهداف خود را دنبال کنند. به همین دلیل لازم است دولت با فراهم كردن زیرساخت‌های سخت افزاری، نرم‌افزاری و قانونی، که مهم‌ترین آن زیرساخت‌های قانونی است، شرایط را برای کارآفرینان این حوزه فراهم كند و سپس در مجلس و شورای عالی فضای مجازی، یک تعریف قانونی از فضای مجازی ارائه شود تا مسیر راه برای کارآفرینان روشن‌تر باشد.

(همچنين بخوانيد: استارت‌آپ‌ها نیاز به تشكل صنفی دارند)

دولت به فکر رقابت با بخش خصوصی نباشد

او درباره فضای تعاملی بین دولت و بخش خصوصی تصریح كرد: دولت باید به سیاست‌گذاری، نظارت و حمایت‌گری از بخش خصوصی بپردازد و مراقب باشد که وارد حوزه بخش خصوصی و رقابت با آن نشود و تولید محتوا و اجرای آن به عهده بخش خصوصی باشد. در موارد زیادی اغلب شاهد آن بوده‌ایم که دولت با استفاده از معافیت در بخشی از صنایع، موجب ناکارآمدی بخش خصوصی شده است، به همین دلیل باید وظایف بخش خصوصی و دولتی مجزا شود، چراكه تداخل وظایف و موازی كاری، نتایج زیان‌باری برای هر دو به همراه خواهد داشت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در انتها خاطر نشان كرد: دولت باید صرفاً در حوزه ارائه خدمات و در قالب حمایت از بخش خصوصی به فعالیت بپردازد و بخش خصوصی نیز به چهارچوب قوانین پایبند باشد، همچنین صندوق توسعه ملی لازم است اجازه برداشت منابع به بخش خصوصی را بدهد تا طرح‌های این بخش با موفقیت بیشتری همراه شود؛ درعین حال مراقب باشیم مرزهای فعالیت بخش خصوصی و دولتی دچار تداخل نشود تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر بخش خصوصی باشیم.

(درباره این موضوع بیشتر بخوانید: نیاز به حمایت در زمینه قوانین)

برچسب‌ها: ایرانقوانینکسب‌و‌کاراستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.