20 اصطلاح دیجیتال مارکتینگ
چند مفهوم مهم که باید بدانید؛ ۶.۵

۲۰ اصطلاح دیجیتال مارکتینگ

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۱/۲۹ - ۱۳:۱۱ | ۱۰ دقیقه

دانستن این موارد برای درک بهتر دنیای دیجیتال مارکتینگ و موفقیت در آن، ضروری است.

نوپانا به نقل از پرتال تبلیغاتی کشور: اگر به‌تازگی وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شده‌اید، ممکن است درک اصطلاحات این حوزه و تسلط بر آن قدری دشوار به نظر برسد. شاید بعد از شنیدن مکالمات، اصطلاحات و مخفف‌هایی که در مکالمات روزمره متخصصان این حوزه می‌شنوید احساس سردرگمی کنید.

در ادامه برای رهایی از این سردرگمی، با ۲۰ کلمه کلیدی زیر که در صنعت دیجیتال مارکتینگ استفاده زیادی دارند، آشنا شوید.

1- نرخ تبدیل به کلیک CTR: Click Through Rat

نرخ تبدیل به کلیک، نرخی است که درصد افرادی که روی لینک کلیک می‌کنند را به ما نشان می‌دهد که معمولاً برای ایمیل، آگهی، وب‌سایت و مواردی از این دست بیان می‌شود. درصد بیشتر CTR نشان‌دهنده بازدید بیشتر افراد است که فاکتور بسیار ارزشمندی برای سنجش فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود.

2- هزینه برای اقدام CPA: Cost Per Acquisition

این مفهوم مدلی است که هزینه برای شرکت‌ها تنها در زمان فروش، تبدیل و اقدام محاسبه می‌شود. با اینکه مدتی قبل، استقبال از این مدل کمتر شد اما از سال ۲۰۱۳ بازهم مورد استقبال فراوان واقع شد. نکته اساسی این است که فقط وقتی شما نتیجه دلخواه خود را گرفته باشید ملزم به پرداخت هستید.

3- هزینه در ازای کلیک CPC: Cost Per Click

هزینه در ازای کلیک مدلی است که در آن هزینه به ازای هر کلیک که کاربر روی بنر یا تبلیغ انجام می‌دهد، به ناشر تبلیغات پرداخت می‌شود.

۴- هزینه در ازای هر هزار بار نمایش تبلیغCPM: Cost Per Thousand

حالتی است که پرداخت به ازای تعداد ۱۰۰۰بار نمایش یک تبلیغ صورت می‌پذیرد. این روش از انواع محبوب تبلیغات برای ناشرین است چون فقط با نمایش تبلیغات هزینه دریافت می‌کنند. کارشناسان معتقدند که این مدل تنها در صورتی کارآمد است که هدف شما آگاهی دادن نسبت به برند باشد.

۵- تبدیل Conversion

حالتی که وقتی‌که بیننده عملکرد مثبتی در حین رؤیت سایت انجام دهد «تبدیل» نام می‌گیرد که می‌تواند شامل خرید، ثبت‌نام، بارگذاری و یا درخواست عضویت باشد.

۶- اثرگذاری یا نمایش impressions

این اصطلاح برای بیان تعداد دفعاتی که شرکت برای مخاطب نمایش داده‌شده به کار می‌رود. همچنین اثرگذاری می‌تواند در حوزه وب‌سایت باشد که بیانگر تعداد دفعاتی که صفحه وب‌باز شده است.

۷- کلمه کلیدی keyword

کلمه کلیدی، لغت یا عبارتی است که مخاطب برای پیدا کردن موضوع مرتبط در جستجو به دنبال آن می‌گردد.

۸- ترافیک طبیعی ارگانیک Organic Traffic

ترافیکی است که توسط موتور جستجو به یک سایت هدایت می‌شود که می‌تواند مربوط به گوگل، یاهو، بینگ باشد. این مدل بانام ترافیک رایگان نیز شناخته می‌شود ترافیک ارگانیک بهترین نوع ترافیک است.

۹- ترافیک پرداختنی Paid Traffic

ترافیک پرداختنی مربوط به حالتی است که شرکت روی لغات کلیدی مانور می‌دهد و تبلیغات آن‌ها در موتور جستجو به نمایش گذاشته می‌شود. این نتایج به‌طور جداگانه در بالا،پایین و یا قسمت راست صفحه نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. ترافیک پرداختنی هر مدلی از تبلیغات پرداختنی که مستقیماً به وب‌سایت اشاره می‌کند را شامل می‌شود.

۱۰- بهینه‌سازی موتورهای جستجو SEO: Search Engine Optimization

روشی است که شرکت با آن محتوا و ساختار صفحات وب خود را بهینه می‌کند و موجب قرار گرفتن در رتبه بالاتر صفحات نتایج موتور جستجو می‌شود. هرچه رتبه بالاتر باشد طبیعتاً ترافیک بالاتری حاصل می‌شود.

۱۱- بازاریابی در موتور جستجو SEM: Search Engine Marketing

مجموعه اقدامات بازاریابی هستند که شرکت‌ها می‌توانند با به‌کارگیری آن‌ها در موتورهای جستجو در جایگاه بالاتری قرار بگیرند.

۱2- صفحه نتایج موتورهای جستجو SERP: Search Engine Result Page

فهرستی از نتایج است که بعد از جستجوی یک کلمه در موتور جستجو نمایش داده می‌شود. اگر به دنبال این هستید که رتبه صفحه خود را بدانید این شاخص به شما نشان می‌دهد که رتبه وب‌سایت شما کجاست.

۱۳- اعتبار دامنه Domain Authority

اعتبار دامنه، مقیاسی از یک تا ۱۰۰ است که موتور جستجو با آن اعتبار وب‌سایت شرکت را معین می‌کند. یک پایین‌ترین رتبه و ۱۰۰ بالاترین است. هرچقدر اعتبار دامنه بالاتر باشد، وب‌سایت بیشتر موردقبول موتورهای جستجو هستید.

۱۴- چاشنی کلمه کلیدی Keyword Stuffing

تکرار استفاده از انبوهی از کلمات کلیدی در محتوا است، به امید آنکه موجب بیشتر دیده شدن در موتورهای جستجو شود. البته اگر شما به‌کرات از آن استفاده کنید توسط موتورهای جستجو جریمه خواهید شد. چاشنی کلمات کلیدی هیچ‌گاه باعث تهیه محتوای ارزشمند نخواهد شد.

۱۵- توضیحات سایت META Description

متا در اصل سطرهای اندکی از توضیحات است که روی صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر می‌شود. این تگ که در کد زبان HTML وب‌سایت اضافه می‌شود برای موتورهای جستجو بسیار ارزشمند است.

۱۶- فید Really Simple Syndication RSS

فید یک تکنولوژی است که باعث می‌شود کاربران سایت، برای دریافت محتوا و اطلاع از آخرین مطالب، نیاز به مراجعه روزانه به وب‌سایت نداشته باشند. آن‌ها برای دریافت کلیه به‌روزرسانی‌ها به RSS خوان‌ها نیاز دارند.

۱۷- بازاریابی ویروسی Viral Marketing

گونه‌ای از بازاریابی است که باهدف به اشتراک‌گذاری محتوای کمپین در بین بخش یا عموم جامعه برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی می‌شود. اگر هزینه بالایی برای انتشار یک کمپین بپردازید دیگر روش کار شما بازاریابی ویروسی نیست بلکه ترافیک پرداختنی است!

۱۸- مشترک Subscriber

مشترک فردی است که به شرکت اجازه می‌دهد با روش‌های مختلف با وی ارتباط برقرار کند. مشترکین بسیار ارزشمند هستند چراکه مشترکین دیر یا زود به سمت شرکت برمی‌گردند.

۱۹- شبکه‌های اجتماعی Social Networking

شبکه‌هایی هستند که افراد می‌توانند با استفاده مکرر از پلتفرم وب، علایق و فعالیت‌های روزمره خود را به‌منظور ارتباط به اشتراک بگذارند. شبکه‌های اجتماعی متداول عبارت‌اند از: Twitter, Facebook , Linkedin.

۲۰- صفحه فرود Landing Page

صفحه فرود، صفحه‌ای در وب‌سایت شرکت است که برای ورود به بخش خاصی از سایت تهیه‌شده است. این صفحه لزوماً صفحه اصلی وب‌سایت نیست بلکه به هنگام استفاده از لینک‌ها در سایت‌های دیگر و یا لینک‌های تبلیغاتی، ممکن است بازدیدکنندگان به صفحه خاصی از سایت منتقل شوند.

دانستن این موارد برای درک بهتر دنیای دیجیتال مارکتینگ ضروری است. در کلیه فعالیت‌های مارکتینگ برای این موارد، شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI Key Performance Index تعریف می‌شود که نشان‌دهنده موفقیت و یا عدم موفقیت فعالیت شما است.

برچسب‌ها: دانشبازاریابی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.