سیم استثنایی
دانشگاه استنفورد نانو سیم میکروسکوپی ساخت: ۶

سیم استثنایی

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۱۲:۳۵ | ۲ دقیقه

 پژوهشگران دانشگاه استنفورد با استفاده از الماس‌واره‌ها سیمی با خواص استثنایی ساخته‎اند که به دلیل ابعاد میکروسکوپی آن می‌توان الیاف و پارچه‌هایی ساخت که بدون افت انرژی، برق را انتقال دهند.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که الماس‎واره چیست؟ الماس‎واره‌ها یکی از گونه‌های اصلی نانومواد با ابعادی کوچکتر از دو نانومتر هستند و ساختاری مشابه الماس دارند. این الماس‎واره‌ها به دلیل ساختار شیمیایی انعطاف‌پذیری که دارند، می‌توانند نقش مهمی در دارو رسانی داشته باشند.

یک اتم گوگرد به یک الماس‌واره متصل می‌شود سپس در محلول ویژه‌ای قرار می‌گیرد. سپس اتم گوگرد با یون مس پیوند می‌خورد و این فرآیند تکرار می‌شود. اتم‌های مس و گوگرد به عنوان هسته‌ی سیم در مرکز قرار می‌گیرند و سپس الماس‌واره‌ها در اطراف آن‌ها یک لایه‌ی عایق ایجاد می‌کنند.

فرآیندی پیچیده در کمتر از نیم ساعت!

این فرآیند نه چندان پیچیده در کمتر از نیم ساعت و با دقت فوق‌العاده انجام می‌شود به‌طوری که خواص محلول نهایی در تمام قسمت‌ها یکسان و بی‌نقص است.

درست است که تحقیقات پژوهشگران در مراحل اولیه قرار دارد اما می توان در آینده از این تکنولوژی در ساخت مواد جدیدی با ویژگی‌های الکتریکی استثنایی مانند سیم‌های بدون مقاومت برای انتقال برق استفاده کرد.

 

 

 

 

برچسب‌ها: جهاندانشتکنولوژیایده
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.