داروهایی برای درمان ناعلاج‎ها
تحقیق در آزمایشگاه جدید دانشگاه استنفورد ۶

داروهایی برای درمان ناعلاج‎ها

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ۱۴:۰۷ | ۴ دقیقه

بیماری‎های درمان‎ناپذیری هستند که با روش‎های عادی درمان نمی‎شوند، آزمایشگاه تازه تاسیس دانشگاه استفورد به دنبال راهی برای درمان این بیماری‎هاست.

برخی از بیماری‌های درمان‌ناپذیر مانند سرطان و بیماری‌های نقص ایمنی از روش‌های عادی قابل درمان نیستد و باید از طریق دستکاری سلول‌ها و ژن‌ها درمان شوند. به تازگی آزمایشگاهی به مساحت دو هزار و 300 متر در دانشگاه استنفورد برای درمان بیماری‌های ناعلاج تاسیس شده که برای توسعه این نوع داروها به وجود آمده است.

ساخت پوست طبیعی ایمن در مقابل سرطان‌های پوستی، امکان تولید مجدد سلول‌های قرنیه چشم، رفع نقص ژنتیکی کم‌خونی داسی شکل، درمان طبیعی و موثر سلول‌های سرطانی با نسل جدیدی از سلول‌های سفید نوع T از پروژه‌های در حال انجام در این لابراتور هستند.

کم‌خونی داسی شکل چیست؟

کم‌خونی داسی شکل یک بیماری ژنتیکی و یک اختلال خونی است که در آن سلول‌های هموگلوبین سلول سفت و به شکل داس هستند و تمایل دارند به شکل خوشه‌ای و در کنار یکدیگر قرار گیرند به همین علت سلول نمی‌تواند به‌راحتی از مویرگ‌های خونی عبور کند.  کم خونی داسی شکل حاصل یک جهش ژنی است و این سلول‌های داسی بعد از 10 تا 20 روز از بین می روند.

سلول T چیست؟

سلول‌های T که در ایمنی سلول نقش دارند شامل Tکشنده، Tیاری‌کننده و Tمهارکننده می‎شود. این سلول‌ها در مغز استخوان تولید و در تیموس بالغ می‌شوند. سلول‌های T به آنتی‌ژن متصل می‌شوند و پس از تکثیر تعدادی T کشنده و تعدادی T خاطره به وجود می‌آورند. سلول‌های T کشنده به طور مستقیم به سلول‌های آلوده به ویروس و سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند و با تولید پروتیین خاص، منافذی در این سلول‌ها به وجود می‌آورند و موجب مرگ آن‌ها می‌شوند.

 

 

 

برچسب‌ها: دانشسلامتکار گروهی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.