نخستین شتاب‌دهنده غزه آغاز به كار كرد
جذب سرمایه، مشکل اول استارت‌آپ‌های فلسطیني ۸

نخستین شتاب‌دهنده غزه آغاز به كار كرد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۱۸:۵۵ | ۷ دقیقه

این شتاب‌دهنده استارت‌آپ با کمک ۹۰۰ هزار دلاری گوگل راه‌اندازی شده است.

نوپانا به نقل از آی تی ایران: هیچ‌کس تصور نمی‌کند که در جایی چون غزه اساساً استارت‌آپی فعال باشد اما دو سال قبل، با کمک 900 هزاردلاری گوگل و همکاری بنیاد خیریه Mercy Corps نخستین شتاب‌دهنده استارت‌آپ غزه با عنوان Gaza Sky Geeks شکل گرفت و حالا این شتاب‌دهنده بسیار فعال است. تا قبل از اینکه این شتاب‌دهنده تاسیس شود از فضای آن برای برگزاری استارت‌آپ ویکند یا حضور برخی استارت‌آپ‌ها استفاده می‌شد اما بعد از سرمایه‌گذاری گوگل به یک شتاب‌دهنده تبدیل شد.

اپلیکیشن تاکسی یاب Wasselni یکی از چهاراستارت‌آپ اولی است که در این شتاب‌دهنده کار خود را شروع کرد كه مدیر آن سعید احمد، این استارت‌آپ را «اوبر» خاورمیانه معرفی مي‌نامد. (اوبر از بزرگترين شركت بين‌المللي در زمينه تاكسي‌يابي آنلاين است). اما از آنجا که در غزه شبکه نسل سه موبایل وجود ندارد مشتریان این استارت‌آپ برای گرفتن تاکسی نیاز به اتصال به اینترنت WiFiدارند.

استارت‌آپ‌هایی مثل Wasselni با چالش‌هایی متفاوت با بیشتر شرکت‌های نوپا روبه رو هستند. هجوم سال گذشته اسرائیل به غزه خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها وارد كرد و از طرف دیگر محدودیت‌های مربوط به مسافرت و همچنین فقر هم به آن اضافه شد.

علی‌رغم این مشکلات، جنبش استارت‌آپ‌‌‌های غزه توجه زیادی را به سمت خود جلب کرده است. به جز گوگل که 900 هزار دلار برای تجهیز این شتاب‌دهنده کمک کرد، خود این شتاب‌دهنده نیز کمپینی برای جذب اعطای کمک به آ‌ن به راه انداخت که باعث کمک 250 هزاردلاری از سوی 800 نفر شد.

این شتاب‌دهنده چرخه نخست خود را از ماه مارس امسال آغاز کرد و هم اکنون نیز به دنبال 20 استارت‌آپ دیگر است. یک استارت‌آپ به نام Walk and Charge دستگاهی ساخته است که انرژی حاصل از راه رفتن را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کند. در جایی مثل غزه که معمولا برق بسیار قطع می‌شود و حتی طول زمان قطعی برق به شانزده ساعت در روز می‌رسد، حالا ساکنان آن می‌توانند با راه رفتن تلفن‌های همراه خود را شارژ کنند.

به گفته سعید حسن‌، کسانی که در این استارت‌آپ کار می‌کنند اوضاع خوب مالی ندارند حتی بسیاری از اوقات پول تاکسی برای رسیدن به شتاب‌دهنده و ارائه محصول خود را هم ندارند و نمی‌توانند خیلی از اوقات تجهیزات مورد نیازشان را بخرند اما آنها بسیار با پشتکار و قوی هستند.

ازمیان مشکلات استارت‌آپ‌های غزه، به جز جنگ‌، فقر و ضعف زیرساختی به عنوان بزرگترین مشکل می‌توان به فقدان سرمایه‌گذار خارجی اشاره کرد. ساکنان غزه برای ترک این شهر نیاز به اجازه رسمی اسرائیل یا مصر دارند که کار آسانی نیست. به همین دلیل بخش عمده ارائه و معرفی استارت‌آپ‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی از طریق اسکایپ صورت می‌گیرد.

به گفته سعید حسن‌، بدون کمک‌های این شتاب‌دهنده استارت‌آپ‌هایی مانند سبیل (Sabeel) اطلاعی از نحوه عملکرد بازارهای عمومی نداشتند. سبیل در زبان عربی به معنای راه است و این استارت‌آپ خود را  Foursquare  (اپليكيشن مکان‌یابی) مسلمانان معرفی می‌کند.

برای کسانی که قصد سفر به اروپا و آمریکا را دارند این اپلیکیشن کمک می‌کند تا آنها رستوران‌های حلال را در نزدیکی خود پیدا کنند. حالا به کمک Mercy Corps که در واقع صاحب اصلی شتاب‌دهنده غزه است فعالان استارت‌آپی می‌توانند به مراکش یا دوبی سفر کنند و فهم بهتری از بازار به دست آورند.

شتاب‌دهنده غزه با کمک دو شرکت وی‌سی (سرمایه‌گذار خطرپذیر) بزرگ در خاورمیانه به نام‌های Jordan's Oasis500 و Nablus اكنون توانسته است برای چهار استارت‌آپ سرمایه‌گذار جذب کند.

هم اکنون حدود 20 استارت‌آپ در چرخه فعلی این شتاب‌دهنده حضور دارند و احتمالا از آن میان چهار یا پنج استارت‌آپ به چرخه بعدی این شتاب‌دهنده راه پیدا می‌کنند. زمانی که برای نخستین بار این شتاب‌دهنده فراخوان پذیرش استارت‌آپ را در یک استارت‌آپ ویکند اعلام کرد بیش از 650 جوان فلسطینی درخواست خود را به آن ارائه داده بودند.

حسن می‌گوید: ما هنوز در آغاز راهیم و قابل مقایسه با سیلیکون نیستیم اما کارآفرینان جوان اهل غزه این قابلیت را دارند که یک اکوسیستم بزرگ و قوی بسازند.

برچسب‌ها: جهانشتاب‌دهندهاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.