چگونه میتوانیم به فرد تاثیرگذاری تبدیل شویم و تیم خود را بهسوی موفقیت سوق دهیم؟ این اتفاق یکشبه روی نمیدهد و تکنیکهای مخصوص به خود را دارد.
نوپانا: افراد تاثیرگذار چگونه دامنه رفتاری خود را از توضیحدهندهای ساکت به تاثیرگذاری پرانرژی تغییر میدهند؟ این اتفاق یک شبه روی نمیدهد و تکنیکهای مخصوص به خود را دارد اما جالب است بدانید افراد تاثیرگذار چند صفت بنیادی مشابه با یکدیگر دارند.
۱. مثبتاندیشی
کدام بهتر است؟ کالایی که با خستگی مبارزه کند یا محصولی که انرژی را افزایش دهد؟ در همین انتخاب مشخص میشود که مفهوم مثبت ذکر شده (انرژی بیشتر)، تاثیرگذاری بهتری دارد. به همین علت است که مدیران موفق مثبت اندیشند و در گفتههایشان از این خصوصیت را بهره میبرند.
۲. اعتماد به نفس
درست است که اعتماد به نفس (در صورت کاذب بودن) میتواند شما را به خطر اندازد اما به طور کلی اعتماد به نفس، بسیار بیشتر از شایستگی و لیاقت، انسان ها را به خود جذب میکند. افراد تاثیرگذار از این مشخصه بسیار بهره میبرند بدون آنکه مرزها را رد کنند.
۳. همدلی
ذکر یک نقل قول قدیمی در مورد این صفت کافی است و میزان اهمیت این صفت را بطور مشخص بیان میکند: «افراد معمولا به دانش شما اهمیت نمیدهند؛ چرا که از میزان اهمیت دادن شما مطمئن نیستند. پس از اطمینان اهمیت دادن شماست که به معلوماتتان بها داده میشود.»
۴. گوش دادن فعال
انتخاب سوال صحیح و درست گوش دادن به پاسخها در هر فعالیتی همواره مهم است. برای تاثیرگذاری بر روی دیگران ابتدا باید نیازها، دیدگاهها و نظرهای مخالف آنها را درک کنید.
۵. وظیفه شناسی
همراه کردن دیگران زمانی که به وعدههای خود عمل میکنید بسیار آسانتر خواهد بود. این مورد عدم فراموشکاری در انجام قولها و به یاد آوردن همه نکات ذکر شده در جلسات قبلی را هم شامل میشود.
۶. گذشت مسالمت آمیز
بعضی مواقع برای برد در کارزاری بزرگ باید جنگهای کوچک را واگذار کرد. اشخاص تاثیرگذار بر روی حرف خود در اختلاف نظرهای مهم ایستادگی میکنند اما گذشتن از موارد جزئی را نیز آموختهاند.
۷. سکوت به موقع
«داگلاس ادواردز» استاد بازاریابی در این باره میگوید: «زمانی که سوال پایانی را میپرسید باید ساکت شوید. اولین نفری که سکوت را بشکند، بازی را باخته است.»
عملکردن به این توصیه شدیدا نیازمند تقویت توانایی کنار آمدن با سکوت است.
۸. صحت اعتبار
بهترین متقاعدکنندگان میدانند که اگر مردم به صداقت درونی آنها اعتماد نکنند هیچگاه حرفهایشان را نیز باور نخواهند کرد.
۹. انعطاف فکری
شاید یک ایدهپرداز پر انرژی بتواند بسیاری را تحت تاثیر قرار دهد اما ممکن است همین روند فرد ساکتتری را وارد موضع دفاعی کند. شما بعنوان یک متقاعدکننده مطلوب باید تکنیکهای متفاوتی برای تحت تاثیر قراردادن مخاطبین خود داشته باشید و بر اساس ماهیت افراد، آنها را انتخاب کنید.
(همچنین بخوانید: خودشناسی، بهترین راه یافتن شغل ایدهآل)