برندهای جهانی چگونه محصولات خود را بازاریابی می‌کنند؟
از بزرگان بیاموزید؛ ۷

برندهای جهانی چگونه محصولات خود را بازاریابی می‌کنند؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۱۵:۰۰ | ۶ دقیقه

مطمئنا نمی‌توان استارت‌آپ‌های تازه تاسیس را با برندهای مطرح مقایسه کرد؛ اما می‌توان از نکاتی که آن‌ها برای بازاریابی برند استفاده می‌کنند درس‌های ارزشمند گرفت.

نوپانا: این روزها بازاریابی برند معنای متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده و حتی به معنای استفاده از ایده‌های دیوانه‌وار است. مطمئنا اندازه‌ برند نیز مهم است و تفاوت‌های زیادی بین استارت‌آپ شما و برندهایی مانند نایک و دیزنی وجود دارد. اما یک نکته در میان تمام برندها مشترک است؛ «همیشه حق با مشتری است.»

بنابراین سوالی مطرح می‌شود که برندهای کوچک و مخصوصا استارت‌آپ‌های تازه تاسیس چگونه باید به رشد خود ادامه دهند؟ جین پی. جکسون، تجربه‌ راهبری بخش‌های مختلف شرکت‌های بزرگ را دارد و به‌عنوان مدیر تجارت جهانی شرکت دیزنی، رئیس هیئت مدیره‌ نایک و عضو هیئت مدیره‌ هواپیمایی دلتا، کار کرده است. در ادامه‌ این مطلب به بررسی ۵ توصیه‌ او برای بازاریابی برند می‌پردازیم.

branding

۱. تجربه‌ خوبی برای مصرف‌کننده رقم بزنید

دسترسی به محصول، تجربه و قیمت سه موضوع اساسی هستند که باید در فضای خرده‌فروشی مورد توجه قرار بگیرند. مطمئنا شرکت آمازون در فضای رقابتی بر سر قیمت برنده است و برندهای مشابه باید در مورد تعیین قیمت اجناس خود احتیاط کنند؛ زیرا در غیر این صورت مشتری‌های خود را به آمازون می‌بازند.

این یک بازی تجربی است که استارت‌آپ‌ها فرصت‌ها دارند در آن پیشرفت کنند و برنده شوند. گسترش تجربه‌ آنلاین برند یکی از کارهایی است که با فضای کاری برند رابطه دارد و باعث موفقیت یا شکست آن خواهد شد.

(همچنین بخوانید: ساختن برند شخصی؛ کلید اصلی موفقیت در تمام کسب‌و‌کارها)

۲. استراتژی‌های بلندمدت را جایگزین اهداف کوتاه‌مدت کنید

جکسون بر اهمیت فاش نکردن اطلاعات مشتری‌های یک برند تاکید می‌کند. تفاوت زیادی بین اطلاعات و داده‌ها وجود دارد. هر شرکتی اطلاعات زیادی در مورد مشتری‌های خود دارد؛ اما تحلیل کردن آن‌ها و به دست آوردن داده‌های ارزشمند کار هر کسی نیست.

جکسون از شرکت هواپیمایی دلتا به‌عنوان شرکتی یاد می‌کند که از رفتار مشتری‌ها برای اعمال تغییر در محصول و خدمات خود استفاده می‌کند. برای استارت‌آپ‌ها این نکته بسیار مهم است که برای خودشان اهداف بلندمدت تعریف کنند؛ همان‌طور که شرکت دلتا در طی چندین دهه عملکرد پایدار و مداومی داشت.

۳. بازاریابی سببی را تمرین کنید

بازاریابی سببی یا علت محور (Cause related marketing) نوعی بازاریابی است که از یک دلیل حمایت می‌کند. جکسون روی موضوع اصالت نام تجاری تاکید می‌کند و معتقد است زمانی که برند از ارزش‌هایی مانند جلوگیری از گرسنگی حمایت می‌کند، ارزش خود را بالا می‌برد.

استفاده از چنین فرصت‌هایی مخصوصا به استارت‌آپ‌ها فرصت می‌دهد که خودشان را از دیگران متمایز کنند. استارت‌آپ‌ها انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند از خدمات بی‌همتای خود برای کمک‌رسانی استفاده کنند و اصالت برند خود را افزایش دهند.

branding

۴. فضا را برای ایده‌های دیوانه‌وار باز بگذارید

به‌طور میانگین تنها یک مورد از ۳۰ پروژه‌ برند نایکی به تبلیغات مربوط می‌شود؛ اما با این حال آزمایشگاه خلاقیت و نوآوری نایکی یکی از بخش‌های حیاتی برند است. جکسون می‌گوید این قسمت از سایر بخش‌های کسب‌و‌کار جدا شده است و هر ایده‌ دیوانه‌واری در آن امتحان می‌شود. مانند بازی مجازی با بسکتبالیست معروف، مایکل جردن که در نهایت منجر به طراحی یک جفت کفش جدید می‌شود. حتی در برخی موارد سرعت نوآوری بسیار بالا است. امروزه شرکت‌های بزرگ استارت‌آپ‌ها را مخصوصا در حوزه‌ نوآوری‌های دیجیتال خریداری می‌کنند؛ زیرا می‌خواهند چیزهای جدیدی از آن‌ها یاد بگیرند.

۵. همیشه به یاد داشته باشید که حق با مشتری است

هیچ چیزی نمی‌تواند میزان تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی را کم کند؛ بلکه تنها نحوه‌ استفاده از آن می‌تواند با گذشت زمان دچار تغییر شود. استفاده از اینفلوئنسرها برای تبلیغات و تبلیغات ویروسی از جمله مثال‌هایی برای تغییر نحوه‌ استفاده از شبکه‌های اجتماعی هستند. کیفیت محصول و آگاهی مشتری از چیزی که محصول را خاص کرده است، ۲ فاکتور اصلی هستند که برندها باید همواره تحت کنترل داشته باشند. با همه‌ این‌ها جکسون معتقد است که مشتری‌ها نقش مهمی در بازار ایفا می‌کنند و همیشه حق با آن‌ها است.

(هم‌چنین بخوانید: کدام مدل بازاریابی را به کار گیریم؟)

منبع

برچسب‌ها: بازاریابیبازاریابی برند فروشبرندهای جهانیمشتریکسب‌و‌کاراستراتژیبازاریابی سببی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.