پیش از استعفا، این نکات را حتما مدنظر قرار دهید
در جست‌وجوی محیط کار ایده‌آل؛ ۷

پیش از استعفا، این نکات را حتما مدنظر قرار دهید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۱۲:۰۰ | ۸ دقیقه

یکی از سخت‌ترین کارهایی که افراد ممکن است در زندگی مجبور به انجام آن باشند استعفا و ترک کردن محیط کار است؛ حتی اگر از کارشان رضایتمندی کافی نداشته باشند.

نوپانا: برخی مواقع شغل کنونی شما را راضی نمی‌کند؛ اما از طرف دیگر وقتی کار فعلی تمام‌ وقت و انرژی شما را به خود اختصاص می‌دهد، پیدا کردن یک کار بهتر و مطلوب‌تر آسان نیست.

پس چه باید کرد؟ یکی از پست‌های اخیر وبلاگ ایده‌های تد، راهکار خوبی برای این موارد ارائه کرده است: «راهکار استعفا دادن و رها کردن محل کار، همیشه هست؛ اما در عین حال توصیه می‌شود که انجام آن را به زمانی که دیگر تحمل ماندن و ادامه دادن در محل کاری فعلی ندارید، موکول کنید!». در ادامه پیشنهاد می‌شود که پیش از رسیدن به مرحله استعفا و ترک محل کار، ۱۰ نکته را مورد بررسی قرار دهید.

 

work

(همچنین بخوانید: نکاتی که قبل از استعفا دادن باید به آن‌ها توجه کنید)

۱. اگر محل کارتان آزاردهنده یا رئیس‌تان سوءاستفاده کننده است (چه رفتاری و چه کلامی)، بلافاصله آن را ترک کنید

۲. اگر محیط کار و رئیس‌تان آزاری به شما وارد نمی‌کنند و تازه چند ماه است که به محل کار تازه خود وارد شده‌اید، پیش از ترک  محل کار و تصمیم برای انصراف، کمی فکر کنید

 یادتان باشد که برای جای گرفتن در یک محیط کاری و آشنا شدن با کار و همکاران حدود ۶ ماه زمان نیاز دارید.

۳. اگر بیشتر از ۶ ماه است که در محل کاری فعلیتان هستید، ابتدا سعی کنید علل ناراحتی و مشکل را پیدا کنید

 اولین کسی که باید مورد بررسی قرار گیرد، خودتان هستید. به خواسته‌ها و تفکرات خودتان در مورد محل کار فکر کنید. افراد بسیاری هستند که باور دارند محیط کار فقط برای کار است و می‌توانند تفریحات را در جاهای دیگر پیدا کنند. این یعنی آن‌ها با تمام قلبشان در محل کار حضور پیدا نمی‌کنند و تمام آن احساس و انرژی لارم را برای کار صرف نمی‌کنند. به عبارتی دیگر، آن‌طوری که انتظار می‌رود دل به کار نمی‌بندند. حال فکر می‌کنید در ازای چنین تفکری چه بازخوردی از طرف محیط کار، مدیر و همکاران دریافت می‌کنند؟

۴. سایر موقعیت‌ها را نظر بگیرید

 آیا به این نتیجه رسید که مشکل از تفکر و رفتار شما نیست؟ بسیار خب. حال وقت بررسی سایر موارد است. آیا انتظاراتی که در محل کار از شما دارند، مشکل شما است؟ آیا با همکاران‌تان توافق ندارید؟ آیا رفتارهای رئیس را نمی‌پسندید؟ سعی کنید به‌خوبی دریابید که دلیل دوست نداشتن کار فعلی و نارضایتی‌تان چیست.

۵. اگر رئیس سختگیر یا بداخلاقی دارید سعی کنید با او همدلی کنید

بله! همدلی کنید. آیا رئیس‌تان در جلسات بداخلاق است؟ آیا داد می‌زند؟ می‌توانید به اتاق کارش بروید و کاملا محترمانه به او بگویید که امروز رفتار خوبی نداشته و از او بپرسید که آیا حالش خوب است؟ آیا مشکلی برایش پیش آمده است؟ گاهی چنین برخوردی تاثیر مثبت در روابط بین مدیر و کارمندان خواهد داشت.

۶. با مدیرتان مثل یک انسان برخورد کنید نه یک مشکل! 

یکی از نکته‌هایی که باید به خاطر بسپارید همین است که رئیس شما جدا از جایگاه کاری و اجتماعی، همانند شما یک انسان است. مثلا می‌توانید شروع یک جلسه‌ کاری را با صحبت کردن درباره اتفاق‌های آخر هفته آغاز کنید تا جو بهتر و دوستانه‌تری برای ادامه کار فراهم کنید.

۷. اگر این راه‌ها جواب نمی‌دهد، همان مدیری بشوید که می‌خواستید داشته باشید! 

شاید شما جوان‌ترین یا کم‌تجربه‌ترین فرد سازمان خود باشید اما همچنان می‌توانید با کمک کردن به سایرین، حس خوب رضایتمندی را ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود که همکاران‌تان حس کنند دیده و شنیده می‌شوند و یک نفر هست که هوای آن‌ها را داشته باشد.

۸. به خاطر بسپارید نتیجه‌ای که می‌خواهید به دست بیاورید، یک‌شبه به دست نخواهد آمد! 

پس برای به دست آوردن شرایط مطلوب، وقت بگذارید و صبوری کنید.

۹. اگر هنوز مصمم هستید که می‌خواهید از محل کار خود بروید؛ تمام انرژی خود برای پیشرفت اختصاص دهید

 باور بسیاری بر این است که گلایه‌کردن‌های دائمی، شما را به هیچ نتیجه مثبتی نخواهد رساند. با وجود همه سختی‌ها و چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه هستید، بهتر است سعی کنید از زمان خود برای به دست آوردن بهترین بهره‌وری استفاده کنید. راه‌های بسیاری وجود دارد تا شما در محل کاری که آن را دوست ندارید کار و پیشرفت داشته باشید. سعی کنید از مشکلات درس بگیرید و از آن‌ها برای به دست آوردن نتیجه بهتر، بهره بگیرید.

۱۰. هرگز در کاری که فقط «بد نیست» نمانید

 اگر تمام راه‌های بالا را سپری کرده‌اید و هنوز مصمم هستید که می‌خواهید از محل کار فعلیتان بروید، یادتان باشد که قرار است بیشترین مدت زمان در طی روز را در محل کار خود بگذرانید؛ پس باید حتما کار جدیدی که پیدا می‌کنید چیزی باشد که آن را عاشقانه دوست داشته باشید؛ بنابراین تمام انرژی و توان خود را برای آن صرف کنید.

(همچنین بخوانید: ۱۲ نشانه یک محیط کاری سمی)

منبع 

برچسب‌ها: استعفا کارمندانمحیط کار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.