تکنیکهایی وجود دارند که با استفاده از آنها، شما بهراحتی میتوانید خودتان را از قید استرس ارائه یا سخنرانی برهانید و با اجرایی جذاب، نظر مخاطبانتان را جلب کنید.
نوپانا: غالبا زمانی که برای یک ایده فوری با محدودیت زمانی مواجه هستیم، فشار زیادی روی خودمان احساس میکنیم. ممکن است روی پیشانیمان عرق بنشیند و آدرنالین خونمان بهشدت بالا برود. فشاری که مهلتهای مقرر به ما وارد میکنند، باعث وحشت ما میشود. وحشت، خلاقیت را نابود میکند.
سالی هاگشید، کارآفرین و روانشناس، چکلیستی در وبلاگ خود منتشر کرده است که آن را «دکمه رفع وحشت» مینامد و معتقد است استفاده از این نکات، به ما کمک میکند در شرایط فشار، عملکرد بهتری داشته باشیم. او پیشنهاد میکند در اجرا یا ارائه مطلب، سخنرانی یا بخشی از بازاریابی بعدیتان، این راهکارها را امتحان کنید:
با هیجان و بلند حرف بزنید
کمی شور و هیجان داشته باشید و به نقطه قوت کارتان فکر کنید و چاشنی آن را بیشتر کنید. مغز انسان در نادیده گرفتن اطلاعات عالی عمل میکند! بااینحال اغلب اوقات ما واکنشهای عاطفی افراد را فراموش میکنیم.
قبل از اینکه در یک جلسه یا اجرای مهم حضور یابید، از خودتان بپرسید «من به چه قسمتی از این موضوع بیشتر اعتقاد دارم؟» اگر میخواهید محصول جدیدی معرفی کنید، اجرای استیو جابز را به یاد بیاورید و به همان شیوه توضیح دهید که چرا این محصول جدید، چشمگیر و قابل توجه است. اگر میخواهید نظر یک مشتری جدید را جلب کنید، فقط به بیان آنچه فکر میکنید بسنده نکنید. نشان بدهید چه احساسی دارید. اگر بتوانید روی احساسات مردم اثرگذار باشید، آنها با احتمال بیشتری پیام شما را به ذهن میسپارند.
فوریت امر را توضیح دهید
ضرورت و فوریت، انگیزههای بسیار قدرتمندی هستند. مشکلتان را تعریف کنید و بگویید چرا نمیتوانید بیش از این صبر کنید. اگر میخواهید در مورد یک روند نزولی بازده سرمایه با سرمایهگذاران حرف بزنید، برایشان شرح دهید که ممکن است وضعیت بسیار بحرانی شود. اگر مخاطبانتان فورا دستبهکار نشوند، چه اتفاقی میافتد؟ هدف شما این است که مخاطبانتان را به واکنشی سریع وادار کنید؛ بهطوریکه آنها نتوانند از پیام شما چشمپوشی کنند. صحبت خود را با پیشنهاد یک اقدام عملی، به پایان ببرید.
یک داستان تعریف کنید
داستانها بیشتر از واقعیت جذاب هستند. بهجای تفسیر دادهها، پیشینه و ماجرای ایده خود را بازگو کنید. داستانها به شما اجازه میدهند شخصیت خود را به عناصر موجود قصه اضافه کنید و این قدم خوبی برای تقویت برند شخصی است.
برند خودتان را نقد کنید
اگر مخاطبان دیرباوری دارید، بهجای تبلیغات پرسروصدا، به نقد خودتان بپردازید. آدام گرانت در کتاب Originals، تعریف میکند که چگونه کارآفرینی به نام روفوس گریسکام، با اسلایدهایی که شرح میدادند چرا نباید روی ایده جدید او سرمایهگذاری کرد، نظر سرمایهگذاران را بهشدت جلب کرد. گریسکام با ارائه چشماندازی بسیار روشن و واضح، موفق شد پیشنهاد غیر منتظره فوقالعادهای هم از دیزنی دریافت کند. این تکنیک، اعتبار و جلوه صداقت شما را افزایش میدهد.
(همچنین بخوانید: سخنرانی خود را در ذهن مخاطبان حک کنید)
روی یک دشمن مشترک تمرکز کنید
چه چیزی شما و مخاطبتان را میترساند؟ مثلا احساس خجالت یا فشار ناگهانی، خلاقیت همه ما را مختل میکند. در مورد یک موضوع ناگوار مشترک حرف بزنید و بهواسطه این درد قابل درک، با مخاطبتان رابطه نزدیکی برقرار کنید.
از مخاطبان نظرخواهی کنید
هنگامیکه شما ایده طرف مقابل را جویا میشوید، مغز او برای یافتن یک جواب، با شما همراه میشود. پسازاینکه دیدگاه خود را مطرح کردید، از مردم بخواهید نظرشان را بیان کنند. وقتی مخاطبان مستقیما عقیده خود را ابراز کنند، ممکن است ایدههای جدیدی نیز به ذهنتان برسد. مثلا اگر یک پست جدید در وبلاگتان منتشر کردهاید، از خوانندگان بخواهید دیدگاهشان را در کامنتها بنویسند. اگر در یک جلسه سخنرانی میکنید، گاهی مکث کنید و اجازه دهید دیگران افکار لحظهای خود را بیان کنند.
از موضوعات هیجانی استفاده کنید
ترس یک محرک بسیار قوی است. هنگامیکه شما توضیح میدهید چه مشکلی ما را تهدید میکند، توجه دیگران بلافاصله به موضوع جلب میشود. مسئله یا موضوعی پیدا کنید که به سیستم عصبی مخاطبتان شوک وارد کند. سپس با راهحلی که مورد نظرتان است، خیال آنها را آسوده کنید و بعد پیام خود را بیان کنید. چه چیزهایی مردم را هیجانزده میکند؟ آیا آنها از افزایش یا نوسان قیمتها میترسند؟ یا تصویب و تغییر قوانین؟
به موضوعی بپردازید که برای شخص شما جذاب و گیرا است
نگاهی اجمالی به دنیای اطرافتان داشته باشید. وقتی از اشتیاق شخصی خود حرف بزنید، واژهها و جملات بهتر و روانتری به زبان میآورید، درنتیجه اعتبارتان افزایش پیدا میکند. به یک حقیقت غیر منتظره یا یک افق ناآشنا اشاره کنید. مهم نیست چه موضوع خاصی را مطرح میکنید. آیا هنرهای باستانی شما را به هیجان میآورد؟ یا سریال جدید روز ذهنتان را مشغول کرده است؟ عالی است. توضیح بدهید چرا.
جرات داشته باشید
از اینکه مخاطبانتان را به چالش بکشید، نترسید. آنها را از منطقه راحتیشان بیرون بکشید. شما میتوانید سخنرانی بعدیتان را در حالی به پایان ببرید که مخاطبانتان را به انجام یک کار متفاوت تشویق میکنید. میتوانید در مطلب خود، مخاطبان را به طرز تفکری جدید و متفاوت سوق دهید.
دفعه بعد که میخواهید مخاطبانتان را جذب کنید، از این چکلیست استفاده کنید. مطمئن باشید که ایدههای شما سریعتر از آنچه فکر میکنید به جریان میافتند و در ضمن، اعتبار بیشتری دریافت میکنید.
(همچنین بخوانید: فن بیان و گویندگی خود را شکستناپذیر کنید)