راهکارهایی که مشتریان شما را حفظ می‌کنند
شروعی برای برندسازی (قسمت سی‌‌وششم) ۸

راهکارهایی که مشتریان شما را حفظ می‌کنند

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۱۴:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت سی‌‌و‌ششم:

حفظ مشتری

این عبارت به در‌صدی از مشتریان گفته‌ می‌شود که ارتباط تجاری خود را با یک شرکت حفظ می‌کنند. این اصطلاح به فعالیت‌هایی در جهت نگهداری و حفظ مشتریان فعلی با ایجاد ارتباطی مناسب بین آن‌ها و شرکت نیز گفته‌ می‌شود.

بازده سرمایه‌گذاری بر مشتری

به‌گزارش نوپانا، به ارزشی که یک شرکت در قبال سرمایه‌گذاری چه به‌صورت هزینه‌های جذب و چه حفظ، روی مشتریانش به‌دست می‌آورد، بازده سرمایه‌گذاری روی مشتری می‌گویند. این شاخص، از کلیدی‌ترین شاخص‌های تحلیل یک برند است و به مشخص‌‌شدن معیار‌هایی همچون بازده سرمایه‌گذاری روی برند و بازار‌یابی کمک شایانی ‌می‌کند.

(همچنین بخوانید: پنج سوالی که افراد موفق، هر روز از خودشان می‌پرسند)

رضایت و عدم رضایت مشتری

رضایت مشتری عبارت‌ است از برآورده‌شدن نیاز‌ها، تمایلات و انتظارات مشتری. عدم رضایت مشتری، دقیقا متضاد این مفهوم است. رضایت‌مندی مشتریان، لزوما به معنای وفاداری آنان نیست؛ یک شرکت می‌تواند مشتریانی داشته‌ باشد که تنها با یک‌بار خرید، رضایت آن‌ها فراهم‌ شده باشد.

خدمات مشتری

خدمات مشتری، به مجموعه‌ای از ارتباطات، کالا‌رسانی و خدمات پس از فروش گفته‌ می‌شود که به جامعه هدف عرضه می‌شوند. این نوع از خدمات، محور اصلی فعالیت موفقیت‌ترین شرکت‌ها است. این خدمات به‌طور گسترده‌ای توسط کارکنان و یا از طریق فناوری‌های کاربر محور مانند اینترنت و تلفن به مشتریان ارائه می‌گردد. متاسفانه در بسیاری از سازمان‌‌ها، بخش خدمات مشتریان، واحدی است که تنها مسئولیت‌ پاسخگویی به شکایات مشتریان را بر عهده‌ دارد.

قسمت پیشین:

قسمت بیست‌‌‌سی‌‌وپنجم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: حفظ مشتریرضایت مشتریبرندسازیخدمات مشتریشروعی برای برندسازیبرندینگمشتریمشتری‌مداری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.