نقش اساسی مدیر برند در کسب‌وکار‌ شما
شروعی برای برندسازی (قسمت بیستم) ۸

نقش اساسی مدیر برند در کسب‌وکار‌ شما

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۱۴:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت بیستم:

برندسازی

به فرایند خلاقانه و راهبردی برای ایجاد و مدیریت برند‌ به عنوان دارایی ارزشمند یک سازمان، برندسازی می‌گویند. این امر می‌تواند سازمان را در یک چشم‌انداز بلند‌مدت به سود‌آوری و جلب رضایت مشتری برساند. امروزه، تمامی کسب‌وکار‌ها به سمت فروش‌ بلند‌مدت که مبتنی بر اصول برندینگ است، روی آورده‌اند.

مدیریت برند     

به‌گزارش نوپانا، فرآیند اداره‌ کردن برند‌های یک سازمان که در بلند‌مدت، موجب افزایش ارزش مالی و دارایی‌های ناملموس آن‌ها می‌شود را مدیریت برند می‌نامند. این مبحث برای نخستین بار توسط شرکت پروکتر اند گمبل (Procter And Gamble) به‌منظور سیستمی رقابتی جهت مدیریت تک‌تک برند‌های این سازمان پایه‌گذاری‌ شد. اگرچه امروزه این مقوله توسعه بیشتری یافته است و دربرگیرنده استراتژی، طراحی و استقرار یک سازمان، خدمت و یا محصول می‌شود.

امروزه سازمان‌ها برای کسب مزیت رقابتی، به برند‌سازی روی آورده‌اند که این امر روش‌ها و واحد‌های سنتی مدیریت بازاریابی را به چالش‌‌کشیده و باعث افزایش حدود مسئولیت معاونت و مدیریت‌ ارشد بازاریابی شده است. سازمان‌های پیشرو در برند‌سازی از ارز‌ش‌های یک برند به‌‌ عنوان دستورالعمل، راهنما و تعیین‌کننده خط مشی اصلی در تمامی تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد‌ها جهت یکپارچه‌سازی بهره می‌گیرند.

 (همچنین بخوانید: راز‌ عملکرد بالای ایلان ماسک چیست؟)

مدیر برند

شخصی که مسئول عملکرد برند، خدمت و یا یک محصول است را مدیر برند می‌نامند. مدیر برند ممکن است مسئول مدیریت سبد محصولات نیز باشد که در این صورت ‌باید آن‌ها را به حداکثر بازدهی برساند. او همچنین مسئول برنا‌مه‌ریزی در هنگام وقوع بحران است. او معمولا به نایب‌رئیس شرکت یا مدیر ارشد بازار‌یابی گزارش می‌دهد.

قسمت پیشین:

قسمت نوزدهم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندسازیمدیر برندمدیریت برندبرندینگارزش برند
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.