موفقیت نسبی است
سیر تا پیاز شرکت آواتاج در گفت‌وگو با موسسان ۷.۳

موفقیت نسبی است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۱۲:۰۰ | ۱۳ دقیقه

در سال­‌های اخیر، شاهد گذر از شیوه­‌های سنتی کسب درآمد به سمت حوزه کسب‌وکارهای الکترونیکی بوده‌ایم، که این تغییر می‌تواند یکی از مهم‌ترین الزامات رجوع مالکان کسب‌وکار به متخصصین فضای وب باشد.

نوپانا به نقل از نسل فردا: در سال های اخیر، شاهد گذر از شیوه های سنتی کسب درآمد به‌سمت حوزه کسب‌و‌کارهای الکترونیکی بوده‌ایم که این تغییر می‌تواند یکی از مهمترین الزامات رجوع مالکان کسب‌و‌کار به متخصصین فضای وب باشد. این امر ما را بر این داشت تا با همکاری شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی به‌سراغ شرکت توسعه تجارت آواتاج، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک برویم که فعالیت خود را از یک‌سال پیش به‌عنوان یکی از شرکت های زیر‌مجموعه شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان و با مدیریت محمد‌رضا شیخ‌بهایی و محمد سلامی، دو دوست و شریک جوان اصفهانی آغاز کرده است. مؤسسین شرکت آواتاج هر‌دو کارشناس مهندسی فناوری اطلاعات هستند که پس از اتمام این مقطع، مسیر متفاوتی از یکدیگر برگزیدند؛ شیخ‌بهایی گرایش تجارت الکترونیک دانشگاه قم را انتخاب کرد و سلامی مدیریت مالی دانشگاه تربیت‌مدرس را برگزید، اما آواتاج بار‌دیگر آنان را در کنار یکدیگر قرار داد. تجارب گذشته هر دو، از جمله سابقه تدریس، مدیریت و شراکت شیخ‌بهایی در کنار تخصص و مشاوره های مالی سلامی، باعث‌شده اکنون کسب‌و‌کار مشترکشان خوش بدرخشد.

انتخاب شریک
شیخ بهایی روند شکل‌گیری شرکت را چنین شرح می‌دهد: «ایده‌ای برای راه اندازی کسب‌و‌کار به ذهنم رسیده بود که آن را با خواهرم به‌عنوان یکی از بهترین مشاوران مدیریتی زندگی‌ام در میان گذاشتم و پس از آنکه نظر مثبتش را دریافت کردم به‌دنبال شریکی برای اجرایی‌کردن طرح رفتم. لیستی از دوستانم تهیه‌کرده و جدای از تخصص، آنان را بر اساس خلقیات و تجربه چالش ها و مشاجراتی که از سر گذرانده بودیم، بررسی کردم. محمد سلامی به‌نظرم بهترین گزینه برای انجام فعالیت مشترکمان بود.» شیخ بهایی در این راه از تجربه کار مشارکتی قبلی و نافرجام خود استفاده‌کرده و در‌ شروع این مشارکت جدید با سلامی، کاملاً به شفاف‌سازی وظایف و جایگاه‌ها و بررسی جزئیات کار پرداخته تا بتوانند آگاهانه در کنار یکدیگر فعالیت کنند. وی دلیل تصمیم به انتخاب شریک خود را چنین بیان کرد: «معتقدم هیچ‌کاری به‌صورت انفرادی به‌نتیجه نمی‌رسد و در‌حال‌حاضر نیز در مجموعه بر این باور هستیم که هر فعالیتی باید از سه جنبه برد داشته باشد، برد مؤسسین شرکت، نیروی انسانی درگیر پروژه و مهمتر از همه، مشتری که به ما اعتماد کرده است.»
ورود به شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان
به گفته مدیر‌عامل آواتاج از مهمترین مزایای حضور در شهرک، استفاده از دوره های آموزشی و راهنمایی مربیانی است که بیرون از فضای شهرک، دسترسی به آن‌ها دشوار است. از‌این‌رو وی ورود به شهرک را به ایده‌پردازان کسب‌و‌کارهای نوپا توصیه می‌کند و می‌گوید: «اگر به‌دنبال راهنمایی و استفاده از تجارب افراد متخصص و تعامل با سایر شرکت‌های دانش‌بنیان هستید، شهرک، بهترین محل برای شکل‌گیری کسب‌و‌کارتان است.» البته وی یکی از چالش های اصلی ورود به شهرک علمی‌تحقیقاتی را داوری‌های بدو ورود دانست.
در آواتاج چه می‌گذرد
ایده اولیه شرکت در حوزه هوش تجاری بوده که با اظهار‌نظر یکی از داوران در جلسه پذیرش شهرک، باب جدیدی برایشان باز شد و دپارتمان بازاریابی دیجیتال را به‌مجموعه خود افزودند، خدمتی که در ابتدای کار به درآمد‌زایی مناسبی رسید و در یک‌سال اخیر نیز رشد خوبی داشته است. به‌گفته مدیران آواتاج در‌حال‌حاضر چهار دپارتمان در مجموعه مشغول به فعالیت هستند، دپارتمان تجارت الکترونیک که کلیه خدمات راه‌اندازی سایت، اپلیکیشن و خدمات جانبی آن را ارائه می‌دهد، دپارتمان بازاریابی دیجیتال که مسئولیت تولید محتوا، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، تولید پادکست، ویدئو مارکتینگ، مصاحبه، تبلیغات کلیکی و سئو‌سایت مشتریان را بر عهده دارد، دپارتمان سیستم های اطلاعاتی که نرم افزارهای MIS و CRM را برای کاربران تهیه‌کرده و آخرین دپارتمان هم در حوزه داده‌کاوی است که در‌حال‌حاضر به‌عنوان ‌شاور در این حوزه فعالیت دارند.
سرمایه‌های انسانی مجموعه
شیخ‌بهایی پیچیده‌ترین چالش کسب‌و‌کارهای IT محور را نیروی انسانی دانست و گفت: «بیش از 90‌درصد هزینه ها مربوط به این بخش است و متاسفانه نیروی متخصص در اصفهان بسیار کم است.» از‌این‌رو همیشه تمام تلاش خود را کرده اند که افراد حرفه ای را در کنار خود داشته باشند، چراکه معتقدند آزمون‌وخطای نیروهای تازه‌کار، منجر‌به از‌بین‌بردن اعتماد مشتریان و اعتبار شرکت خواهد شد. در‌همین‌راستا سلامی تطبیق ویژگی های اخلاقی و تعهد فرد با فرهنگ‌سازمانی را نیز حائز‌اهمیت دانست. در‌حال‌حاضر بیست نفر نیروی تمام‌وقت و پاره‌وقت در آواتاج مشغول به‌فعالیت هستند و این دو مدیر، فرآیند جذب نیروی خود را چنین بیان کردند: «پس از انجام مصاحبه و تأیید، فرد می تواند یک روز به‌صورت آزمایشی در شرکت حضور داشته باشد، اگر رضایت دو طرفه حاصل شد، فرد سه روز بر روی پروژه از پیش تعریف‌شده کارکرده و اگر موفقیت‌آمیز بود، طی یک توافق به‌مدت یک ماه، پروژه‌ای را در دست می‌گیرد، پس از اتمام نیز دستمزد دریافت می کند، در آخر نیز با بررسی نتایج حاصله، تصمیم نهایی در‌خصوص استخدام وی گرفته می شود.» در‌ادامه شیخ‌بهایی افزود: «برای انگیزش پرسنل از سال جاری، طرح کارمند نمونه سال را در‌نظر گرفته‌ایم که در پایان سال، بهترین کارمند بر‌اساس معیارهای مشخص، انتخاب‌شده و پاداش می‌گیرد.» آن‌ها نقطه‌قوت خود را سرمایه‌های انسانی دانستند و برای استخدام و آموزش پرسنل نیز حساسیت بسیاری دارند، تا‌جایی‌که فرستادن نیروها به دوره‌های آزمایشی خارج از کشور را نیز در برنامه خود جای داده‌اند.
تعامل خوب، عامل جذب مشتری
سلامی مخاطب مجموعه را عموم مردم دانست، اما خاطر‌نشان کرد به‌واسطه روابط کاری گذشته هر‌دو نفر و تعاملات خوبی که داشته اند، توانسته اند اعتماد بسیاری از نهادها و ارگان های مختلف را چه در اصفهان و چه در پایتخت جذب کنند. وی همچنین افزود: «اگر یک کسب‌و‌کار در فضای وب به‌واسطه ما برند شود، برایمان مزیت است، چراکه این اتفاق منجر به افزایش اعتبار شرکت خواهد شد، از‌این‌رو حداکثر تلاش خود را برای کمک به مشتریان می کنیم.» شیخ‌بهایی نیز وفاداری مشتریان را حاصل پایبندی شرکت به تعهدات و لطف خدا دانست و افزود: «در اصفهان در حوزه بازاریابی دیجیتال، رقیبی که کل خدمات ما را ارائه دهد، نداریم، هرچند که در پایتخت رقبای بسیاری هستند و توانسته‌ایم با برخی از آن‌ها تعامل داشته باشیم.»
موفقیت نسبی است
شیخ‌بهایی موفقیت را نسبی دانست و پروژه های تازه را چالشی برای رشد و کسب دست‌آوردهای بیشتر، از نظر وی هیچ‌گاه سقفی برای موفقیت وجود ندارد. وی جایگاه کنونی شرکت را مدیون نیروی انسانی توانمند و تعهد همه اعضا به چارت و مسئولیت‌هایشان می داند و معتقد است وجود فرهنگ گفت‌وگو در بین اعضا، باعث رفع مشکلات و تعارضات خواهد شد. سلامی نیز داشتن برنامه مالی و نوشتن طرح کسب‌و‌کار چند ساله را از الزامات هر کسب‌و‌کار دانست و گفت: «به افرادی که درصدد تأسیس کسب‌و‌کاری نوپا هستند، توصیه می کنم به مباحث مالی توجه داشته باشند، چرا‌که ممکن است پس از مدتی متوجه شوند طبق پیش  بینی های خود نمی توانند عمل کنند و لازم است تمام هزینه ها و درآمدهای قبل از شروع کار به‌دقت بررسی شوند.» وی شرایط کنونی شرکت را فرای پیش‌بینی های اولیه دانست و افزود: « هدف نهایی ما، هوش تجاری است و پایه اصلی سامانه نیز بر این مبناست و در بلند‌مدت درصدد هستیم به‌آن دست یابیم.»

برچسب‌ها: آواتاجکسب‌وکارهای الکترونیکی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.