نگاهی بر مرجع برند، منشور برند و اهمیت شهرت
شروعی برای برندسازی (قسمت شانزدهم) ۸

نگاهی بر مرجع برند، منشور برند و اهمیت شهرت

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۱۴:۰۰ | ۴ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت شانزدهم:

مرجع‌ برند

دفترچه‌ای شامل استاندارد‌های بصری و کلامی یک برند است که می‌تواند تضمین‌کننده عمر وجودی آن برند باشد. این مرجع معمولا برای مخاطبان داخل سازمان آماده می‌شود و داستان برند را برای افراد سازمان بازگو می‌کند. این مرجع برای یکپارچه‌‌سازی کلیه فعالیت‌های مربوط به یک برند، در سازمان انجام‌ می‌گیرد. مرجع برند نقش مهمی در برند‌سازی و تبلیغات ایفا می‌کند.

منشور برند

به‌گزارش نوپانا، به اساسنامه سازمانی برند، که شامل تعاریف و مقتضیات آن است، منشور برند گفته می‌شود. این اساسنامه پایه و اساس جهت‌گیری‌های بلند‌مدت برند را مشخص می‌کند. همچنین معمولا پس از فرایند مطالعه ارزش  یک برند، ذی‌نفعان برند را در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی درگیر می‌کند.

هدف این منشور، تدوین راهبر‌دهای بلند‌مدت، انتقال دانش برند و ایجاد زبان مشترک با آژانس‌های تبلیغاتی است. بدین منظور، مدیران برند باید به این منشور دسترسی داشته باشند تا در جریان جهت‌گیری‌های اساسی برندشان قرار بگیرند. این منشور نتیجه جمع‌آوری منابع گوناگونی است و موارد زیر برای تدوین آن باید مدنظر قرار‌ گیرند.

- تقاضای بازار برای محصولات‌ برند

- هویت‌ برند که از تحقیقات بازار استخراج‌ شده است

- اهداف کلان برند و شرکت

یک منشور برند شامل موارد زیر است:

- نقاط قوت و ضعف، تهدیدات و فرصت‌های برند

- ارزش‌های کلیدی

- ماموریت‌ برند

- سبک‌ تبلیغات

- حوزه فعالیت‌ برند

- اصول متنوع‌سازی و نو‌آوری

- متغیر‌های اثرگذار جهانی و منطقه‌ای برای برند‌های بین‌المللی

(همچنین بخوانید: راز راهبری موفق مدیر‌عامل مایکروسافت چیست؟)

شهرت

حس و برداشت کلی که توسط یک شرکت یا برند بر اساس باورها، ارزش‌ها و عملکرد مورد قبول آن شرکت، ایجاد می‌شود، شهرت نام دارد. شهرت می‌تواند جایگاه یک برند را در میان نام‌های تجاری رقبا و همچنین در میان مشتریان تغییر‌ دهد. شهرت یک امر مهم در ترویج نام سازمان است.

قسمت پیشین:

قسمت پانزدهم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندسازیبرندینگشهرتشروعی برای برندسازیمرجع برندمنشور برند
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.