با واژه برند بیشتر آشنا شویم!
شروعی برای برندسازی (قسمت پانزدهم) ۸

با واژه برند بیشتر آشنا شویم!

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۱۴:۰۰ | ۳ دقیقه

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

نوپانا*: برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت پانزدهم:

برند چیست؟

به‌گزارش نوپانا، یک برند ترکیبی از خواص و ویژگی‌‌های ملموس و ناملموس است که در قالب یک علامت‌ تجاری به بازار معرفی می‌گردد. این علامت‌ تجاری اگر به درستی مدیریت‌ شود، می‌تواند دارای ارزش و نفوذ باشد. از دیدگاه کسب‌وکار، برند تضمینی برای کسب درآمد‌های آینده است و از دیدگاه حقوقی هم قابل حفاظت بر اساس حقوق مالکیت معنوی است. از طریق برند، ارتباطاتی که مشتریان با نام تجاری یک سازمان برقرار می‌کنند در واقع تضمین‌کننده درآمد‌های آینده شرکت است. این درآمد‌ها عموما از راه وفاداری مشتریان به نام و برند یک شرکت کسب‌ می‌شوند. برندها روند تصمیم‌گیری را آسان‌ می‌کنند و درحقیقت تضمین‌کننده کیفیت محصول و یا خدمت ‌ارائه‌شده به مشتریان هستند. همچنین برند‌ها ارائه‌کننده پیشنهادات متمایز، مرتبط و قابل اتکا در میان رقبا هستند.

برند، هویت یک محصول، خدمت، شخص و یا یک کشور است. برند تنها یک نام‌ تجاری نیست، بلکه مجموعه‌ای از عوامل مختلف است که در نهایت به شکل‌گیری یک برند باشکوه منجر می‌شود. کیفیت‌محصول، خدمات پس از فروش، برخورد فروشنده و یا اپراتور مرکز تماس، بسته‌بندی، تبلیغات و غیره، همگی از این عوامل هستند. در قدیم، گله‌داران برای این‌که گاو‌های خود را از گله دیگران متمایز کنند، آن‌ها را داغ می‌کردند. داغ‌ کردن (Branded) اکنون برای متمایز‌ کردن محصول یک شرکت از محصول رقبا استفاده می‌شود.

قسمت پیشین

قسمت چهاردهم

*برگرفته از کتاب «واژه‌نامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضی‌زاده

برچسب‌ها: برندسازیاصول برندینگ برندعلامت تجاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.