فناوری‌هایی که در مسابقات تنیس می‌درخشند
پیوند تکنولوژی و ورزش؛ ۷

فناوری‌هایی که در مسابقات تنیس می‌درخشند

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۱۵:۰۰ | ۵ دقیقه

در این مطلب قصد داریم از داستان تکنولوژی‌های استفاده شده در مسابقات تنیس، پرده برداریم.

نوپانا: ورزش تنیس هر ساله با برگزاری چهار گرند‌ اسلم (Grand Slam) توجه بسیاری از ورزش‌دوستان جهان را به خود جلب می‌کند؛ مسابقاتی که به‌صورت فصلی و در چهار کشور انگلیس، فرانسه، آمریکا و استرالیا و با حضور تنیسور‌های سطح اول جهان برگزار می‌شود. به دلیل سرعت بالای ضربات در تنیس، داوری این مسابقات یکی از سخت‌ترین کارها است و مدت‌هاست که از تکنولوژی‌های مختلف در این ورزش استفاده می‌شود.

فناوری‌هایی که در همین زمینه به وجود آمده‌اند، به داوران در امر قضاوت کمک می‌کنند و با استفاده از آن‌ها، جذابیت مسابقات افزایش می‌یابد. این تکنولوژی‌ها بسیار شگفت‌انگیز هستند و در ادامه مطلب می‌خواهیم شما را با آنها آشنا کنیم:

آی‌بی‌ام اسلم‌تراکر (IBM SlamTracker)                                                 

یکی از کلیدهای ارتباطی مربیان در تنیس، درک نقطه ضعف حریف است. ساعت‌ها و حتی روزها زمان می‌برد تا با چشم‌های غیرمسلح بتوان نقص بازی حریف را تشخیص داد؛ اما این کار با استفاده از تکنولوژی امکان‌پذیر است.

اسلم‌تراکر در آخرین ورژن خود به تجزیه و تحلیل و آنالیز داده‌هایی که در هر ست از بازیکنان دریافت می‌کند، می‌پردازد. در سال ۲۰۱۱ شرکت آی‌بی‌ام بخش جدیدی به نام «کلیدهای مسابقه» به آن اضافه کرد که در مدت هفت سال، با استفاده از ۳۹ میلیون داده، به الگویی دست می‌یابد که تکنیک حریفان را نشان می‌دهد.

این تکنولوژی به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا حریف را شناسایی کنند و بتوانند بهترین تصمیم‌ها را برای برنده شدن بگیرند.

سکند سایت (SecondSight)

سکند سایت جدیدترین تکنولوژی آنالیز در تنیس است که حرکات و تکنیک‌های بازیکنان را طول مسابقه اندازه‌گیری می‌کند؛ حرکات به‌صورت دیجیتالی ثبت می‌شوند تا بتوان فهمید بازیکنان در طول مسابقه به چه میزان فعالیت داشته‌اند. پس فرد می‌تواند سطح عملکرد خود را در زمان مسابقه تغییر دهد.

این ابزار ارزشمند منبع جامعی برای تحلیل بازیکنان و مربیان خواهد بود. آی‌بی‌ام به نقل از آلن فلاک (Alan Flack)، مدیر اجرایی مسابقات ویمبلدون می‌نویسد: «این تکنولوژی که در حوزه فناوری اطلاعات (IT) است، مخصوص مسابقات ویمبلدون طراحی شده است.»

این تکنولوژی به جمع‌آوری اطلاعات در ورزش تنیس بسیار کمک می‌کند و طرفداران، مربیان، بازیکنان و ... درک عمیق‌تری از عملکرد بازیکنان درون زمین خواهند داشت.

هاوک-آی (Hawk-Eye)

محل فرود توپ در بازی تنیس بسیار مهم است؛ زیرا حتما اگر سطح کمی از توپ داخل زمین یا روی خط زمین باشد، آن توپ داخل حساب شده و امتیاز دارد.

تکنولوژی هاوک-آی در بازی تنیس، محل فرود توپ را نشان می‌دهد و دنیای این ورزش را تغییر داده است. در مسابقات تنیس بازیکنان می‌توانند ۲ بار در هر ست از این تکنولوژی استفاده کنند (البته اگر درخواست آنها صحیح باشد، این حق فرصت آنها از بین نرفته و شانس مجدد خواهند داشت).

هاوک-آی در سال ۱۹۹۹ رونمایی شد و در کریکت، اسنوکر و به‌تازگی در والیبال از آن استفاده می‌شود. در این تکنولوژی از چند دوربین در زوایای مختلف استفاده می‌شود؛ دوربین‌ها توپ را دنبال می‌کنند و پس از برخورد با زمین، توپ از صفحه خارج شده و محل برخورد توپ از بالا به‌صورت عمود به نمایش در می‌آید.

مسئولین فیفا نیز سعی دارند این تکنولوژی را برای مشخص کردن عبور توپ از خط دروازه وارد فوتبال کنند اما تاکنون به نتیجه خاصی برای استفاده از آن نرسیده‌اند.

(همچنین بخوانید: ورزشکاران مشهور، چه استارت‌آپ‌هایی تاسیس کرده‌اند؟)

برچسب‌ها: tennisتنیسفناوریورزشتکنولوژیHawk-EyeSecondSightIBM SlamTracker
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.