چگونه با اطمینان خاطر ایده استارت‌آپی خود را به دیگران بگوییم؟
بایدها و نبایدهای ‌به اشتراک‌گذاری ایده؛ ۷

چگونه با اطمینان خاطر ایده استارت‌آپی خود را به دیگران بگوییم؟

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

شما به‌عنوان صاحب یک ایده استارت‌آپی، باید محتاطانه عمل کنید. در این مطلب به ۴ نکته ضروری که پیش از به‌اشتراک گذاشتن ایده خود باید در نظر داشته باشید می‌پردازیم.

نوپانا: قبل از اشتراک‌گذاری ایده استارت‌آپ خود با دیگران باید چه‌کار کنیم؟ این موضوع شاید سوال بسیاری از افرادی است که می‌خواهند کسب‌و‌کار نوینی را راه‌اندازی کنند.شاید اولین پاسخی که به ذهن می‌رسد جست‌و‌جوی راه‌حل مناسب در سایتی به‌نام کورا (Quora) باشد. این سایت محلی برای کسب و به اشتراک گذاشتن دانش، توانمند ساختن مردم برای یادگیری از دیگران و درک بهتر جهان است.

به گزارش نوپانا، احمد راد (Raad Ahmed)، مدیر عامل شرکت لاو تریدس (LawTrades)، در سایت (Quora) به سوالی که در ابتدای مطلب عنوان شد، پاسخ می‌دهد:

«قبل از اشتراک گذاشتن ایده استارت‌آپ خود با دیگران باید چه‌کار کنیم؟»

این، یک سوال بسیار عالی و البته مهم است. در حال حاضر ایده شما تحت یک مفهوم معروف به‌نام مالکیت معنوی قرار دارد. بسته به ایده‌ای که در ذهن‌تان دارید، برخی از موارد قانونی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. ممکن است شما درباره علامت تجاری، حق ثبت اختراع و یا حق نسخه‌برداری فکر کنید. با این حال تمامی این موارد از لحاظ مالی مبهم هستند و برای دریافت آن‌ها باید سایر معیارها را نیز رعایت کنید؛ بنابراین پاسخ من حول راه‌حل‌هایی می‌چرخد که هرکسی می‌تواند آن‌ها را انجام دهد:

تمام جزئیات ایده خود را فاش نکنید

رعایت این نکته یکی از بهترین راه‌های محافظت از ایده محسوب می‌شود. ممکن است شما ایده کلی خود را با کسی در میان بگذارید اما قطعا مایل نیستید گام‌به‌گام، به او تمام جزئیات را ارائه دهید. البته اگر شما با سرمایه‌گذاران و یا وام‌دهندگان در تعامل بودید، مطمئن باشید که آن‌ها جزئیات ایده را از شما می‌خواهند، و این کار کاملا درست است. با این حال، اگر شما فقط در مرحله طرح ایده هستید، باید از شیوه‌ اجرای آن محافظت کنید.

استفاده از توافق‌نامه عدم افشا (NDA)

این توافق‌نامه با منع دیگران برای به اشتراک‌گذاری ایده‌ طی مدت زمانی معین، در حفظ آن، به شما کمک می‌کند. به‌یاد داشته باشید این توافق‌نامه باید با قوانین کشور مطابقت داشته باشد. اگر در این مسیر گام برمی‌دارید، مطمئن شوید که وکیل مدافع شما این توافق‌نامه را جهت امکان اجرا، بررسی می‌کند.

با شهامت و جدیت ادامه دهید

به بصیرت و آگاهی خود اعتماد کنید. اگر قصد دارید درباره ایده خود با کسی صحبت کنید اما احساس می‌کنید که ممکن است اتفاق ناگواری رخ دهد، بهتر است دست نگه‌ دارید. وقتی صحبتِ حفاظت از ایده استارت‌آپی به میان می‌آید، بهترین دوست شما خودتان هستید.

درآخر؛

گزینش‌گر باشید

ایده استارت‌آپ شما باید بر اساس دانستن و خودآگاهی باشد. من می‌دانم که شما هیجان‌زده هستید. در واقع این موضوع تنها چیزی است که شما می‌توانید درباره آن صحبت کنید، اما فراموش نکنید شما باید گزینش‌گر باشید. این موضوع، اولین درس در مشارکت استراتژیک است.

(همچنین بخوانید:چگونه استارت‌آپ خود را به سرمایه‌گذار ارائه کنیم؟)

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپstartupمشارکت استراتژیکاشتراک‌گذاری ایدهایدهتوافق‌نامه عدم افشا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.