پیوت چیست و چگونه استارت‌آپ را از شکست نجات می‌دهد؟
چرخشی به سوی موفقیت؛ ۸

پیوت چیست و چگونه استارت‌آپ را از شکست نجات می‌دهد؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۱۲:۰۰ | ۷ دقیقه

پیوت (Pivot)، زمانی است که یک استارت‌آپ جهت استراتژی‌های خود را تغییر می‌دهد و سعی می‌کند خودش را از مسیر دیگری به موفقیت برساند.

نوپانا: گاهی اوقات یک کلمه آنقدر در طول روز برایمان تکرار می‌شود که معنای خودش را از دست می‌دهد. و بدترین اتفاق ممکن این است که این لغات دیگر نتوانند تأثیری روی رشد ما داشته باشند. از لغاتی که ممکن است بعد از گذشت مدتی ارزش و معنای اولیه‌ خود را از دست بدهد پیوت (Pivot) است.

پیوت زمانی است که یک استارت‌آپ جهت استراتژی‌های خود را تغییر می‌دهد. درواقع یک کسب‌و‌کار سعی می‌کند خودش را از مسیر دیگری به موفقیت برساند. در ادامه‌ این مطلب بیشتر به بررسی معنی پیوت و سوالی می‌پردازیم که باعث آغاز این فرآیند می‌شود.

پیوت به چه معنا است؟

پیوت (Pivot) به معنای متوجه شدن یک اختلال و استقبال کردن از تغییرات است. درواقع می‌توان گفت پیوت مخالف کلمه‌ رکود است. البته این لغت به معنای تغییرات ناگهانی و سریع نیست. بلکه یک فرآیند است. فرآیند به سیستم تکرار شونده‌ و سودمندی گفته می‌شود که هر بار نتایج پایدار و مشابهی تولید می‌کند.

با توجه به این موضوع، شما باید برای حفظ رشد و موفقیت کسب‌و‌کار خود از فرآیندهایی استفاده کنید که به شما نشان دهد چگونه باید روند فعالیت‌های خود را تغییر دهید.

هیچ تیم ورزشی با بازی کردن در حالت دفاعی نمی‌تواند به پیروزی دست پیدا کند. دفاع کردن بسیار مهم است اما حمله نیز برای افزایش رشد، انرژی و موفقیت ضروری است.

رفتار پیشگیرانه (دفاعی) و تهاجمی (حمله‌ای)

حالت پیش‌فرض ما به صورت دفاعی تنظیم شده است. یعنی به طور ذاتی تمایل داریم جایگاه فعلی خود را حفظ کنیم.

پیوت به معنای تغییر دادن این حالت پیش‌فرض و فعال کردن بخش نوآورانه‌ یک کسب‌و‌کار است.

چگونه می‌توان تعریف جدیدی از پیوت ارائه داد؟

یکی از قدرمندترین سوالاتی که باید به طور مرتب از خودتان بپرسید این است که: «من در سه تا پنج سال آینده مشغول انجام دادن چه کسب‌و‌کاری هستم؟»

اگر پاسخی برای این سوال ندارید بسیار عالی است. پرسیدن این سوال از این نظر اهمیت دارد که باعث آغاز شدن یک فرآیند می‌شوند. این مدل سوال‌ها ذهن را درگیر یافتن پاسخ مناسب می‌کند و این آغازی برای فرآیند پیوت است. همواره به خودتان یادآوری کنید که این تغییرات فرصت‌های زیادی را برای شما، برند و شرکتتان فراهم می‌کنند.

۳ قدم اساسی برای داشتن تغییرات موفقیت‌‌آمیز

۱- واضح باشید:‌ زمانی که اعضای یک برند می‌دانند چه کسی هستند، چه کسانی را می‌خواهند تحت تأثیر قرار دهند و کجا باید این افراد را پیدا کنند موفق‌تر هستند. این افراد تغییرات را با آغوش باز می‌پذیرند و نسبت به دیگران شانس بیشتری برای موفقیت دارند.

۲- انگیزه‌ حرکت داشته باشید: داشتن یک هدف بزرگ بسیار خوب است اما گاهی اوقات وجود اهداف کوچک‌تر نیز ضروری است. این اهداف به ما ثابت می‌کنند که فعالیت‌هایمان بی‌فایده نبوده و در حال ساختن تغییرات و فرصت‌های جدید هستند. همچنین به ما این امکان را می‌دهد که موفقیت‌های خود را در میانه‌ مسیر جشن گرفته و با انگیزه‌ بیشتری راه را ادامه دهیم.

۳- از بین بردن موانع: تمام مسیرها دارای موانعی هستند و این بدیهی است که رسیدن به موفقیت نیازمند برداشتن موانع است. در چنین شرایطی است که اهمیت نوآوری خودش را نشان می‌دهد. توانایی تشخیص دادن موانع پیش از تبدیل شدن آن‌ها به فاجعه نیازمند شفافیت است. همچنین توانایی از بین بردن موانع پیش از تبدیل شدن آن‌ها به فاجعه نیازمند داشتن انگیزه‌ کافی است.

شما به‌عنوان یک کارآفرین وظیفه دارید که برند، شرکت و خودتان را همواره رشد داده و به موفقیت برسانید. مشارکت‌ها، فرآیندها و تغییراتی که در مسیر خود ایجاد می‌کنید اصلی‌ترین وظایف شما به‌عنوان یک بنیان‌گذار یا مدیرعامل هستند. شما مسیر خود را پیدا کرده‌اید و حالا باید آن را دائما هموار کنید.

(همچنین بخوانید:هنر مدیریت را یاد بگیرید)

منبع

برچسب‌ها: پیوتتغییر استراتژیتغییرمدیریتکسب‌وکارموفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.