سبقت ترکیه از ایران در جذب سرمایه استارت‌آپی
رقیبان استارت‌آپی خاورمیانه؛ ۸.۷

سبقت ترکیه از ایران در جذب سرمایه استارت‌آپی

توسط محمد طالبیان | ۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۱۷:۰۰ | ۴ دقیقه

ترکیه توانسته است در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ از طریق ۹۱ استارت‌آپ مختلف، سرمایه‌ای در حدود ۵۷ میلیون دلار را جذب کند. این رقم در مقابل جذب سرمایه ایران از رشد بالایی برخوردار است.

نوپانا: گزارش منتشر شده از وضعیت جذب سرمایه استارت‌آپ‌ها در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نشان می‌دهد که ترکیه در این زمینه عملکرد موفقی داشته و توانسته است طی سه ماه جولای، آگوست و سپتامبر ۱۳.۱ میلیون دلار را از طریق ۲۳ استارت‌آپ حوزه تکنولوژی جذب کند. با در نظر گرفتن آمار جدید و نگاهی به اطلاعات منتشر شده در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ متوجه می‌شویم که ترکیه توانسته در سال ۲۰۱۷ میلادی از طریق ۹۱ استارت‌آپ مختلف، سرمایه‌ای در حدود ۵۷ میلیون دلار را به‌واسطه سرمایه‌‌گذارهای خطرپذیر و فرشته‌خو دریافت کند.

به گزارش نوپانا، اصلی‌ترین مقصد این سرمایه‌ها حمل‌و‌نقل، امنیت سایبری، اینترنت اشیا و بیوتکنولوژی بوده است. جزئیات دیگر گزارش منتشر شده نشان از این دارد که تعدادی از کشورهای شمال اروپا همچون سوئد، فنلاند، سوئیس و اتریش موفق به جذب بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از سوی سرمایه‌گذار‌های مختلف شده‌اند. با این وجود در اروپا سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه بیشترین میزان جذب سرمایه را به نام خود ثبت کرده و ترکیه در منطقه خود از جهت رشد سرمایه‌گذاری بهترین عملکرد را به جا گذاشته است. ترکیه البته در خاورمیانه رتبه اول را در اختیار ندارد و کشوری همچون امارات را بالاتر از خود می‌بیند.

از دید کارشناس‌ها رقیب اصلی ترکیه در خاورمیانه، ایران است. آمارها نشان از این دارد که در سه ماه اخیر، جذب سرمایه در ایران به نسبت دیگر رقبا اندکی افت داشته و فعلا در این زمینه با نوسان‌های بسیاری مواجه است؛ البته باید این مسئله را نیز در نظر گرفت که برای جمع‌آوری اطلاعات اشاره شده تنها استارت‌آپ‌هایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که کار اصلی خود را در کشورهای خود انجام می‌دهند.

در مراسمی که برای انتشار گزارش استارت‌آپ‌ها برگزار شد، پال دانی مدیرعامل ترک «تلکام» به این نکته اشاره داشت که اصلی‌ترین هدف استارت‌آپ‌ها باید تمرکز روی هر دو دسته مخاطب جوان و مسن باشد. از سویی سرمایه‌گذارها نیز باید توان ریسک کردن را به دست آورده و این کار را به شکل درستی انجام دهند. اینکه گوگل به بزرگ‌ترین کمپانی اینترنتی تبدیل شده است به دلیل ارائه سرویس‌های مختلف نیست. آن‌ها در تمامی حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در این راه بارها شکست خورده‌اند تا به نتیجه مورد نظرشان دست پیدا کردند.

(همچنین بخوانید: وضعیت استارت‌آپ‌ها در کشورهای همسایه)

منبع

برچسب‌ها: استارت‌آپترکیهجذب سرمایه ایرانخاورمیانه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد طالبیان

محمد طالبیان

محمد طالبیان، دانش‌آموخته رشته مهندسی سخت‌افزار، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ به‌صورت جدی در نشریات و رسانه‌های آنلاین حوزه فناوری و بازی‌های ویدئویی شروع کرد. او در حال حاضر، دبیر چند سرویس روزنامه و مجله سراسری و سردبیر وبسایتی مرتبط با بازی‌های ویدئویی است.