پنج روش الگو برداری از ارزش پیشنهادی رقبا
استارت‌آپ؛ صفرکیلومتر (قسمت بیست و دوم) ۸

پنج روش الگو برداری از ارزش پیشنهادی رقبا

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۱۲:۰۰ | ۳ دقیقه

در استارت‌آپ صفرکیلومتر یاد می‌گیریم چطور یک استارت‌آپ را از صفر شروع کنیم.

نوپانا: الگو برداری و بررسی رقبا به استارت‌آپ شما کمک می‌کند تا بتواند در زمانی اندک تجربیاتی بزرگ را کسب‌ کند. برای بررسی و الگو برداری از رقبا پنج تکنیک وجود دارد که در این نوشتار به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

انتخاب ارزش

در اولین مرحله از این کار یکی از ارز‌ش‌های پیشنهادی کسب‌وکار خود را انتخاب کنید تا بتوانید به طور دقیق روی آن تمرکز کنید و به مقایسه آن با ارزش‌های پیشنهادی مشابه رقبا بپردازید.

انتخاب عوامل رقابت

برای بررسی عواملی که باعث رقابت شما با دیگر کسب‌وکار‌ها شده است یک نمودار افقی رسم کنید. دردسر‌کاه‌ها و منفعت‌‌ساز‌هایی را که برای ارزش‌پیشنهادی خود تعیین کرده بودید را یاد‌داشت کنید و آن‌ها را با رقبای خود مقایسه کنید.

به ارزش‌های پیشنهادی خود امتیاز دهید

یک محور عمودی برای نمایش عملکرد ارزش پیشنهادی خود رسم کنید و با مقایس‌بندی خاص (مثلا ۰ تا ۱۰) به ارزش‌های پیشنهادی خود امتیاز دهید. این کار به شما دید دقیقی از کیفیت ارزش‌های پیشنهادیتان می‌دهد.

در امتیازدهی به ارزش‌های پیشنهادیتان کمی سخت‌گیر باشید.

به ارزش‌های پیشنهادی رقبای خود امتیاز دهید

در مرحله بعدی به ارزش‌های پیشنهادی رقبای خود مانند قدم قبلی، امتیاز دهید و سعی کنید ۲ نمودار حاصل را با یکدیگر مقایسه کنید.

سعی کنید در امتیاز دهی به رقبای خود دست‌‌ودل باز عمل کنید.

تحلیل کنید

در انتهای کار نقاط حاصل در نمودار را به یکدیگر متصل کنید و سعی کنید نقاط ضعف خود نسبت به رقبا را بیابید و آن‌ها را اصلاح کنید. با این کار ارزش پیشنهادی که شما خلق کرده‌اید شانس بیشتری نسبت به رقبا برای حضور در بازار پیدا خواهد کرد.

قسمت پیشین:

قسمت بیست و یکم

برچسب‌ها: استارت‌آپ؛ صفرکیلومتربوم مدل کسب‌وکارارزش
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.